آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

امروزه، جهان اسلام، گنجینه‌ای از دانش و بینش فراگیر اسلامی را در پیش روی خود دارد که همگی میراث ارزشمند و گران‌بهای پیشوایان این دین و دستاورد تلاش پی‌گیر و مداوم رهروان آنها و دانشمندان مسلمان است که پس از قرن‌ها تحمل رنج و سختی و تنهایی به دست ما رسیده و حال بر ماست که در برابر آن همه رنج،به حفظ و گسترش این میراث گرانقدر بپردازیم.
مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) از نهادهایی است که نه تنها در راه پاسداری و غنی سازی میراث و ارزش‌های اسلامی گام نهاده، بلکه در قالب فعالیت‌ها و برنامه‌هایش به ترویج و اشاعه این فرهنگ پرداخته است.این مؤسسه که از سال 1363 آغاز به کار کرده،تاکنون به یاری خدا توانسته است کارهای بسیاری را در زمینه نشر معارف و ارزش‌های قرآن و حراست از آن به انجام رساند و در طی این سال‌ها، حوزه‌های فعالیتش را،به شکل چشمگیری گسترش دهد.حوزه‌های فعالیت این مؤسسه در انتشار نشریه دو ماه‌نامه قرآنی «بشارت» ویژه نوجوانان، فصلنامه علمی ـ پژوهشی قرآنی ـ«بینات» ویژه فرهیختگان،گاهنامه «آفاق نور» ویژه احیاء میراث قرآنی، تأسیس و گسترش کتابخانه جامع علوم قرآنی، تأسیس مرکز بانوان قرآن پژوه و برگزاری چندمین همایش بین المللی (ویژه بانوان قرآنی) نمود می‌یابد.
به مدد پروردگار،این مؤسسه تاکنون توانسته است 67 شماره از نشریه بشارت،59 شماره از نشریه بینات،5 شماره از گاهنامه آفاق نور را منتشر سازد.همچنین حجم کتاب‌ها و پایان‌نامه‌هایش را به 25000 جلد کتاب و 10000 عنوان پایان نامه برساند و پنج همایش برگزار نماید که اکنون،ششمین «همایش بین المللی بانوان قرآن پژوه» را در پیش روی دارد.
در آستانه این همایش،مؤسسه،به فضل خداوند فعالیت‌های چشمگیری انجام داده و کارهای ارزشمندی را به منصه ظهور رسانیده است که عبارتند از:
1.انتشار تفسیر جمال:
این اثر، دفتر اول مجموعه‌ای هنری از آثار بانوان هنرمند می‌باشد که با کیفیتی نفیس و ارزشمند و به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر گشته و از آن، در گالری‌ها و موزه‌های جهان و به ویژه کشورهای اروپایی و آمریکایی و نیز در سفارتخانه‌های کشورهای اسلامی و مراکز گوناگون هنری کشور اسلامی ایران استفاده و بهره‌برداری خواهد شد و این کتاب چندی پیش با حضور ایة الله هاشمی رفسنجانی رونمایی گردید.
2.برگزاری همایش اخلاق و معنویت(نخستین ایین نکوداشت و تکریم از بانوان مبلغ):
این مؤسسه با هدف نهادینه ساختن ارزش‌های معنوی و اخلاقی در میان جامعه به ویژه خانواده‌ها، تقویت انگیزه‌های معنوی در بین بانوان و آشناسازی بانوان با نقش مؤثر عواطف قلبی و روحیات پاک آنها در ساختن شخصیت معنوی و تربیت اخلاقی فرزندان،«همایش اخلاق و معنویت» را امسال، با حضور بیش از صدها نفر از بانوان و مسئولان فرهنگی در تالار وحدت تهران برگزار کرد.
این مراسم که سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد عابدی و حجت الاسلام و الملسمین قرائتی و همچنین پیام دو مرجع عالیقدر(حضرت ایة الله جعفر سبحانی و ایة الله موسوی اردبیلی) زینت بخش آن بود،با تجلیل از 12 نفر از بانوان پیشکسوت در عرصه تبلیغ برگزیدگان بخش مقاله نویسی پایان پذیرفت.
همچنین در این همایش دو کتاب به نام‌های آئینه تبلیغ(مشتمل بر مجموعه مقاله‌های تبلیغی بانوان) و آئینه اخلاق و معنویت(مشتمل بر مقاله‌های اخلاقی و معنوی بانوان) که توسط مؤسسه منتشر شده بود،به شرکت کنندگان تقدیم گردید.
3.انتشار گنجینه نور(مشتمل بر فهرست و شناختنامه ده عنوان از پایان نامه‌های قرآنی بانوان و آقایان):
چنان که می‌دانید،بانوان قرآن پژوه،آثار ارزنده بسیاری را در آستانه قرآن، سامان داده‌اند که امسال این آثار و پایان‌نامه‌ها از مرز شش هزار عنوان گذشته است و در این «گنجینه نور» تمام آنها به صورت فهرست و شناختنامه فرا روی شما قرار دارد.
در این فهرست،عنوان و شناختنامه پایان نامه و آثار قرآنی آقایان نیز آمده است که مجموع آنها به ده عنوان می‌رسد.امید می‌رود که این گنجینه، منبع ماندگاری برای گسترش و نشر معارف و مطالعات قرآنی باشد.
4.تدوین و نشر فصلنامه بینات،ویژه مقالات پژوهشی بانوان قرآن پژوه
5.انتشار نشریه بشارت،ویژه مقالات ترویجی بانوان قرآن پژوه.
6.شمیم همایش:
ویژه معرفی بانوان شاخص و ممتاز عرصه فرهنگ و هنر و مشخصات بانوان سایر کشورها که در این همایش تکریم می گردند و نیز گزارشی از معیارهای تکریم، گزارش تصویری از پنج همایش پیشین، مراسم رونمایی تفسیر جمال و همایش اخلاق معنویت.
در این همایش، از 28 نفر از بانوان(28 نفر از رشته‌های گوناگون هنری، هشت نفر پژوهشگر قرآن،داور،قاری و مربی قرآن، 8 نفر از کشورهای مختلف از جمله:عربستان، سودان و…) تکریم به عمل می‌اید.
امید می‌رود که برگزاری این همایش نیز گامی در راه گسترش معارف قرآن کریم باشد و بتواند با معرفی این بانوان،موجبات رونق هر چه بیشتر فعالیت‌های قرآنی را فراهم نماید.

تبلیغات