آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر روش آموزش الکترونیکی، آموزش راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و روش تدریس سنتی زبان انگلیسی بر عملکرد زبان دانش آموزان سال اول متوسطه مناطق محروم استان همدان بود که با روش نیمه آزمایشی و طرح مقایسه گروه های نابرابر انجام شد. جهت انجام پژوهش از منطقه آموزشی محروم 8 کلاس درس از پایه اول متوسطه انتخاب شدند که 4کلاس از مدارس دخترانه و 4کلاس از مدارس پسرانه بود. تعداد دانش آموزان 8 کلاس در مرحله پیش آزمون 116 نفر بود که در مرحله پس آزمون به 101 نفر تقلیل پیدا کرد. ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون محقق ساخته87 سوالی برای دروس8 و 9کتاب درسی زبان انگلیسی پایه اول بود که در تهیه این آزمون از کتاب زبان انگلیسی و کتب کمک آموزشی و دبیران درس زبان انگلیسی استفاده شد. سپس از هر گروه پیش آزمون زبان انگلیسی به عمل آمد. پس از اجرای پیش آزمون، مداخله آموزشی طی هشت جلسه صورت گرفت و در نهایت پس آزمون اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس یک متغیره نشان داد چهار روش آموزش راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، آموزش الکترونیکی و روش تدریس سنتی تاثیر متفاوتی بر عملکرد زبان دانش آموزان دارند و با توجه به میانگین های اصلاح شده می توان گفت روش آموزش الکترونیکی و آموزش راهبردهای شناختی تاثیر بیشتری بر عملکرد زبان دانش آموزان داشته اند. همچنین نتایج جانبی پژوهش نشان داد عملکرد زبان دانش آموزان دختر به طورمعناداری بهتر ازدانش آموزان پسر می باشد و جنسیت دانش آموزان به عنوان یک متغیر تعدیل کننده می تواند بر رابطه بین روش های فوق و عملکرد زبان دانش آموزان تاثیر بگذارد.

تبلیغات