آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳

چکیده

ظهور فناوری‎های نوین در هر جامعه‎ای همواره تردیدها، سردرگمی‎ها و ناآرامی‎هایی را به همراه داشته است که البته تا حدی هم طبیعی است زیرا این گونه فناوری‎ها در مثل به غذای ناشناخته‎ای می‎ماند که انسان برای اولین بار، به صرف آن دعوت می‎شود. بدیهی است که اگر در چنین شرایطی نوع ترکیب و نحوه پخت و مصرف غذا نیز تازگی داشته و برای مصرف‎کننده آشنا نباشد این بی‎تصمیمی و تردید مضاعف خواهد شد......

متن

چکیده: نیازی به تکرار این حقیقت نیست که امکان و میزان سرعت جذب هر محصول جدید به عوامل بسیار متنوعی از جمله ترکیبات محصول، سازگاری آن با ذائقه و دستگاه هاضمه و توانایی تغییر و انطباق مصرف‎کننده دارد.
شاید نسل جدید به خاطر نیاورد که بدیهی‎ترین ابزار و وسیله زندگی و سرگرمی خانواده‎های امروز یعنی تلویزیون، هنگام ورود به جامعه ایرانی با چه مقاومت‎های گسترده‎ای روبه‎رو شد. عمده این مقاومت‎ها را دلسوزان و دغدغه‎دارانی از خود نشان می‎دادند که بر اساس تعالیم فرهنگی و به ویژه دستورات صریح مذهبی مراجع عظام تقلید وقت محتوای برنامه‎های تلویزیونی آن روزگار را مخرب فرهنگ و دین‎ستیز می‎دانستند. البته امکان پخش برنامه‎های مفید از این جعبه جادویی هرگز انکار نشد اما از آنجا که جامعه مذهبی ما در آن روزها عمده آنچه را که پخش می‎شد مضر و حرام ارزیابی می‎کرد، تلویزیون تحریم شد و هرگز به حریم خانواده‎های مذهبی راه نیافت. تنها پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و اعلام موضع صریح معمار انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) بود که این وسیله به عنوان عضوی از خانواده با حضوری دائمی پذیرفته شد.
شرایط مشابه هنگامی روی داد که خبرهای جسته و گریخته در مورد احتمال دریافت برنامه‎های تلویزیونی با مبدأ فرامرزی متعلق به شبکه‎های ایرانی و غیرایرانی از طریق تجهیزات دریافت امواج ماهواره‎ای در سال‎های پایانی دهه شصت و سال‎های آغازین دهه هفتاد، به گوش رسید. پیش از این، ورود ویدئو به جامعه و خانواده ایرانی و آفات سیاستگذاری‎ها و تصمیم‎گیری‎های غیرکارشناسانه در حوزه مسائل فرهنگی، تجربة ناخوشایندی را موجب شده بود اما این بار نیز تردید و بلاتکلیفی در همه سطوح فراگیر شد. گروهی اصل خبر را نادرست پنداشتند و از امکان‎ناپذیری آن به لحاظ فنی و تکنولوژیک سخن گفتند، برخی با خرسندی به استقبال آن رفتند و برخی دیگر با ناخشنودی و نگرانی به انتظار آن نشستند. در این میان آنچه تا حدود زیادی مهجور ماند بررسی، تحقیق و مطالعه این پدیده از پایگاهی عینی و علمی و تا حد امکان بی‎طرفانه بود.
در عین حال این نگرانی‎ها خاص کشور ما و جامعه ایرانی نیست. ظهور این پدیده، در بدنه جوامع دیگر و در میان نخبگان فکری و فرهنگی و سیاسی آنان نیز دغدغه‎های مشابهی را به وجود آورده است. اندیشمندان و روشنفکران بزرگ عصر ما چه در کشورهای اسلامی و چه در آسیا، اروپا، افریقا و حتی در سطح بسیار گسترده‎ای از داخل امریکا، ناگزیر نسبت به این پدیده واکنش نشان داده‎اند. بررسی نسبتاً جامع آنچه از این واکنش‎ها به دست ما رسیده است، انصافاً نشان می‎دهد که جدی‎ترین و سرسختانه‎ترین مخالفت‎ها با فراگستری مهار نشده دامنه نفوذ این فناوری نوظهور از همین پایگاه ابراز و اظهار شده است، هر چند امکان استفاده سودمند از آن نیز بارها مورد تأکید قرار گرفته است. بررسی ادبیات موجود همچنین نشان می‎دهد با این که بیشترین نقدها در این زمینه به خصوص در بدو پیدایش، از منظر تأثیرات مثبت و منفی دسترسی آزاد به شبکه‎های تلویزیونی ماهواره‎ای در حوزه مطالعات فرهنگی دیده می‎شود، در سال‎های اخیر بررسی تأثیرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی آن نیز به مباحث عمده‎ای در حوزه مطالعات رسانه‎ای بدل شده است.
موضوع بحث ما در این شماره از فصلنامه نه ماهواره به طور عام، که ماهواره‎های پخش مستقیم تلویزیونی است؛ جایگاه ماهواره‎های مخابراتی و هواشناسی، نظامی، جاسوسی و غیره در علم و اقتصاد و سیاست و امنیت جوامع بحث امروز نیست و قدمتی به مراتب بیش از پخش مستقیم برنامه‎های تلویزیونی از طریق ماهواره و تأثیرات این برنامه‎ها بر هویت فردی و اجتماعی، ارزش‎ها، توسعه، امنیت و اقتصاد ملی دارد.
ارزیابی دقیق تأثیرات عمیق ماهواره‎های پخش تلویزیونی بر ابعاد گوناگون شخصیتی، روانی و زندگی فردی و اجتماعی در جوامع گوناگون دولت‎ها را نیز به عکس‎العمل واداشته است. برخی از دولت‎ها آزادی مطلق و برخی دیگر، ممنوعیت کامل دسترسی به برنامه‎های تلویزیونی ماهواره‎ای را به عنوان راهبرد اصلی برگزیده‎اند. اما عموم دولت‎ها در جستجوی راهکارهایی بوده و هستند که ضمن کنترل ابعاد نامطلوب و مخرب این فناوری، امکان استفاده از محتوای بعضاً مثبت آن را نیز فراهم آورد.
در کشور ما نیز وضعیت مشابهی دیده می‎شود. صرف‎نظر از قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره‎ای مصوب مجلس شورای اسلامی که در جای خود و به عنوان اقدامی مقدماتی و ضروری برای کنترل فوری و موقت تأثیرات مخرب برنامه‎های تلویزیونی ماهواره‎ای حرکتی شایسته بود ـ اما متأسفانه با اقدامات بعدی دستگاه‎های مسئول هرگز تکمیل و بهینه نشد ـ ابهام‎ها و تردیدها هنوز وجود دارد و مباحث و گفتگوهای مربوط به تدوین و تنظیم قانونی جدید برای ساماندهی به این امر همچنان ادامه دارد. متأسفانه سیاسی‎کاری و منافع حزبی و گروهی نیز تا آنجا در این امر دخیل و تأثیرگذار شده است که وقتی فصلنامه پژوهش و سنجش در مورد اختصاص ویژه‎نامه‎ای به این موضوع با اساتید و کارشناسان به مشورت نشست بیشتر آنان با این امر به مخالفت ایستادند آن هم نه از این رو که ابعاد مسئله را فاقد اهمیت یا از حیث علمی نامتناسب با سطح فصلنامه تشخیص می‎دادند بلکه بیشتر از آن جهت که بحث و بررسی علمی موضوع را در فضای سیاسی و ملتهب موجود غیرممکن می‎انگاشتند و از خروج فصلنامه از مشی علمی ـ تحقیقی که همواره بر آن اصرار ورزیده است نگران بودند. با این همه، شورای علمی فصلنامه ـ که با اغتنام فرصت، از یکایک اعضای فرهیخته، دانشمند و متعهد آن صمیمانه سپاسگزاری می‎کنیم ـ پس از بحث‎های فراوان به این نتیجه رسید که با رعایت استانداردهای کیفی، طرح و تجزیه و تحلیل موضوع و ارائه دیدگاه‎های اندیشمندان علوم ارتباطی و اجتماعی کشورمان در این زمینه ضرورتی انکارناپذیر است و از همین روی این شماره از فصلنامه پژوهش و سنجش به این موضوع اختصاص یافت. با وجود این نمی‎توان انکار کرد که فضای غیرعلمی حاکم بر موضوع در جامعه بسیاری از اساتید را بر آن داشته است که طریق احتیاط در پیش گیرند. این مسئله موجب شد تا این شماره از فصلنامه با تأخیری ناخواسته فراهم آید و به ناچار شماره‎های تابستان و پاییز در یک مجلد آمادة انتشار شود، که به این لحاظ در همین جا پوزش می‎طلبیم.
نظر به اهمیت بررسی موضوع از دیدگاه‎های گوناگون، گفتگوهای این شماره با سه کارشناس از سه حوزة علمی متفاوت انجام گرفته است. آقایان مهندس ضرغامی، معاون مجلس و امور استان‎های سازمان صدا و سیما، دکتر مددپور، مدیر دفتر مطالعات دینی و هنر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و دکتر نوربالا روان‎پزشک، استاد دانشگاه و رئیس سازمان هلال احمر دعوت ما را به گفتگو پذیرفتند که از همگی آنان سپاسگزاریم.
مقالات این شماره در سه محور اصلی تنظیم شده است. محور نخست که «ماهواره: کارکردها و تأثیرها» نام گرفته است، به بررسی کارکردها و تأثیرات مثبت و منفی ماهواره‎های پخش تلویزیونی از دیدگاه‎های متنوع فرهنگی، سیاسی، توسعه‎ای و امنیتی اختصاص یافته است، در محور دوم تحت عنوان «ماهواره: چه باید کرد؟» مجموعه‎ای از مقالات که ابعاد راهبردی این فرصت و تهدید همزمان جوامع بشری را مورد بحث قرار داده‎اند ارائه شده است و محور سوم به مقالاتی اختصاص یافته است که به معرفی ابعاد فنی و تکنولوژیک این رسانه عصر تکثر و تعامل پرداخته و ذیل عنوان «ماهواره: فناوری نوین ارتباطی» جای گرفته‎اند. همچنین دو بخش معرفی کتاب و نمایه کتب و مقالات مربوط به مبحث ماهواره در پایان این شماره تقدیم شده است که بی‎تردید مورد استفاده علاقه‎مندان قرار خواهد گرفت.
در پایان از همه اساتید، پژوهشگران و کارشناسانی که ما را در تنظیم این ویژه‎نامه یاری کردند سپاسگزاری می‎کنیم و پیشاپیش از کاستی‎های آن پوزش می‎طلبیم و بار دیگر همه ارباب نظر را به نقد این مجموعه فرا می‎خوانیم و دست همکاری یکایک بزرگواران را صمیمانه می‎فشریم.

تبلیغات