آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۸۱

چکیده

متن

«مَن رَضِىَ عن نَفسِه کَتُر اَلسّاخِطُونَ عَلَیه». (بحارالانوار، ج 72، ص )316 کسى که از خود راضى باشد، ناراضیان او بسیار خواهند بود.
 «لَولا مَن یَبقى بَعدَ غَیبة قائِمُکُم مِنَ العُلَماءِ الدّاعین اِلَیهِ، وَالّدالِّینَ عَلَیهِ، وَالذّابیّنَ عَن دینِهِ بِحُجَجِ اللّهِ، و المُنقِذینَ لِلضُّعَفاءِ مِن عِبادِ اللّهِ مِن شِباکِ اِبلیسَ و مَرَدَتِه، لَما بَقِىَ اَحَدُ اِلّا اِرتَدَّ عَن دینِ اللّهِ.
 وَ لکِنَّهُم یمسِکُونَ اَزِمَّةَ قُلُوبِ ضُعَفاءِ الشّیعةِ کَما یُمسِکُ صاحِب السَّفینَةِ سُکّانَها، اُولئِکَ هُمُ الاَفضَلُونَ عِندَ اللّهِ عَزَّ و جَلَّ.
» (بحارالانوار، ج 51، ص )156 اگر نه این بود که پس از غیبت قائم آل محمّد(ص) برخى از علما وجود دارند که به سوى او دعوت مىکنند و مردم را به حضرتش سوق می‌دهند و از دینش با استدلالهاى الهى حمایت مىکنند و ضعیفان از بندگان خدا را از افتادن در دام ابلیس و یارانش، رهایى مىبخشند پس به تحقیق هیچ کس نمىماند جز این که از دین خدا بر مىگشت.
ولى آن عالمان زمام قلوب ضعفاى شیعه را مىگیرند همانگونه که ناخداى کشتى، سکّان و فرمان کشتى را مىگیرد.
 پس آنها نزد خداى عزّ و جلّ از همه برترند.
 «لَوسَلَکَ النّاسُ وادِیاً وَ شُعَباً، لَسَلَکتُ وادِىَ رَجُلٍ عَبَدَاللّهَ وَحدَهُ خالِصاً مُخلِصاً.». (تفسیر منسوب به امام عسکرى علیه السلام، ص 329، )187 اگر مردم راهها و گردنههاى گوناگونى را بپیمایند، من راه کسى را دنبال مىکنم که تنها خداوند را در حال پاکى و صداقت بپرستد.
 «اِنَّ اللّهَ جَعَلَ الدُّنیا دارَ بَلوى وَالآخِرَةَ دارَ عُقبى و جَعَلَ بَلوىَ الدُّنیا لِثَوابِ الآخِرَةِ سَبَباً وَ ثَوابَ الآخِرةِ مِن بَلوى الدُّنیا عِوَضاً.
» (بحارالانوار، ج 78، ص )365 خداوند دنیا را سراى امتحان قرار داد و آخرت را جاى مجازات، و بلایاى دنیا را موجب ثواب آخرت کرد و پاداش آخرت را عوض از سختىهاى دنیا.
 «مُلاقاتُ الاِخوانِ نَشرَةً وَ تَلقیحُ العَقلِ وَ اِن کانَ نَزاراً قَلیلاً.
» (بحارالانوار، ج 74، ص )353 دیدار برادران سبب انبساط خاطر و بارورى اندیشه است.
 هر چند کوتاه و اندک باشد.
 «اِنَّ لِلّهِ بُقاعَاً یُحِبُّ اَن یُدعا فیها فَیَستَجیبُ لِمَن دَعاهُ، وَ الحَیرُ مِنها.
» (تحف العقول، ص )510 خدا را بقعههایى است که دوست دارد در آنها به درگاه او دعا شود و او به اجابت برساند، و حائر امام حسین علیه السلام یکى از آنهاست.
 «مَنِ اتَقَى اللّهَ یُتَّقى، وَ مَن اَطاعَ اللّهَ یُطاعُ، وَ مَن اَطاع الخالِقَ لَم یُبالِ سَخَطَ المَخلُوقینَ، وَ مَن اَسَخَطَ الخالق فَلیَیَقَن اَن یُحِلَّ بِه سَخَطُ المَخلُوقین.
» (تحف العقول، ص )510 هر که از خدا بپرهیزد از او بپرهیزند و هر که خدا را اطاعت کند، اطاعت شود و هر که مطیع خداست باک از خشم مخلوق ندارد و ان کس که خدا را به خشم آورد یقین داشته باشد که به خشم مخلوق دچار خواهد شد.
 

تبلیغات