آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۴۰

چکیده

متن

صحیفه سجادیه، مجموعه‏اى از ادعیه امام سجاد(ع) است که بعد ازقرآن کریم و نهج‏البلاغه حاوى والاترین معارف الهى مى‏باشد و به‏حق «اخت‏القرآن‏» و «زبور اهل بیت علیهم السلام » لقب‏یافته.
پیشواى چهارم در اوج اختناق بعد از حادثه خونین کربلا، که همه‏راهها براى بیان حقائق مسدود گردیده بود، با لسان دعا به‏ارشاد امت اسلامى پرداخت و دعاهاى جاودانه‏اى از خویشتن به‏یادگار گذاشت، و تا ابد به بشریت رهنمودهاى ارزنده‏اى را ارائه‏مى‏دهد، که اندیشمندان را طى قرون و اعصار دچار اعجاب نمود ومتفکران سترگ و اندیشمندان بزرگ بیش از چهل شرح را بر این‏کتاب عظیم نگاشته‏اند. ترجمه‏هائى چند نیز از این کتاب شریف به‏زبان فارسى صورت گرفته، و تا جائى که نگارنده اطلاع دارد، به‏آنها اشاره مى‏نماید:
1 - ترجمه مرحوم الهى قمشه‏اى‏2- ترجمه مرحوم فیض الاسلام‏3 -ترجمه عمادزاده‏4 - ترجمه مرحوم صدربلاغى‏5- ترجمه محمد آیتى‏6 - ترجمه حسین انصاریان‏7 - ترجمه محسن غرویان - عبدالجواد ابراهیمى (1)
8 - ترجمه مرحوم جواد فاضل.
از تذکر این حقیقت نیز ناگزیریم که نثر ترجمه‏هاى شماره‏هاى 1 و2 و 3 غامض و ترجمه‏هاى چهار الى هفت‏به زبان ساده و براى نسل‏جوان قابل استفاده است.ترجمه مرحوم جواد فاضل را نمى‏توان‏ترجمه محسوب نمود، بلکه آن زنده‏یاد هرچه دل تنگش خواسته، تحت‏عنوان ترجمه با نثر زیبا و ارزنده‏اى نگاشته است. البته‏نگارنده مدعى نیست، که تمام ترجمه‏هاى فارسى منحصر به همین چندترجمه است که ذکر شد.
اینجانب که در چند سال اخیر در ملاقاتهائى که با بعضى ازمتفکرین عالیقدر اسلامى داشتم، استدعا نمودم که حد اقل، کارى‏شبیه به کتاب ارزنده «سیرى در نهج‏البلاغه‏» اثر استاد شهیدمرتضى مطهرى پیرامون صحیفه سجادیه صورت پذیرد و کنگره‏اى نظیرکنگره نهج‏البلاغه و بنیادى مانند بنیاد نهج‏البلاغه، درباره‏صحیفه سجادیه تشکیل گردد، که از این پیشنهاد استقبالى به عمل‏نیامد و به گفته مولانا:
گفتا که یافت مى‏نشود جسته‏ایم ماگفت آن که یافت مى‏نشود آنم آرزوست (1)
هنگام دستیابى و مطالعه ترجمه شماره 7 در صفحه 265 ترجمه فوق‏عنوان فهرست کلى موضوعات صحیفه سجادیه‏» نظرم را جلب نمود وملاحظه کردم، در پاورقى مرقوم فرموده‏اند که درتهیه این فهرست‏از کتاب «الدلیل الى موضوعات الصحیفه‏السجادیه‏» تالیف آقاى‏محمد حسین مظفر از انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏استفاده کرده‏ایم.
موضوعات کلى شامل نوزده باب و هر باب به چندین بخش تقسیم‏گردیده، که در اینجا به ذکر موضوعات اصلى اکتفا نموده،امیدواریم با عنایت و توجه نسل جوان به عرفان کاذب طرح این‏مطلب فتح بابى براى افراد صاحب نظر باشد.
1 - توحید2 - نبوت‏3 - امامت‏4 - معاد5 - اسلام و احکام آن‏6 -ملائکه و فرشتگان‏7 - طاعت و بندگى‏8- اخلاق‏9 - ذکر و دعا10 - سیاست‏11 - اقتصاد12 - انسان شناسى‏13-عالم هستى و وجود14 - اجتماع و آداب معاشرت‏15 - علم و دانش‏16 - ایام و اوقات‏17 - مسائل تاریخى‏18 - صحت و تندرستى‏19 - جهاد و مسائل نظامى.
پى‏نوشتها:
(1)در مجله آئینه پژوهش نقدى از این ترجمه صورت گرفته است.
(2)کلیات شمس تبریزى، ص 203.

تبلیغات