آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

ابراهیم بن ابی محمود،از دوست داران امام هشتم(ع) نقل می کند:
روزی خدمت امام رضا(ع) رسیدم و عرض کردم:
یابن رسول الله(ص)،اخباری از فضایل شما اهل بیت(ع) نقل می‌شود که دشمنان شما آنها را روایت می‌کنند و ما نظیر آنها را از شما نشنیده‌ایم؛آیا شما این اخبار را قبول دارید و تأیید می‌کنید؟
امام رضا(ع) فرمود:یابن ابی محمود! بدان که بر ما بسیار ظلم نموده‌اند و مخالفان ماغلوّ کرده‌اند و چیزهایی عجیب و غریبی بر ما می‌بندند.این‌ها سه گروهند:
گروهی از اخبار در حق ما کوتاه آمده و قدری از حقیقت را پوشانده‌اند؛گروه دیگری از اخبار،درباره ما زیاده روی و غلوّ کرده‌اند؛گروه سوم،اخباری است که به دشمنان ما،بیش از اندازه و سزای آنان،بد و بی‌راه گفته‌اند.
اما گروه اول از اخبار را وقتی مخالفان ما می‌شنوند،حق ما را درست نمی‌شناسند،و وقتی اخبار غلوّ آمیز را می شنوند،پیروان ما را متهم به کفر می‌کنند،و وقتی اخبار ساختگی را که فحش و ناسزا به دشمنان ما است،می‌شنوند،نام‌ها را فراموش می‌کنند و آنها را به ما نسبت می‌دهند و دشمن تراشی می‌کنند؛در حالی که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
«و لا تسبّوا الذین یدعون من دون الله فیسبّوا الله عدواً بغیر علم؛به کسانی که خدا را نمی‌شناسند و نمی‌پرستند،دشنام ندهید تا آنها نیز ندانسته به خدا دشنام دهند».1
یابن ابی محمود! وقتی هر سه دسته به راهی می روند،تو به راه ما بازگرد تا گمراه نشوی.کمترین چیزی که فرد را از دین بیرون می‌کند،این است که سنگ ریزه را خرما بخواند و بر آن تعصب ورزد و با دیگری دشمنی کند.بدان که خبر درست را باید از دانای پرهیزکار گرفت،نه از دشمن دانا و نه از دوست نادان.پس آنچه برایت نقل کردم، نیک به خاطر بسپار و نگهدار و بدان که خیر دنیا و آخرت را در آن جمع کرده‌ام.2
1.سوره انعام،آیه 108.
2.عیون اخبار الرضا،ج 1، ص 228.

تبلیغات