آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

وَیوْمَ یعْرَضُ الّذینَ کَفَرُوا عَلَی النّارِ اَذْهَبْتُمْ طَیباتکُمْ فی حَیاتِکُمُ الدُّنْیا واسْتَمْتَعتُم بِها فَالْیوْمَ تُجزَوْنَ عَذابَ الْهُونِ بِما کُنْتُمْ تَسْتکْبِروُنَ فِی اْلأرضِ بِغَیرِ الْحَقّ وَبِما کُنْتُمْ تَفْسُقُونَ.1
و روزی که کافران را به آتش دوزخ متوجه می‌سازند ‌[به آنان گفته می‌شود:] لذت‌های بهشتی و خوشی‌های تان را در دنیا [با شهوت رانی و ستم‌کاری و عِصیان از بین بردید] و به همان لذت‌های دنیایی برخوردار و دلباخته بودید. پس امروز به عذاب خواری آور مجازات می‌شوید؛ چون در زمین به ناحق [ستم و] تکبّر کردید و راه فسق و تَبه کاری را در پیش گرفتید.
گفته اند:امیر‌المؤمنین علی(ع) که همیشه غذای ساده می‌خورد، روزی به جگر کباب شده با نان نرم میل پیدا کرد.
با این حال، چیزی از این غذای لذیذ را تهیه نکرد و نخورد. یک‌سال بعد،در یکی از روزه که روزه داشت، این مطلب را با فرزند بزرگش، امام حسن(ع) در میان گذاشت. امام حسن(ع) غذای مورد علاقه‌ی پدر را تهیه کرد و ترتیبی داد که ایشان آن را هنگام افطار تناول کند.
هنگام افطار که غذا در سفره گذاشته شده بود، نیازمندی به در خانه‌ی امام (ع) آمد و اظهار تنگدستی و نیاز کرد.امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود:ای فرزند! این غذا را بردار و برای او ببر تا فردا (روز قیامت) در نامه‌ی اعمال ما چنین خوانده نشود:«اَذْهَبْتُمْ طَیباتِکُم فی حَیاتِکُمُ‌الدُّنْیا واستَمتَعْتُمْ‌بِها… ».
1. احقاف،20.
2. سفینة البحار، ماده‌ی کبد.

تبلیغات