نویسندگان: وحیدرضا مهدوی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵۴

چکیده

متن

در اجتماعات کنونی ممالک متمدن بیمه‏ها جای بسیار مهمی را از نظر اقتصادی اشغال مینمایند بطوریکه ارتباط این رشته با تمام شئون اقتصادی و اجتماعی بطوری‏ بستگی پیدا کرده است که از این به بعد میتوان ادعا نمود که در بسیاری از موارد جنبش‏های‏ اقتصادی بر روی بیمه قرار داده شده است و در حقیقت بیمه را میتوان بمنزله چرخهای‏ ماشینی که سایر قسمتهای اقتصادی بر روی آن میگردند فرض نمود.
تجار و رؤسای کارخانجات باندازه‏ای جریان کارها و فعالیت‏های اقتصادیشان با بیمه بستگی پیدا نموده است که فقدان آن اصولا حیات اجتماعی آنانرا در معرض خطر قرار خواهد داد بهمین ترتیب از نظر اشخاص عادی میتوان استدلال نمود که در مورد آتیه‏ خود و بازماندگانشان از نظر تأمین احتیاج مبرمی به بیمه خواهند داشت.بعلاوه کم‏کم‏ وضع بیمه از نظر آتیه افراد وسیله‏ای برای آرامش خاطرها را فراهم مینماید.
موضوع مهم دیگری که با پیدایش بیمه‏ها نزجی بخود گرفته و در غالب ممالک‏ بصورت تکمیل در آمده است عبارت از بیمه‏های اجتماعی و حوادث کار میباشد که امروز خود تشکیل رشته‏ای کاملا جداگانه و مجزا را میدهد.
بهر صورت در مورد اشخاص عادی خیلی طبیعی بنظر میرسد که بتوانند از این‏ نعمت که مولود حیات اجتماعی و احتیاجات آن میباشد برخوردار گردند.فکری بسیار عالی و قابل ستایش است که شخص موفق شود پس از فوت خویش تا حدی بازماندگانش‏ را از خطر حوادث مصون و بر کنار دارد و یا در زمان پیری خویشتن را در مقابل مبلغ‏ ثابتی بیمه نماید اینها مواردی است که در اقتصاد امروز دنیای متمدن مورد بحث میباشد و هر روز رو به ترقی سات.
پس از بیان این مقدمه امیدوارم که تا حدی اهمیت اصولی بیمه روشن شده باشد از این پس سعی خواهد شد که اصول و روش مرعی درباره بیمه عمر نشان داده شود. بیمه عمر:یکی از موارد مشخص و پر اهمیت بیمه‏ها بیمه عمر میباشد که‏ قدیمی‏ترین رشته‏ها بوده و علاوه بر رجحان رشته مجزائی را تشکیل میدهد.
از نظر تکنیک عبارت میباشد از عملیات بیمه‏ای که اجرای آنها شامل مدت زندگانی‏ و حیات انسانی میباشد.
از نظر قضائی قراردادی است که بین دو نفر بیمه‏گر و بیمه‏گذار بسته شده و شامل‏ دو قسمت متمایز میباشد.
الف:بیمه‏گزار erussa متعهد به پرداخت مبلغی در زمانهای معینه میباشد. ب:بیمه‏گر ruerussa در مقابل دریافت مبلغ مذکوره در قسمت الف‏ متعهد بپرداخت مبلغ قراردادی به امضاء کننده قرارداد یا به نفر ثالثی که از طرف بیمه‏گزار باشد و یا بخود او در صورتیکه در حیات باشد در زمان مقرره مورد توافق.
در مقام مقایسه با سایر بیمه‏ها این رشته دارای خصوصیاتی میباشد که عبارتند از اولا-قرارداد بیمه عمر قرارداد جبران خسارت نمیباشد.بر خلاف سایر موارد بیمه‏ها از قبیل بیمه دزدی،بیمه آتش‏سوزی و غیره که قرارداد آنها بر روی پایه جبران‏ خسارت وارده تنظیم میشود غرض از تشکیل بیمه عمر فقط دو منظور است که اولا آتیه‏ فامیل در مقابل حوادث غیر مترقبه و مرگ رئیس فامیل حفظ شود و ثانیا تشکیل یک‏ پس‏اندازی که در صورت ادامه زندگی خود بیمه‏گزار توشه‏ای برای روزهای پیری‏ کرده باشد.
مورد بیمه در اینجا عبارت میباشد از قیمت زندگانی که از طرف بیمه‏گزار صرفا تعیین شده و قیمت بخصوصی و معینی ندارد و بهیچوجه الزامی ندارد که قیمت بیمه‏اش را بر پایه یک خسارت بعدی قرار دهد لذا در موقع انعقاد قرارداد بیمه‏گزار میتواند با پرداخت‏ مبلغی بهر میزان که مایل است خود را بیمه نماید و اگر محدودیتی هم برای او متصور باشد فقط خود اوست و تمولش که ممکن است او را وادار به محدود کردن سرمایه بنماید. بدین ترتیب دیده میشود که اصل مهم و مشکل سایر بیمه‏ها در این مورد منتقی است. ثانیا:قرارداد بیمه عمر عبارتست از یک رشته عملیات بیمه‏ای توام با عملیات‏ پس‏انداز:در قسمت بالا تذکر داده شد که خطر" euqsir "در این رشته بکلی مستقل‏ و مجزا از جبران خسارت میباشد.سرمایه بیمه‏ای در موقع وقوع خطر بعلت تعیین آن‏ از طرف بیمه‏گزار تولید دو صفت فوق را مینماید.بدین ترتیب که چون امضاء کننده‏ ذیل قرارداد بوسیله آن آتیه خویش و فرزندانش را از خطرات و حوادث بعدی پیش‏بینی‏ و بیمه مینماید طبیعة و بذاته قرارداد بیمه خواهد بود و اما از طرف دیگر عمل و ذخیر و پس‏انداز است زیرا در حقیقت بیمه‏گزار با پرداخت اقساط برای آتیه تشکیل سرمایه‏ای را میدهد. از نظر قضائی دو صفت فوق بیمه عمر را بکلی متمایز و مشخص از سایر بیمه‏ها مینماید زیرا چه از نظر قضائی و چه از نظر تکنیک نتایج مهم از این دو صفت گرفته میشود بدین ترتیب که از نظر قضائی پرداخت حق بیمه بهیچوجه از نظر بیمه گزار الزامی و اجباری‏ نمیباشد و اما از نظر تکنیک بیمه گر مجبور است که دارای اندوخته evreser مهمی‏ باشد که در بیمه بنام‏" evreser euqitamehtam "خوانده میشوند بدلیل اینکه محاسبه‏ آنها بایستی بدقت و بوسائل ریاضی باشد.
ثالثا-خطر تلفات انسانی‏". etilatrom eniamuh "کاملا معلوم و با قوانین‏ علمی خیلی دقیق حساب میشوند.زیرا موضوع خطر که کاملا مربوط بقضا و قدروآتی میباشد در اینجا عبارتست از مرگ یا زندگانی فرد بیمه شده بر خلاف خطرات مربوط بخسارات‏ که دائما در تحولند و بایستی با احصائیه‏های کوتاه مدت تجدید شوند.
موضوع تلفات انسانی از قرون گذشته مانند قوانین علمی شیمی و غیره دائما تحت بررسی بوده است تا اینکه از قرون هفدهم به بعد موارد دقیقی از قبیل کمی صد ساله‏ها و تلفات زیاد نوزادان و غیره را بدقت بررسی و موفق به تنظیم صورت تلفات کاملی شده‏اند. از سال 1660 در انگلستان و در سال 1767 در فرانسه صورت تلفات انسانی با حساب‏ احتمالات بوسائل علمی بعمل آمده است و امروزه در ممالک متمدنه این موضوع کاملا شناخته شده تلقی میگردد.
رابعا-قرارداد بیمه عمر بنفع خود شخص و اشخاص ثالث منعقد میگردد بطوریکه‏ غالبا اتفاق میافتد که بیمه‏گزار و منتفع اشخاص متفاوتی میباشند.
از نظر عمومی یکی دیگر از مشخصات این نوع بیمه آنست که بیمه‏های خسارتی را براحتی میتوان بمنزله لازم تلقی نمود در صورتیکه غالبا بنظر مشکل میآید که بتوان لزوم‏ این نوع بیمه را بعموم تذکر داد بدلیل واضحی که بجوانان و حتی غالب اشخاص معمر قبولاندن اینکه یک روزی دیگر وجود نخواهند داشت خالی از اشکال نیست.

تبلیغات