آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

متن

قرآن کریم منشأ هدایت و منبع رحمت است و همواره خیر و برکت را نصیب انسان می سازد. انسانها می توانند به گونه های متعدد با قرآن ارتباط بر قرار کنند و از این راه به سعادت ابدی نائل گردند و می توانند با :تلاوت ،حفظ ،نظر ، تدبر ،استماع ، تعلیم وتعلم ، تدریس وتفسیر ارتباط خویش رابا قرآن مستحکم تر کنند . ولیکن در میان همه آنان ارتباط دیگری وجود داردکه از نظر منافع و نتایج در مرتبه ای بالاتر قرار دارد و آثار بسیاری را به همراه می آورد که متأسفانه آن نوع ارتباط ناشناخته و متروک مانده و انسانها کامل به آن بی توجه اند و آن عبارت است از «قرائت مکرر» بدین معنا که سوره یا آیه ای چندین مرتبه خوانده شود و تکرار گردد ارتباطی که با تکرار آیات و سوره ها برقرار می شود در روایات بسیار به آن توصیه شده است .آن بزرگواران با این گونه ارتباط، انس و همنشینی بسیار داشته اند . متأسفانه عموم مسلمانان با آن ناآشنا وبیگانه و از بهره های آن محروم هستند و حتی کسانی که با قرآن اُنس دارند و مقید به استفاده از آن می باشند ، بهره مندی آنان محدود به این است که با تلاوت آیات و سوره ها، آن را به پایان برسانند و ختم کنند .
امّا این که در ساعتی خاص ؛مثلاًًً صد مرتبه سوره « توحید» ویا «آیة ‌الکرسی»فراوان بخواند و یا «شهد الله »را تا صبح تکرار کند ،عموماًً از این گونه ارتباط دور هستند با اینکه این کار فوائد و نتایج فوق العاده ای را که گاه در عقل نمی گنجد ،در بر دارد .
انسان با مراجعه به روایات در می یابد که در اوقات بسیاری نسبت به تکرار آیات ویا سوره هایی، دستورات فراوانی ازطرف امامان وجود دارد بنابراین با این که خود قرائت و تلاوت آیات و سوره ها دارای اثر،ثواب ، نتیجه و خاصیت است ولیکن تکرار آنها مرتبه‌ای برتر ازآثار و ثواب را به همراه دارد .
خواندن آیة الکرسی اثری دارد وتکرار آن اثری برتر ویا دو ساعت خواندن آن اثری دیگر در روح و جان به جای می گذارد . و با تکرار است که انسان از دنیا دور می شود وبه محتوا و حقیقت نهفته در سوره نزدیک می گردد .آن هنگام که ما سوره ای را مثلاًًبیست مرتبه می خوانیم ، حالتی که درقلب پیدا میشود، بسیار متفاوت است با آنچه در مرتبه اول می خوانیم ; زیرا در مرتبه اول تازه از دنیا جدا شده ولی هنوز گرد وغبار دنیا در قلبمان باقی است و مادامی که آیه یا سوره ای را تکرار می کنیم، کم کم ازدنیا جدا و به عالم ملکوت نزدیک می‌شویم واحساس قرب دست می‌دهد؛ بدین سان با این که سوره یا آیه ای را مکرر می خواند ،هیچ گونه احساس خستگی نمی کند؛ زیرا در هر قرائت معنای تازه ای را می فهمد و به عالم معنویات کشیده می شود .
امام سجاد در روز جمعه « آیة الکرسی» را تا ظهر پیوسته می خواندند در اعمال
ام داوود ، در سیزده رجب، صد مرتبه «فاتحة‌الکتاب » و صد مرتبه « قل هو الله » جزو آن است ودر اعمال شب نیمه شعبا ن که در فضل آن روایات بسیار آمده است در آن شب به نمازی توصیه شده است که هزار مرتبه سوره اخلاص درآن تکرارمی شود ولیکن با این همه توصیه و دستور امامان(ع) و آثار فراوان،بهره مندی ما از این نوع ارتباط اندک می باشد .
دستورالعمل قرآنی می تواند دو معنا و مفهوم داشته باشد که هر دوی آنها هم صحیح است؛ گاهی دستورالعمل قرآنی گفته می شود و منظور این است که مطلبی را قرآن کریم بیان می دارد وما هم بر طبق آن عمل می کنیم از قبیل این که ؛«اُذکرنی اذکرکُم ،مرا یاد کنید، شما را یاد کنم». یاد خداوند یک دستور قرآنی است وهمچنین اگر انسان در هنگام مصیبت و پیش آمد ناگوار بگوید:«انالله و انا الیه راجعون » . که این نیز عمل بر طبق یک پیام قرآنی است .
و گاهی توصیه و دستوری که درباره قرآن کریم است،به عنوان دستورالعمل یاد می شود مثلاًً این سوره رامکرّر بخوانید ویا یک ساعت تلاوت کنید ; و در نوع اوّل دستور از خود قرآن است ودر دوم دستوری درباره قرآن می باشد و هر دوهم دستورالعمل قرآنی خوانده می شود .
نکته قابل توجه این است که هر کسی نمی تواند درباره قرآن کریم دستورالعمل صادر کند؛ بلکه لازم است، امامان معصوم(ع) در آن باب فرمایشی، داشته باشند تا بتوان برای آن اعتبار قائل شد ،زیرا اساس ارزش دستورالعمل به این است که به امام معصوم برسد و آنان ما را از اسرار نهانی و پنهانی، دنیایی و آخرتی، جسمی و روحانی اذکار آگاه سازند و تا کسی از سرچشمه احکام و جهان آگاه نباشد، نمی تواند خلق خدا را به آن سوی راهنمایی کندو لذا گفته دیگران ، هیچ ارزش منطقی و اعتبار عملی ندارد، چون از روی ظن وپنداراست و مبنای محکمی برای آن نیست . متأسفانه در اینجا شیادان دام گسترانیده‌اند و مردم ساده لوح وغیر آگاه را به دام گمراهی انداخته اندو از پیش خود برای آنان دستورالعمل صادر می کنند و مردم عادی هم فکر می کنند که آنان با جایی ارتباط دارند.
بسیاری از بزرگان که در سلک اهل معنویت قرار دارند و به حق پیشوای اهل تقوی و سیر وسلوک هستند؛ اگر دستور معنوی و قرآنی به کسی می دهند به جهت آن است که آنان با امام زمان (عج ) ارتباط وثیق دارند که خود این ارتباط بالاترین ارزش و پشتوانه محکم گفته های آنهاست و آنان از خود چیزی ندارند و لذا به جوانان عزیز که قلبی پاک دارند و در پی معنویات هستند ، یاد آور می شویم که به هر صدایی توجه نکنند که چه بسا صدای شیطان باشد و هرگفته که به امامان معصوم نرسد در باب معنویت نه تنها انسان را به خدا نزدیک نمی کند که از باب قرب ، دور می سازد .
با توجه به مطالب یاد شده، درباره «سوره قدر» دستور العمل هایی از ائمه رسیده است که هر یک از آنها درب رحمتی را بر انسان می گشاید و امامان (ع) بخواندن مکرّر این سوره مبارکه در اوقات خاص توصیه کرده اند .واز آنجا که انسانها دارای آمادگی های گوناگون هستند ما تمام آنها را یادآور می شویم و ممکن است هر فردی در آغاز به یکی از آن دستورات تمایل نشان دهد و عمل کند و پس از مدتی به دستور دیگر عمل کند و از طرفی به فردی که می خواهد از آثار و فیوضات مجموع آنها بهره مند گردد، پیشنهادمی شود که مدتی را به یکی از آنها اختصاص دهد وبا نگاه به قلب خود که به کدام گرایش دارد همان را انتخاب کند وسپس با انتقال به سایر دستورالعملها به مراقبت خود ادامه دهد و اگر این شیوه را پیشه کند ، دیری نخواهد گذشت که می بیند همه را به کار بسته است و از فیوضات آنها بهره مند گردیده است و دیگر از حسرت و ندامت در امان خواهد بود.
دستورالعملهای پیشوایان الهی درباره سوره قدر عبارتنداز:
1 عصر جمعه : امام کاظم (ع ) می فرماید: خداوند در روز جمعه هزار رحمت دارد که نصیب بندگان می گرداند ،هر کس سوره «انّاانزلناه فی لیله القدر» را در عصر روز جمعه صد مرتبه بخواند، خداوند آن هزار رحمت و مانند آن را به او می بخشد.
2 هر شب و روز: امام هادی (ع) می‌فرماید: کم وزیاد از قرآن را رهانکن و بس است برای تو صد مرتبه قرائت «انا انزلنا» در هر شب وروز .
3 هر شب: امام باقر(ع) می‌فرماید: آن شبی که انسان صد مرتبه سوره قدر را بخواند، قبل از آن که صبح گردد بهشت را می بیند.
4 هنگام خواب: امام باقر(ع) : کسی که هنگام خواب یازده مرتبه سوره قدر را بخواند خداوند برای آن نوری می آفریند که عرض آن به اندازه آسمان‌وطول آن کشیده شده است تا حجابهای نور فراز عرش، در هر درجه از آن هزار ملک و برای هر ملک هزار زبان و برای هر زبان هزار بیان که برای خواننده آن تا صبح استغفار می کنند وخداوند آن نور را در بدن آن فرد می گذارد تا قیامت.
5 سحر جمعه : امام صادق (ع) : هر کس در ثلث آخر از شب جمعه پانزده مرتبه سوره قدر را بخواند، سپس دعا کند ، خداوند دعایش را مستجاب می کند .
6 در روز : امام باقر (ع) : کسی که صبح ، ظهر و عصر در هر نوبت ده مرتبه سوره قدر را بخواند دو هزار فرشته را تا سی سال برای نوشتن ثواب آن به زحمت انداخته است .
7 بعد از فجر : امام باقر (ع): هر بنده ای که سوره قدر را هفت مرتبه بعد از طلوع فجربخواند، صفی از فرشتگان بر او هفتاد مرتبه درود می فرستند و بر او هفتاد مرتبه از خد رحمت می خواهند .
٨امام جواد (ع): هر کس در هر شب و روز 76 مرتبه سوره قدر را بخواند خداوند از آن هزار فرشته می آفریند که ثواب آن را تا 36 هزار سال می نویسند و نیز خداوند بر آن می‌افزاید هزار مرتبه در دو هزار سال و این 76 مرتبه را بر هفت وقت تقسیم کند :
اول :هفت مرتبه بعد ازطلوع فجر و قبل از نماز صبح ، ملائکه بر او شش روز درود می فرستند ،
دوم : ده مرتبه بعد ازنماز صبح، تا شب در ضمان خداوند است ،
سوم : ده مرتبه قبل ظهر، خدا بر او نظر می کند و درب های آسمان بر او می گشاید،
چهارم : بیست و یک مرتبه بعد از نافله ظهر، خداوند از آن خانه ای خلق می کند که طول آن هشتاد متر و عرض آن شصت متر می باشد وداخل آن پر از فرشته گانی است که تا قیامت برای او استغفار می کنند و خداوند هزار مرتبه در دو هزار سال بر او می افزاید .
پنجم : ده مرتبه در عصر، که مثل اعمال نیک همه خلائق برای او ثبت می شود ،
ششم : هفت مرتبه بعد از نماز عشاء،تا صبح در ضمان خداست ،
هفتم : یازده مرتبه به هنگام رفتن در بستر خواب که خداوند از آن فرشته ای می آفریند که کف دست آن بزرگتر از هفت آسمان وزمین می باشد و موهای تمام بدن آن را پوشانده است و به اندازه انس و جن برای تلاوت کننده این سوره تا قیامت نطق و استغفار می‌کنند.
یادآوری : یکی از شروط تأثیر و قبولی گفتن اذکار و خواندن دعاها وسوره‌ها، حضور قلب و توجه به معنی آنها می باشد .لذا انسان باید سعی کند ، هنگام خواندن نماز و دعا، ذکر و قرآن توجه به عظمت خداوند و معانی اذکار و ادعیه داشته باشد و فقط به خواندن ظاهری و لغلغه زبان بسنده نکند و در در رسیدن به آثار و نتایج فوق‌العاده ، عجیب و کم نظیر سوره قدر رعایت آداب و داشتن حضور قلب لازم و حتمی می‌باشد؛ زیرا به یقین جمع نبودن حواس و مشغول بودن دل به امور دنیا به اثر و خواصیت های یاد شده برای این سوره شریف آسیب جدی می رساند .

تبلیغات