آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵۴

چکیده

متن

مطالعه مباحث راجعه بطب قانونی مندرجه در مجله وزین کانون وکلاء برآنم‏ داشت که در اطراف مرگ و میرهای غیرعمدی که خلاصهء اخبار آنرا در جراید میخوانیم‏ مختصری بحث نموده و وظایف و تکالیف مأمورین پلیس و مقامات قضائی و افراد مردمرا تا جائیکه مقدور است در این مختصر بگنجانم تا شاید با ذکر و تکرار این مطالب بقدر امکان‏ از قتل‏های غیرعمدی جلوگیری شود.
همه میدانیم که در شهرستانها مخصوصا در تهران هفته نمی‏گذرد و بلکه روزی‏ نمیرود که یک یا چند نفر قربانی راه جهالت نشده و بدیار عدم رهسپار نشوند:
دختر جوانی تریاک میخورد،پیرمردی خود را مصلوب مینماید،آن یکی زیر کامیون له میشود،بچه‏ها در آب حوض خفه میشوند،کاگران بعضی از کارگاه‏ها در نتیجه‏ ترکیدن موتور یا ریزش خاک و یا بعناوین دیگر میمیرند،عده در بیمارستانها بفوت مشکوک‏ جان میسپارند خلاصه در نتیجه سوختگی و خفگی و از پشت‏بام افتادن و غیره هزاران نفر از افراد مردم این کشور از بین میروند و در اداره پزشگی قانونی صورت مجلس‏هائی تنظیم‏ و از طرف ضابطین دادگستری گذارشهائی بمقامات قضائی تقدیم و پرونده‏هائی تشکیل‏ میشود ولی آیا این عملیات قادر است که لااقل از توسعهء آن جلوگیری نماید؟متأسفانه‏ جواب این سؤال منفی است زیرا با توجه بآمار قتل غیرعمدی خواهیم دید که اقدامات‏ نامبرده چندان مؤثر واقع نشده است.
درست است در نتیجه ازدیاد نفوس و فعالیتهای اقتصادی در کلیه کشورهای دیگر جهان نیز قتلهای غیرعمدی بوقوع میپیوندد لکن تصور میشود که بعضی از این قبیل‏ مرگ و میرها صرفا جنبهء بی‏احتیاطی و بی‏مبالاتی را داشته که اگر دستگاه قضائی با مأمورین‏ انتظامی و افراد تماس نزدیکی داشته و با همدیگر هماهنگی داشته باشند شاید از وقوع‏ پارهء از قتلهای غیرعمدی جلوگیری بعمل آید.
یکی از قتلهای فجیع که مخصوصا در فصل تابستان تقریبا هر روز در چند نقطه‏ شهرها واقع میشود افتادن اطفال صغیر معصوم بحوضهای آب میباشد.
آیا بمنظور حفظ جان بچه‏ها شهرداریها نمیتوانند مالکین خانه‏ها را مجبور نمایند که دور حوضها نرده کشیده و یا روی آنها تخته یا آهنی بگذارند تا از افتادن بچه‏ها بحوض‏ آب جلوگیری شود؟آری شهرداری میتواند در حدود مقررات مبادرت باینکار نماید.
قسمت دوم-خوردن تریاک و لومینال و سایر سمهای کشنده است.چون مطابق قوانین جاریه کشور استعمال داروهای سمی تابع مقررات خاصی بوده،تریاک نیز قاچاق‏ محسوب میشود لذا وزارت بهداری میتواند با کنترل شدید طرز استعمال داروهای سمی را مورد توجه قرار داده و بازرسان اداره کل صادرات تریاک نیز قاچاق تریاک از نظر مالی بلکه بمنظور حفاظت جان مردم کاملا تحت بررسی شدید قرار دهند.
موضوع مهم دیگر-تصادفات و تصادمات ناشی از وسائل نقلیه است.گرچه‏ در اینمورد امروز قانون تشدید مجازات رانندگان حکمفرماست ولی چنانچه معلوم میشود نتیجه مؤثری اخذ نشده چه بهتر که ادارات شهربانی و ژاندارمری علل تصادفات را بیش‏ از پیش جلوگیری و مراقبت نمایند.
مثلا روزهای سیزده عید نوروز در نتیجه مراقبت شدید شهربانی تصادفات نسبتا کمتر اتفاق می‏افتد و اگر در روزهای دیگر نیز باین نحو مراقبت شود مسلما تعداد کشته شدگان بمراتب کمتر خواهد شد.
مسئلهء مهم دیگر-وضع بیمارستانهای عمومی است.از یک طرف وقتی بیمار را بآنجاها میبرند که نزدیک بموت است از طرف دیگر در نتیجه عدم وجود وسایل لازمه‏ و عدم مراقبت کافی غالب بیماران راه عدم را میپیمایند.
البته اگر استخرهای بزرگ و رودخانه‏ها و کنار دریا محافظین داشته و ورود و خروج اشخاص خارج بآن مناطق تحت قواعد لازمه باشد خفگی در آب فوق‏العاده کمتر خواهد شد.
راجع بسوختگی که غالبا در فصل زمستان رخ میدهد و یا اینکه در نتیجه ترکیدن‏ موتور گرمابه‏ها و نانوائی‏ها و کارخانه‏های دیگر اشخاص میمیرند لازم است نصب این‏ قبیل موتورها و بکار انداختن آنها قبلا از طرف مقامات انتظامی تحت نظر کارشناسان فنی‏ بعمل آید.
در بعضی اوقات در نتیجه پاره شدن سیم برق و اتصال آن به تن اشخاص قتل‏ غیرعمد واقع میشود بنابراین لازم است بنگاه برق هر چند روز یکبار کلیه تیرها و سیمهای‏ برق را کنترول و تعمیر و اصلاح نماید و در امکنه لازمه جهت اطلاع اشخاص آگهیهای‏ لازمه نصب نمایند.راجع بسقط جنین باید وزارت بهداری اقدام مؤثری نماید.
دیده شده که در کارخانه‏های آجرسازی موقع خاک‏برداری عمله‏ها زیر آوار مانده و با وضع رقت‏باری جان داده‏اند در صورتیکه میتوان خاک‏برداری را تحت اصول و شرایطی‏ قرار داد تا از این قبیل پیش‏آمدها جلوگیری شود.
خلاصه منظور ما شرح علل مرگهای غیر طبیعی نیست بلکه طرز جلوگیری آن‏ است که خود افراد نیز وظیفه مهمی را در این مورد بعهده دارند مثلا نباید بچه‏های صغیر را بخیابان ول نمایند و در خانه‏ها نیز وظیفه دارند از آنها محافظت کنند زیرا در صورت عدم‏ محافظت و مراقبت ممکن است از پلکان بیفتد و یا بآب انبار و حوض افتاده خفه شود.
از طرف دیگر دولت موظف است برای جلوگیری از این قبیل بی‏احتیاطی‏هاکه منجر بفوت میشود تدابیر لازمه اتخاذ نماید و با اینکه قوانین لازمه وضع گردیده در صورت‏ لزوم مجددا قوانین دیگری پیشنهاد گردد.
بعقیدهء نگارنده اگر از طرف مقامات قضائی آرائیکه در این قبیل موارد صادر میشود خلاصه آنها چاپ و در دسترس عامه گذاشته شود خالی از تأثیر نخواهد بود.
شهربانی و ژاندارمری نیز باید آگیهای لازم را منتشر کنند و چرا نیز مردم را هدایت نمایند ادارات پزشگی قانونی باید وسعت پیدا کرده و تحت نظر مقامات قضائی‏ در کنترول علل مرگ و میرها تحقیق و پیشنهادات لازمه دایر بجلوگیری آن بدهند.
بهرحال اینها که گفته شد از هزاریک نیز شرح داده نشده و با رعایت وضع مجله‏ کانون وکلا باختصار کوشیده در صورت لزوم در آینده مقالات دیگری نوشته خواهد شد.

تبلیغات