آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

الفتّاح در لغت:صیغه مبالغه است از «فتح» بدین معنی که خداوند متعال درهای رحمت را بر روی بندگانش می‌گشاید تا حق را ببینند و پیرو آن شوند.اوست که سرزمین‌ها را برای پیامبرانش فتح می کند. پس هر پیروزی و گشایشی از فضل و احسان خداوند است. منزّه باد خداوندی که «فتّاح» است و گنجینه‌های رحمت و درهای توفیق و بخشش خود ر برای توبه‌کاران و پناهندگان به درگاهش می گشاید.
از دیگر معانی لغوی«فتاح» حکمیت است، یا به عبارت دیگر کسی که میان دو نفر، به عدالت قضاوت و حکم صادر می‌کند. خداوند متعال در این خصوص می فرماید:«قُل یجمَع بینَنا ربُّنا ثُمَّ یفتَحُ بینَنا بالحَقِّ وَ هُوَ الفَتّاحُ العَلیم؛بگو خداوند ما را گرد هم خواهد آورد، سپس به حق و حقیقت بین ما قضاوت خواهد کرد. به راستی که او حاکم و داور دانا است».(سوره سبأ، ایه 26)
گویا که دو نفری که با یکدیگر صحبت می‌کنند، می‌خواهند به حق و حقیقت دست یابند، چه این حق با ایشان باشد یا طرف مقابل و این امر امکان پذیر نیست مگر با حکمیت حق و منطق و پناه بردن به خداوند متعال تا درها را در برابر همگان بگشاید و آنها را به سوی حق و حقیقت هدایت کند.
یکی از علما می گوید: با هیچ کس به بحث ننشستم مگر از خداوند خواستم تا حق ر نمیان سازد و به همین دلیل است که بسیاری از مسلمانان هنگامی که با شخصی درباره موضوعی سخن می گویند و بحث میان آنه در می گیرد که نمی‌توانند در آن موضوع به نتیجه برسند، به خدا پناه می‌برند و از او می‌خواهند که درهای حقیقت را در برابرشان بگشاید و آنها را هدایت نماید.« وَسِعَ رَبّنا کُلَّ شیءٍ عِلماً عَلی اللهِ توکّلنا رَبّنا إفتَح بینَنا و بینَ قَومِنَا بالحَقِّ وَ أنتَ خیرُ الفاتِحینَ؛علم و دانش خداوند همه چیز را در برگرفته ، به او توکل می کنیم و از او یاری می‌جوییم، بارالها! بین ما و قوممان به حق حکم فرما، همانا که تو بهترین حاکمی».(سوره اعراف، ایه 89)
شکی نیست هنگامی که شخصی حق را هدف خود و حقیقت را سرانجام خود قرار دهد، خداوند راه را برای او می‌گشاید و سختی‌ها را برایش آسان می‌سازد.تاریخ از مؤمنانی که به خداوند پناه آوردند و خداوند درهای حقیقت را به روی آنها گشود ماجراهای بسیاری نقل می‌کند. دانش آموزی که درس‌هایش را با جدّیت مطالعه می‌کند.اگر حل مسأله‌ای برایش مشکل گردید و به خداوند پناه برد، خداوند پاسخ را برایش آسان می سازد. منظور این نیست که پاسخ مسأله بر او از آسمان نازل می شود؛ بلکه ممکن است که خداوند به او نیروی تمرکز حواس در مسأله را عطا کند و یا شاید کسی را به سراغش بفرستد تا او را در یافتن پاسخ مسأله یاری نماید .
از دیگر معانی فتاح ناصر یعنی پیروزی بخش است. خداوند متعال می فرماید:«إن تَستَفتِحُوا فَقَد جاءَکُمُ الفَتح؛اگر پیروزی می خواهید، پیروزی شما مهیا است».(سوره انفال، ایه 19)
یا به عبارتی: پیروزی در انتظارتان است، خداوند در این ایه از کلمه(جاء) به معنای (آمد) استفاده کرده که صیغه‌ ماضی است و این بر این مسأله دلالت دارد که پیروزی در حقیقت در دسترس شماست.
از الطاف خداوند این است که درهای هدایت، صلاح و روزی را بدون حساب بر بندگانش می‌گشاید و هیچ کس نمی‌تواندقضای الهی را تغییر دهد و مانع از عطاهای او گردد.
خداوند متعال می فرماید:«مَا یفتَحِ اللّهُ للنّاسِ مِن رَحمَةٍ فَلا مُمسِکَ لَها وَ مایمسِک فَلا مُرسِلَ لَهُ مِن بَعدِهِ وَ هُوَ العَزیزُ الحکیمُ ؛ دری که از روی رحمت بر مردم بگشاید هیچکس نمی‌تواند ببندد و آن دری را که او ببندد هیچ کس نمی‌تواند بگشاید؛ پس ای مشرکان !چگونه از درگاه حق، روی به دیگری نهادید در حالی که او عزیز حکیم است».(سوره فاطر، ایه 2)
کسی که در یات قرآنی که درباره فتح و نصر(گشایش و پیروزی) سخن می‌گویند، تأمُّل کند، به این نکته می رسد که همه آنها در دست خداوند است و اگر ما بخواهیم آرزوهایمان برآورده گردد باید با جدیت و برای بدست آوردن اسباب و عوامل این آرزوه تلاش و کوشش نماییم و در این راه به خداوند متعال پناه ببریم:«وَ لَو أنَّ أهلَ القُری آمنَوا وَ اتَقوا لَفتحنا عَلَیهِم بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الأرضِ وَ لکِن کَذَّبوا فأَخَذناهُم بما کانُوا یکسِبون؛ اگر مردم به درستی، به خدا ایمان می‌آوردند،درهای برکات آسمان‌ها و زمین را بر آنها می‌گشودیم؛ ولی آنها دروغ پیشه کردند و کفر ورزیدند؛ پس آنها را با اعمالشان گرفتار ساختیم».(سوره اعراف، ایه 96)
بارالها! از تو می‌خواهیم که درهای حق، خیر و برکت را بر ما، مردم، و کشور به مبارکی بگشایی.منزّهی تو ای خدای گشایشگر دانا.

تبلیغات