آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴۰

چکیده

متن

«هرکس از بستگان خود دست بکشد (آنها را یارى نکند) از آنها یک دست گرفته شده است اما، از او دستهاى بسیار...».
(امام على علیه‏السلام )
آیا تا به حال به اهمّیّت وجود بستگان خود، مخصوصا خویشان نزدیک خود فکر کرده‏ایم؟ آیا وجود و یارى بستگانمان را در زندگى خود حسّ کرده‏ایم؟ آیا مى‏دانیم که در اثر خوش‏رفتارى با فامیل و صله ارحام چه فایده‏هاى مادى و معنوى نصیب ما مى‏شود؟
البته اگر بخواهیم در این زمینه سود و اجر و پاداش بیشترى ببریم، باید به قرآن و مکتب اهل بیت مراجعه نماییم. مکتبى که با سرشت انسان سازگار است، همان فرهنگ قرآن است که باید به وسیله پیامبر و آلش تفسیر و بیان شود؛ زیرا که آنان طبیبان روحى و جسمى انسان‏ها از طرف خدا هستند و همیشه به مصلحت بشر مى‏اندیشند نه نظر شخصى آنان. فرق قوانین الهى و بشرى در همین است که قوانین بشرى، نظر مردم عادى را در نظر مى‏گیرد، خواه خوب باشد یا بد. اما در قوانین الهى که به وسیله انبیاء و اوصیاء بیان شده، خوب و بد و نیاز بشر در نظر گرفته مى‏شود. لذا اهل‏بیت براى اینکه انسان‏ها را به سوى پیشرفت در همه مراحل زندگى سوق دهند، دستور به تعاون و همکارى و خوبى با همنوعان، خصوصا بستگان نزدیک داده‏اند و احادیثى را در زمینه ارزش وجودى بستگان و نیکى به آنان و آثار مادى و معنوى، دنیوى و اخروى آن بیان داشته‏اند که به برخى از آنها -فهرست‏وار- اشاره مى‏کنیم:
ارزش وجودى بستگان
هر شخص یا هر شیئى که انسان به آن علاقه دارد و به آن عشق مى‏ورزد و گاهى مکلّف است که به هر قیمتى از آن دفاع نموده و آن را از خطرها حفظ کرده و احترام آن را نگاه دارد، باید ارزش خطر کردن و ریسک را داشته باشد تا به امید آن اجر و پاداشى که براى این تکلیف در نظر گرفته شده خود را به زحمت بیاندازد. صله ارحام و نیکى به آنان هم یکى از مواردى است که انسان مکلّف به خوبى کردن و برخورد خوب با آنان است. اسلام هم که در مورد صله ارحام این‏همه پافشارى مى‏کند، ارزش و اهمّیّت وجود بستگان را نیز بیان کرده و نیاز انسان را به آنان بازگو کرده و نیکى به آنان را مایه خوشبختى در دنیا و کلید نجات در آخرت دانسته و اکیدا به آن سفارش مى‏کند.
امیرالمومنین على علیه‏السلام مى‏فرماید:
«هیچ شخصى هرچند ثروتمند و دارا و صاحب فرزندان فراوان باشد، از خویشاوندانش بى‏نیاز نیست باید با آنان مدارا نماید و احترامشان را نگاه دارد و از ایشان با دست و زبان دفاع نماید زیرا خویشاوندان هرکس بهترین مدافعان و بزرگ‏ترین پشتیبان او هستند و به هنگام گرفتارى و در وقت غم و اندوه، مهربان‏ترین و دلسوزترین‏اند.
هرکس از بستگان خود دست بکشد (آنها را یارى نکند) پس، از ایشان یک دست گرفته شده و از او دستهاى بسیار... پس هر کس مخلصانه به خویشان خود مهر ورزد و به آنان خدمت کند و این کار را براى رضاى خدا انجام دهد، آنچه را که او از مال دنیا در این راه انفاق مى‏کند خداوند آن انفاق‏ها را براى او ذخیره مى‏کند و در جهان واپسین هم چند برابر، برایش پاداش مى‏دهد(1)».
همچنین امام سجاد علیه‏السلام در رساله حقوقش که تا به امروز هیچ سازمان جهانى‏یى نتوانسته است منشورى به این جامعى عرضه بدارد، پس از اینکه نیکى به پدر و مادر را به فرزند، سفارش کرده مى‏فرماید:
«پدر، بن و ریشه توست و تو شاخه آن هستى و اگر او نبود تو نبودى و مادرت با سراپایش و همه اعضا و وجودش تو را نگهدارى کرده و به این فداکارى، شاد و خرّم بوده و تمام خطرها را از تو دفع نموده و چه مرارت‏ها کشیده تا تو را به این حد رسانده است».
سپس امام چهارم درباره فرزند به پدر بدین‏گونه سفارش مى‏کند:
«فرزند از توست و خوب و بدش خوب و بد توست و درباره او مسؤولى».
همچنین درباره برادر مى‏فرماید:
«اما حق برادرت این است که بدانى او دست توست که با آن کار مى‏کنى و پشت توست که به او پناه مى‏برى و عزت توست که به او اعتماد دارى و نیروى توست که با آن یورش ببرى. مبادا او را ساز و برگ نافرمانى خدا بدانى و نیز وسیله ظلم به حق خدا، او را درباره خودش یار باش و در برابر دشمنش، کمک‏کار، و میان او و شیاطینش حایل شو و حق اندرز او را به جاى آور و اگر مطیع پروردگارش شد و به خوبى از او پذیرا گردید براى ارضاى )دا به او روى کن وگرنه خدا نزد تو مقدّم باشد و از اویش گرامى‏تر بدار(2)».
کدام فامیل؟
البته ممکن است این سؤال پیش آید که آیا فرمایش حضرت على علیه‏السلام شامل حال بستگان خوب است یا اعم از خوب و بد؟ در این زمینه به دستور خود آن حضرت هنگام عیادت از صعصعه بن صوحان (که یکى از یاران ایشان بوده) اشاره مى‏کنیم: صعصعه مى‏گوید: «بیمار بودم. على علیه‏السلام به عیادتم آمد و فرمود:
«نگاه کن! یک وقت این عیادت کردن مرا به رخ فامیل خود نکشى و فخر نفروشى. اگر قوم و خویش تو گرفتار بودند خودت را بى‏تفاوت نشان نده، زیرا هیچ‏کس از خویشاوندان، بى‏نیاز نیست و ممکن است روزى به آنان محتاج شود. پس اگر خویشانت را بر خیر و درستى دیدى، یاریشان کن و اگر زندگى نادرستى داشتند بى‏تفاوت مباش و آنان را به حال خود وامگذار، بلکه سعى کن بر اساس اطاعت خدا، با خویشانت همدم باشى زیرا شما تا زمانى که بر پایه اطاعت از فرمان‏هاى الهى با یکدیگر همکارى و همیارى مى‏کنید و از نافرمانى خدا جلوگیرى مى‏نمایید در زندگى خود، خوشبخت خواهید بود(3)».
آثار و برکات صله ارحام
مى‏دانیم که هر کار و عملى -اعم از مادى یا معنوى- که انسان انجام دهد، بدون اجر و مزد نبوده و نخواهد بود و همچنان‏که در همه جامعه‏ها معمول است، آثارى بر آن بار مى‏شود اما در مکتب وحى که نشأت گرفته از اراده ذات بى‏همتاى هستى‏بخش مى‏باشد به طور اکمل و أتمّ به این مسأله پرداخته شده و به وسیله رهبران الهى بیان شده است و یکى از آن کارها که آثار دنیوى و اخروى فراوانى در پى دارد، صله ارحام مى‏باشد که احادیثى را در این زمینه مى‏آوریم:
حدیثى از امام رضا علیه‏السلام از جدش اما حسین علیه‏السلام درباره طول عمر و زیادى رزق و روزى به خاطر صله ارحام وارد شده است که مى‏فرماید:
«مَن سرّه أن ینسأ فى أجله و یزاد فى رزقه فلیصل رحمه(4)»:
«هرکس بخواهد عمر او طولانى و روزى او زیاد شود، باید به بستگان خود نیکى نماید».
امام صادق علیه‏السلام از جدش رسول‏خدا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله نقل مى‏کند که مى‏فرمود:
«صلة الرحم تهوّن الحساب و تقى میتة السوء(5)»:
«صله ارحام در قیامت، حساب انسان را آسان و در دنیا از مرگ بد، حفظ مى‏کند».
امام در جاى دیگر به دنبال این حدیث آیه «الذین یَصِلوُنَ ما اَمَرَ اللّهُ بِهِ أن یّوصَلَ و یَخْشَوْنَ رَبّهم و یَخافُونَ سُوءَ الحِساب» را خواندند و این حاکى از آن است که نیکى کردن به بستگان، در روزى که انسان از حساب خودش در پیشگاه حق، هراس دارد، حساب او را آسان و او را نجات مى‏دهد.
اما اینکه صله ارحام و نیکى به فامیل نزدیک چیست؟ باید از رسول‏خدا یاد بگیریم که مى‏فرماید:
«صِل رحمک و لو بشربة من ماء و أفضل ما یوصل به الرحم کفّ الاذى عنها(6)» «صله رحم کن و لو با یک جرعه آب و بهترین چیزى که بستگان با آن صله ارحام مى‏شوند، این است که آنها از دست و زبان انسان در امان بوده و اذیّت نشوند».
همچنین امام باقر علیه‏السلام مى‏فرماید:
«صلة الارحام تزکى الاعمال و تدفع البلوى و تنمى الاموال و تنسى‏ء له فى عمره و توسّع فى رزقه و تحبّب فى اهل بیته فلیتق اللّه و لیصل رحمه(7)».
«صله رحم، اعمال انسان را پاک و بلا را دفع و اموال را زیاد و عمر را بلند و روزى را فراوان و انسان را نزد خانواده، محبوب مى‏نماید، پس انسان باید الهى را مراعات کرده و صله رحم کند».

________________________________________
1. نهج‏البلاغه، فیض‏الاسلام، خ 23، ص 84.
2. تحف‏العقول، ص 27.
3. امالى طوسى، ج 1، ص 357.
4. بحارالانوار، ج 74، ص 91.
5. همان، ج 74، ص 94.
6. بحار الانوار، ج 74، ص 103 و 104.
7. اصول کافى، کتاب الکفر و الایمان، ج 13، ص 230.

تبلیغات