آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

خُذِالعفو وامر بالعُرفِ وأعرِض عن الجاهلین (سوره‌الاعراف، آیه 199)
«گذشت پیشه کن، و به کار پسندیده فرمان ده، و از نادانان رخ برتاب»
خداوند در آیه فوق سه‌امر مهم را به پیامبر خود گوشزد می‌نماید تا آنها را در مسیر تبلیغ رسالت خود بکار برد. این سه‌امر تجلی از اخلاق است که رعایت آنها از برای نیکوکاری و رسیدن به کمال لازم است و کلیه رفتارهای آدمی را در تمام ابعاد فردی و اجتماعی، در بر می‌گیرد، ندا هر انسان دینداری باید ملبس به لباس اخلاق گردد، زیرا دین بدون اخلاق یعنی برداشتن روح الهی از قالب دین می‌باشد.
از جهتی کلیه‌افعال اخلاقی را ابتدا خداوند به خود منتصف نموده سپس آنها را بر بندگان خود عرضه داشته تا در تمام اعمال خودآنها را بکار گیرند. آن چه در آیه فوق مورد تأکید قرار گرفته که حایز اهمیت نیز می‌باشد عبارتند از:
1. خداوند در آیه‌های مختلف عفو و بخشش را از ویژگیهای خود عنوان نموده، ندا توجه به‌این ویژگی‌ها و بکارگیری آن در عمل سبب تجلی اخلاق الهی در انسان می‌شود.
2. عفو و بخشش در نزد خداوند نیکو و ارزنده‌است که‌انسان از جانب قدرت به آن بپردازد؛ و هیچ گاه در پی انتقام شخصی نباشد و راضی خداوند را در بخشش خریداری نماید.
3. احترام به هنجارهای نیکوی که مورد احترام عقلاء و نخبگان آن جامعه‌از امور مورد تأکید و عمل به آنها مورد تأیید خداوند است.
4. انسان‌هایی که در جهالت خود غوطه‌ور هستند باید از آنان دوری گزید و آنان را از برای اعمال ناروایی که‌انجام می‌دهند مورد عفو و بزرگی قرار داد زیرا آنها در اعمال خود در نادانی بسر می‌برند.

تبلیغات