آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

آموزش ذکری سودمند
«حسن بن محبوب» از حضرت امام جعفر صادق(ع) روایت کرده است: «روزی پیامبر خدا(ص) به اصحاب و یاران خویش فرمودند:«ایا شما می‌پندارید،هر آنچه از ظروف و لباس و نیازمندی‌های خانه که نزد خود دارید،اگر فراهم آورده و روی هم بریزید، به آسمان می‌رسد؟» عرض کردند:«نه، ای پیامبر خدا(ص)».
پیامبر خدا(ص) فرمودند:«اگر یکی از شما،پس از نماز واجبش،سی بار بگوید:«سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر» پس،ریشه این کلمات چهار گانه درزمین است و شاخ و برگش در آسمان و آن کلمات،سوختن و غرق شدن و ویرانی و سرنگون شدن در چاه و مرگ بد را از شخص باز می‌دارد،و آنها،کردار شایسته پایدار هستند که ثمره آن،تا همیشه بر جای خواهد ماند».
تفسیر زهد
رسول اکرم(ص) در ضمن روایتی فرمود:به جبرئیل گفتم:تفسیر زهد چیست؟
گفت:زاهد دوستدار دوستداران آفریدگار است و کسی را که خالقش او را دشمن بدارد،دشمن می‌دارد، از حلال دنیا می‌پرهیزد و توجهی به حرام ندارد؛زیرا در حلالش حساب ودر حرامش عذاب و عقاب است، به همه مسلمانان ترحم می‌کند، همچنان که به خود رحم می‌کند،از سخن گفتن زیاد پرهیز دارد،همچنان که از مروارید بدبو پرهیز کند،از مال دنیا کناره‌گیری می‌نماید،همچنان که از آتش کناره گیرد که مبادا او را فرا گیرد و آرزوی خود را آنچنان کوتاه می‌کند که گوئی مرگش در میان دو چشمش ظاهر است.
برترین مردم کیست؟
از پیامبر(ص) پرسیدند:«برترین مردم کیست؟»
پیامبر(ص) عرض کردند:آنکه از خدا بیشتر بترسد و بیشتر صله رحم به جا آورد و بیشتر امر به معروف و نهی از منکر کند.
بهترین اخلاق دنیا و آخرت
رسول خدا(ص) به یاران خود فرمودند:ایا شما را به بهترین اخلاق دنیا و آخرت راهنمایی کنم؟
پاسخ کردند:«آری، یا رسول الله»
فرمود:کسی که با کسی که از او بریده،بپیوندد،بر هر کسی که او را محروم داشته، ببخشد از کسی که به او ستم کرده است،بگذرد.هر که دوست دارد که مرگش تأخیر افتد و روزیش گشایش یابد،باید از خدا بترسد و صله رحم را به جای آورد.
آرایه کلام
رسول خدا(ص) فرمودند:«زینت و آرایه گفتار،راستگویی است»
نزدیک‌ترین مردم به پیامبر(ص) در روز قیامت
پیامبر خدا فرمودند:«همانا نزدیک‌ترین شما در فردای قیامت به من، و کیب که شفاعت او بر من از همه واجب‌تر است،راستگوترین شما از نظر زبان و کسی که امانت را ادا می‌کند و خوش اخلاق‌ترین شماست، او نزدیک‌ترین شما به مردم و به من در روز قیامت می‌باشد.

تبلیغات