آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۳

چکیده

دراین که رسانه‌های دیداری و شنیداری به ویژه «تلویزیون» در عصر حاضر به عنوان رکن اساسی در مبادلات فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در میان قشرهای جامعه‌های مختلف پذیرفته‌شده و نقش آنها در تغییر، تحول، گسترش و توسعه فرهنگ ها انکارناپذیر گشته است، شکی نیست.هم اکنون مردم اقصی نقاط جهان به واسطه میلیون ها گیرنده تلویزیونی و رادیویی موجود تحت تاثیر فرهنگ های اقوام مختلف قرار دارند و این که در بسیاری از موارد رادیو و تلویزیون به عنوان قوی‌ترین رسانه‌های ارتباط می‌تواند در اصلاح و تغییر و گاه تحریف ذهن ها و افکار عمومی جوامع مختلف نقش موثری‌ ایفا کند، امری بدیهی است. براساس نظریه هربرت مارشال مک لوهان نظریه‌پرداز شهیر کانادایی در زمینه ارتباطات جمعی،«تمامی وسایل ارتباطی برما تاثیر می‌گذارند و نتایج آنها از جهات شخصی، اجتماعی، سیاسی، روانی، اقتصادی، اخلاقی و قومی به قدری عمیق است که هیچ‌گوشه از جسم و روان ما را دست نخورده باقی نمی‌گذارد.» دراین میان نقش تلویزیون باتوجه به توانایی‌های بالقوه‌ آن و مزیت بر رسانه‌هایی چون رادیو، مطبوعات و شبکه‌های مخابراتی و رایانه‌ای به دلیل جاذبه های صوتی و تصویری هم‌زمان و پوشش گسترده جغرافیایی و جمعیتی نامحدود، بیشتر است.

تبلیغات