آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

در صفحات تاریخ بشر، کم تر شخصیتی را همانند علی علیه السلام می توان یافت که صاحب فضایل عالی انسانی و معنوی بی‌شمار باشد. از پیامبر اسلام و دیگر ائمه احادیث فراوانی در تجلیل و تکریم امام علی‌ علیه السلام وارد شده است. شأن نزول آیات زیادی از قرآن درباره‌ی علی علیه السلام می‌باشد.
مؤلف اثر حاضر کوشیده است با مراجعه به تفاسیر و روایات تفسیری‌ـ أعمّ از شیعه یا سنی ـ تمام آیاتی که شأن نزول آن یا مصداق أتّم و اکمل آن امیر‌المؤمنان است با ذکر مأخذ و سند آن بیان کند. در این اثر نقل های فراوانی از اهل سنت درباره‌ی شخصیت امام علی‌ علیه السلام آمده است.
در مقدمه‌ی این کتاب تحلیل روشنفکران دینی درباره‌ی پاره‌ای از مسایل تاریخی و عقیدتی، هم سو و یک هدف با مقاصد شوم اموی در کتمان فضایل امام علی علیه السلام پنداشته شده است؟!
ترجمه های ممتاز قرآن در ترازوی نقد
محمّد علی کوشا، رشت: کتاب مبین،280 ص، وزیری(شمیز)، چاپ اوّل 1382ش/‌3000 نسخه.
ترجمه‌ی قرآن کریم به زبان فارسی، پیشینه‌ای بس استوار و درخشان دارد. از نیمه‌ی قرن چهارم تا پایان قرن ششم هجری قمری آثاری ماندگار در «ترجمه و تفسیر قرآن کریم» بر جای مانده که در پیدایش ترجمه و تفسیر در زمان های بعد از آن کم و بیش تأثیر گذار بوده است. (پیش‌گفتار/9)
با توجه به توسعه و گسترش زبان در هر‌عصر و زمان، و سیر تکاملی واژه‌ها برای بیان مقاصد آدمیان، ارائه‌ی ترجمه‌ای شیوا و روان از قرآن کریم برای اخذ صحیح مفاهیم آن امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. (پیش گفتار/9)
این اثر مجموعه‌ی مقالات نقد و بررسی چند ترجمه ی مفید و ارزنده از قرآن کریم است که توسط قرآن پژوه معاصر استاد‌‌محمّد علی کوشا تهیه و تنظیم شده است. این مقالات پیش از این در مجلاّت ویژه‌ی قرآن پژوهی چاپ و انتشار یافته است.
در این کتاب ترجمه های آقایان: ابوالقاسم امامی، عبدالمحّمد آیتی، بهاء‌الدّین خرمشاهی، محمد مهدی فولادوند، مصطفی خرم دل،… ـ به عنوان ترجمه‌های ممتاز ـ مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
دقائق التأویل و حقائق التنزیل
ابوالمکارم محمود بن ابی المکارم حسنی واعظ، پژوهش: جویا جهانبخش، تهران: میراث مکتوب، 700 ص، وزیری (گالینگور) چاپ اول‌1380 ش/ 2200 نسخه.
احیا‌و بازخوانی میراث مکتوب اسلامی از کارهای درخشان و ماندگار در عرصه‌ی چاپ و نشر می باشد. علما و دانشمندان بزرگ اسلامی ـ در قرون گذشته‌ـ زحمات و تلاش‌های فراوانی جهت تفسیر، تأویل و فهم قرآن کریم به انجام رسانده اند و اینک آن تلاش‌ها به صورت مکتوب و غیر قابل استفاده برای عموم در گوشه و کنار کتابخانه‌ها وموزه‌ها باقی مانده است و بجاست که با دقت عالمانه و به دست فرهیختگان توانا، احیا و بازخوانی شود، تا جویندگان حقیقت و راستی از این منابع غنی و با ارزش کمال استفاده را ببرند.
کتاب «دقائق التاویل و حقائق التنزیل» که با تلاش های عالمانه و محققانه‌ی جناب آقای جویا جهانبخش احیا و به زیور طبع آراسته شده است؛ تفسیری شیعی است از مفسّر بزرگ قرن هفتم ابو‌المکارم.
این تفسیر که پس از تفسیر ابوالفتوح رازی از کهن ترین تفاسیر شیعی قرآن در زبان فارسی است و با نثری ساده و روان و شیوا تحریر شده، از حیث تاریخ. زبان فارسی و سیر‌نگارش‌های دینی شیعی حائز اهمیت فراوان است. ابوالمکارم در این اثر آیاتی از قرآن را گزارش و تفسیر کرده و خصوصاً با عنایت ویژه به مباحث کلامی به دفاع از آرای امامیه پرداخته. (پیش‌گفتار پژوهنده)
المسیح فی القرآن
آیة اللّه السیّد رضا الصدر، باهتمام: سیّد باقر خسروشاهی، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه‌ی قم، 156 ص، وزیری (شمیز) چاپ اوّل 1421ق، 1379 ش/ 2000 نسخه.
یکی از رسالت های مهّم و تاریخی قرآن و پیامبر اسلام زدودن غبارهای تحریف و انحراف از پیامبران پیشین و تعالیم آسمانی آن‌ها می‌باشد. اربابان زر و زور و تزویر همیشه کوشیده‌اند تا با تحریف تعالیم عالی و آسمانی ادیان و پیامبران و اهداف سوء خود دست یابند. در زمان بعثت پیامبر اسلام دین آسمانی مسیحیّت و پیامبر آن ـ حضرت مسیح ـ دچار تحریفات آشکار و نهان شده بود. قرآن در سوره‌ها و آیات مختلف خود زندگانی آن پیامبر عظیم شأن را شرح و تبیین کرده است نویسنده‌ی توانا و آگاه این اثر تحقیقی کوشیده است با محور قرار دادن قرآن و استفاده از روایات صحیح و مستند، زندگانی حضرت مسیح را‌ـ آن چنان که حقیقت و واقعیت تاریخی دارد ـ بازگو نماید. المسیح فی موجز کلام اللّه تعالی؛ الأمّ الصفیّه المطهرة؛ المسیح و خلقته؛ رسالة المسیح ؛ الصعود بعد الهبوط ؛ هبوط المسیح الی الارض؛…‌برخی از فصول کتاب می باشد.

تبلیغات