آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

متن

 

آشوب یا آشفتگی جوهره‌ی کسب‌و‌کارها در عصر کنونی است. صاحبان کسب‌و‌کارها بویژه مدیران رقابتی بیش از دیگران آشفتگی یا آشوب را با گوشت و پوست خود لمس کرده‌اند؛ چراکه همواره با این تردید هول‌انگیز از خواب برمی‌خیزند که امکان دارد رقبای کهنه‌کار با تدبیر و یا تدابیری تازه آنان را از صحنه‌ی کسب‌و‌کارها بیرون رانند.

فراتر از این نگرانی، هراس اصلی مدیران از رقبای تازه‌نفس است که تا پیش از این اثری از آنان در بازار نبود و هم اینک بدون هیچ پیشینه‌ای در پرتو چالاکی و انعطاف‌پذیری قادرند به سهولت گوشه‌ای از بازار را تحت نفوذ خود درآورند.

پیشنهاد من برای رهایی از این آشفتگی که در عصر کنونی ملازم کسب‌و‌کارها است، هوشمندی رقابتی و بازاریابی هوشمند است؛ ابزار قدرتمندی که می‌تواند به مدد مدیران و کسب‌و‌کارها بیاید. کار بزرگ هوشمندی رقابتی آن است که مدیران را به چالش وا می‌دارد تا به شیوه‌ای جدید فکر کنند.

در فرایند هوشمندی رقابتی باید نکات ظریف متعددی را در نظر گرفت. یکی از آنها آشنا بودن با وظایف متخصصین هوشمندی رقابتی است که عبارتند از :

·        فراتر رفتن از جستجوهای اینترنتی: گردآوری اطلاعات از منابع انسانی

·        فراتر رفتن از داده‌های عمومی: گردآوری اطلاعاتی که به دست آوردن آنها سخت است

·        فراتر رفتن از رقبا: تجزیه و تحلیل کل بازار و صنایع

·        فراتر رفتن از تجزیه وتحلیلهای ایستا و آمار بازار کنونی: پیش بینی تغییرات

·        فراتر رفتن از هوشمندی بازاریابی : درک  اصول حسابداری و مالی

·        فراتر رفتن از بازاریابی ، سرمایه‌گذاری و قیمت: درک استراتژی

·        فراتر رفتن از استراتژی: درک ریسک

بدون تردید مدیران آگاه با بهره‌مندی از هوشمندی رقابتی و بازاریابی هوشمند می‌توانند سازمان، بنگاه، و موسسه‌ی خود را به خوبی هدایت کنند؛ چرا که هوشمندی رقابتی و بازاریابی هوشمند این ظرفیت وسیع را دارد تا قابلیتهای شگرفی را در اختیار صاحبان کسب‌وکارها و مدیران ارشد و کارشناسان متخصص قرار دهد.

این باور را در عمل بار دیگراز بازتاب سخنرانی‌ام در جمع 600 نفری شرکت‌کنندگان حاضر در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان (15 شهریورماه مقارن با 26 ماه مبارک رمضان امسال) به دست آوردم که برخی مدیران یادآور می‌شدند این مفاهیم و تکنیکها به خوبی برخی از گره‌های کسب‌وکاری آنها را گشوده. شایسته است همین‌جا صمیمانه قدردان این حاضران و مدیران اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان شوم که این فرصت کم نظیر را برایم مهیا کردند.

شایان ذکر است فراتر از این توضیحات را می‌توانید در کتاب هوشمندی رقابتی و بازاریابی هوشمند تألیف اینجانب (پرویز درگی) بخوانید که در بخش پایانی آن یکصد سؤال اساسی برای بنگاههای اقتصادی تدوین شده است تا راهنمای مدیران برای پیدا کردن نگرش به منظور پیاده‌سازی و ارزیابی سازمان از منظر هوشمندی رقابتی و بازاریابی هوشمند باشد.

تبلیغات