نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

چکیده

شعار خانواده آنها این بود: «خانواده‌ای که با هم می‌کشند، همواره در کنار یکدیگر هستند». در زندگی صدام چند چیز معروف است: علاقه او به شراب، سیگار برگ و شکلات. حمله آمریکا به عراق و سقوط حکومت دیکتاتور وابسته آن یعنی صدام حسین ، فرصتی را برای واکاوی ابعاد مختلف زندگی و خانواده مشهور وی فراهم ساخت. همشهری جوان در شماره 269 خود و در بخش « روزها » ، به معرفی خانواده صدام پرداخته است . مهدیه پالیزبان ، این گزارش را نوشته و با عکس هایی جالب از دختران و پسران صدام ، منتشر کرده است .

متن

 

می‌گویند صدام فیلم «پدرخوانده» را خیلی دوست داشته و زیاد آن را می‌دیده. او خودش را با دون ویتو کورلئونه مقایسه می‌کرده و فکر می‌کرده که مثل او مواظب خانواده‌اش است. اما وقتی پدر خانواده دیکتاتوری باشد که گذشته‌اش پر است از تحقیر و خشونت، عجیب نیست اگر نتواند برای فرزندانش آینده روشنی را تامین کند. خانواده صدام حسین همگی مثل پدرشان شدند و عاقبتشان هم شبیه پدرشان شد. دون ویتوی قلابی نتوانست از خانواده‌اش محافظت کند.

صدام حسین

شرح کودکی و نحوه عضویت صدام در حزب بعث عراق ، از دیگر بخش های این گزارش است .

پس از آن آمده است :  از این زمان به بعد دوران حکومت او شروع شد؛ حکومتی که بعدها با بزرگ شدن پسرانش سیاه‌تر هم شد. صدام برای تثبیت قدرتش از خانواده‌اش استفاده کرد و مشاغل کلیدی را به برادران ناتنی‌اش داد. خانواده صدام هم که بسیار گسترده بودند، حاضر شدند برای حفظ قدرت و ثروت خود هر کاری انجام دهند.

شعار خانواده آنها این بود: «خانواده‌ای که با هم می‌کشند، همواره در کنار یکدیگر هستند». در زندگی صدام چند چیز معروف است: علاقه او به شراب، سیگار برگ و شکلات؛ آن‌قدر که حتی در روزهایی که تحت بازداشت آمریکایی‌ها بود، از نگهبانانش سیگار و شکلات می‌خواست. رژیم غذایی کم چرب و کم نمکش هم در مدت بازداشت رعایت می‌شد؛ هرچند دیگر نتوانست فیلم مورد علاقه‌اش - پدرخوانده - را تماشا کند.  غیر از اینها، صدام به قایق‌های تفریحی لوکس هم علاقه داشت...

بقیه علاقه‌مندی‌های او هم شبیه دیگر همکارانش است؛ علاقه به زنان زیبا، بی اعتمادی به اطرافیان و جنون کشتن.

او به ندرت به کشورهای خارجی سفر می‌کرد و در سفر‌های ضروری خارجی فقط غذای آشپز خود را می‌خورد...

داستان بدل‌های او هم شهرت جهانی دارد. تعداد آنها مشخص نیست اما یک نفر، بعد از سقوط صدام به آمریکا پناهنده شد و خاطراتش را از 19 سالی که بدل صدام بود منتشر کرد؛ کسی که به جای او به دیدار مردم می‌رفت و حتی گاهی با رهبران سیاسی هم دیدار می‌کرد.  کشتن زندانیان از کارهایی بود که محافظان صدام، زمان عصبانیت برایش آماده می‌کردند تا رهبر بزرگ آرام شود. او در زمان جنگ با ایران وزیر بهداشت را در جلسه هیات وزیران با اسلحه کشت؛ چون پیشنهاد کرده بود برای آرام کردن ایران، مدتی حکومت را به حسن البکر واگذار کند...

 سایه دیکتاتور هنوز بر سر مردمش سنگینی می‌کند.


عدی صدام

اولین فرزند صدام زمانی به دنیا آمد که او به جرم براندازی دولت در زندان بود. صدام از کودکی عدی را همراه خودش به اتاق شکنجه و بازجویی می‌برد تا پسرش مثل خودش شود؛ کاری که اثر خودش را گذاشت. شخصیت عدی بسیار شبیه پدرش بود. از علاقه‌مندی‌های او تجاوز به دختران جوان بود. او برای این کار جزیره‌ای برای خودش ساخته بود. او با برگزاری جشنواره بابل، تاسیس تلویزیون الشباب و تکثیر و پخش نوارهای مستهجن سهم زیادی در ترویج ابتذال در عراق داشت.
در منزل شخصی او و در اتاق خوابش انواع عکس‌های مستهجن کشف شد و گران‌ترین مشروبات الکلی را در انبار کاخ خود نگهداری می‌کرد. عدی در 20 سالگی رئیس کمیته ورزشکاران عراق شد تا ورزشکاران هم از آزارهای او بی‌نصیب نمانند. داستان شکنجه ورزشکاران عراقی بعد از هر شکست معروف است. از کارهای عدی در زمان ریاست ورزش، تحقیق درباره شیوه‌های شکنجه در قرون وسطی بود. او علاقه داشت مخالفانش را با حمام اسید، کشیدن ناخن و ریختن آب جوش بکشد...

پسر بزرگ صدام در عراق برای خود دولتی در سایه و ترسناک به‌وجود آورده بود. یک مرکز اطلاعاتی توسط او در عراق به‌وجود آمد که مستقیما زیرنظر خود وی بود و در سال‌های آخر آن‌قدر پیش رفت که از پدرش هم جاسوسی می‌کرد؛ چیزی که باعث ترس صدام شده بود.  او به همراه بستگان مادرش امور تجاری عراق را تحت کنترل خود درآورده بود و در قاچاق میراث فرهنگی عراق هم نقش عمده‌ای داشت...

در ادامه این گزارش به سایر فعالیت ها و بیماری که عدی به آن دچار شد اشاره شده است.

قصی صدام

قصی درسال 1966 به‌دنیا آمد؛ زمانی که صدام از زندان آزاد شد. صدام او را عاقل‌تر از برادرش می‌دانست. این پسر عاقل را ماشین خودکار اعدام دیکتاتورـ به‌خصوص در مقابل شیعیان - می‌دانند. او فرمانده گارد ریاست جمهوری و عضو مجلس بعث بود و خواب ریاست بعد از پدرش را می‌دید.

در سال 2003 جورج بوش، صدام را تهدید به استعفا ظرف مدت 48 ساعت کرد؛ صدام، قصی را به بانک مرکزی عراق فرستاد تا یک میلیارد دلار برداشت کند و ترتیب خروج همسر و دخترانش را از عراق بدهد. این دو برادر 9 ماه قبل از پدرشان در سال 2003 در درگیری 3 ساعته با نیروهای آمریکایی کشته شدند.

مردی در مقابل 30 میلیون دلار مخفیگاه آنان را فاش کرده بود.  تصویر جنازه این دو برادر بارها از تلویزیون عراق پخش شد تا مردم باور کنند پرونده زندگی مخوف آنان بسته شده است؛ اما بسیاری باور نکردند چون می‌گفتند عدی نه‌تا بدل داشته است. صدام در یک پیام صوتی آمریکایی‌‌ها را تهدید به انتقام کرد اما از سوراخ مخفیگاهش نتوانست انتقام پسرانش را بگیرد.

دامادهای صدام


صدام کامل و حسین کامل روزی که به خواستگاری دختران صدام - رغد و رنا – رفتند، در خیال کسب قدرت و مقام بودند. حسین کامل مجید و برادرش - صدام کامل - از اقوام نزدیک صدام حسین بودند. حسین کامل وزیر صنایع دفاع شد و در حمله به کویت شرکت داشت. برادرش - صدام کامل - فرمانده محافظان صدام حسین بود که در آگوست 1995 طی یک توطئه توسط عدی مورد ظن صدام قرار گرفتند و مجبور به ترک بغداد شدند و به اردن پناه بردند.

اما مجددا با وعده بخشش صدام به عراق برگشتند. هرچند بعید است خودشان هم این وعده را باور کرده باشند. بعد از بازگشت، صدام دخترانش را مجبور به طلاق کرد. بقیه کار با عدی بود.او که به‌خاطر نفوذ صدام کامل در ارتش از او متنفر بود، اقامتگاهشان را به گلوله بست و به آتش کشید. بعد هم از جنازه شوهر خواهرش فیلم گرفت تا برای پدر نشان بدهد.

رغد صدام


معلوم نیست چطور دختری که زندگی‌اش به‌خاطر خشونت و خونخواری پدرش نابود شده، بعد از مرگ او ادعای خونخواهی‌اش را می‌کند. رغد صدام برای اینکه نشان بدهد دختر دیکتاتور عراق است، بعد از حمله آمریکا به عراق با دو خواهر و مادرش به اردن پناهنده شد. اما بعد از اعدام صدام غیرت دختری‌اش فوران کرد.

در این گزارش به فعالیت های رغد و ارتباط او با گروه های مسلح عراقی که در این کشور فعالیت می کنند پرداخته شده است.

تبلیغات