چکیده

متن

یکى از دانشمندان مى‏گوید:براى گرفتن نتیجه بهتر و مؤثرتر، اوّل فکر کنید.این دانشمند معتقد است اندیشیدن دشوارترین کار زندگى است و شاید به همین علت است که عده قلیلى چنانکه شایسته است مى‏اندیشند! 1
درست و صحیح اندیشیدن یکى از موفقیت‏هاى بزرگ بشر به‏شمار مى‏آید و به همین جهت پیوسته تأکید مى‏شود که وجه امتیاز انسان از حیوان قدرت اندیشیدن اوست.
در حقیقت بسیارى از حیوانات به استثناى نیروى اندیشه، امتیازات زیادى بر انسان دارند، به طورى که در مقابل حوادث طبیعى داراى قدرت مقاومت بیشترى هستند، خیلى سهل‏تر از ما در زمین و دریا و هوا نقل وانتقال مى‏کنند، طول عمرشان به مراتب بیش از انسان است و از لحاظ نیروى جسمانى بر انسان برترى دارند. بنابراین صحیح است که بگوییم امتیاز انسان از حیوانات همان قدرت اندیشیدن است، و درست فکر کردن مانند هر هنرى نیاز به تمرین و عمل مستمر دارد.
ثورندایک 2 طرفدار نظریه آزمایش و خطا بود و عقیده داشت که یادگیرى انسان مانند حیوان براساس آزمایش و خطا انجام مى‏گیرد. او گربه‏اى را که احتیاج شدیدى به غذا داشت در قفسى انداخت و در جلوى در قفس مقدارى گوشت قرار داد.حیوان در دفعات اولیه خود را به این طرف و آن طرف مى‏زد، تا بالاخره پس از چهل و هشت بار تلاش به گشودن در قفس موفق شد، ولى در آزمایش‏هاى بعدى از فعالیت‏هاى زاید خوددارى مى‏کرد و در همان مراحل ابتدایى به گشودن در قفس موفق مى‏شد.او اعتقاد داشت که انسانها هم با روش آزمایش و خطا مى‏آموزند و خود را به هدف مى‏رسانند، اما دانشمندان روان‏شناس امروزى نظریه او را ابطال کرده، عقیده دارند که یادگیرى در انسان براساس روش بینش و بصیرت که یک نوع بلوغ فکرى است انجام مى‏گیرد.
جان دیوئىمى‏گوید:تفکر کوششى است عمدى براى کشف روابط خاص.به عبارت دیگر تفکّر عبارت است از رهبرى و توجیه فعالیتهاى عقل براى حل مشکلى از مشکلات که انسان با آن برخورد مى‏کند.
پروفسور ادوارد مى‏گوید: 3 زحمت فهمیدن براى چیست؟او مدعى است براى اینکه به نتایج خوبى از عملکردهاى خود برسیم باید به تفکر و اندیشیدن بپردازیم.
بررسیها و مطالعات در مسائل خانوادگى همه حاکى از این است که نوع ازدواجها از پشتوانه فکر و تعقل برکنار است و دختران و پسران براساس نیازهاى طبیعى و تصورات خام و نپخته و رؤیایى به ازدواج اقدام مى‏کنند و بدیهى است پس از گذشت زمان کوتاهى از خواب و رویا بیدار مى‏شوند و مى‏فهمند که بر اساس عقل و بینش به ازدواج نپرداخته‏اند.
یکى از دانشمندان غربى 4 در کتاب عشق کافى نیستاین‏طور مى‏نویسد:دختر و پسر وقتى با دید رؤیایى به زندگى خانوادگى نگاه مى‏کنند، پس از گذشت مدت زمانى کوتاه و از بین رفتن سوزها و عشق‏ها تازه درمى‏یابند که در زندگى خارجى و عینى آن دو دشوارى‏ها و مشکلات فراوانى وجود داشته‏است و گناه دختر و پسر این بوده که با دید عقلى زندگى خانوادگى را مورد مطالعه و موشکافى قرار نداده و امر ازدواج را از دیدگاه رؤیایى نگریسته‏اند.
به اعتقاد ما همان‏طور که ارزشمندى افراد وابسته به میزان عقل و خرد آنان است، اصالت و ارزشمندى کارهایى که انجام مى‏دهند نیز وابسته به مقدار فکر و اندیشه‏اى است که در ارزیابى‏ها به کار مى‏گیرند.
متأسفانه باید اقرار و اعتراف کنیم که بسیارى از ازدواجهایى که انجام مى‏گیرد از پشتوانه فکرى و عقلى برخوردار نیستند، لذا پس از گذشت مدتى کوتاه پیوندهاى ازدواج به جدایى و طلاق مى‏انجامد.عده زیادى از دختران و پسران وقتى دچار مشکلات خانوادگى مى‏گردند آرزو مى‏کنند که اى‏کاش ازدواج نکرده بودند.
براى اینکه جوانان ما در امر ازدواج موفق باشند توصیه مى‏کنیم:
1-پدران و مادران و معلمان توجه داشته باشند که همه دختران و پسران قبل از ازدواج در رؤیا و تخیل به‏سر مى‏برند و این رسالت سنگین در درجه اوّل متوجه پدران و مادران و مربیان اجتماعى است که آرام‏آرام جوانان را از دنیاى خیال و وهم به‏در آورند و به آنان تفهیم کنند که زندگى واقعى علاوه بر خوشى‏ها و لذّت‏ها، دشوارى‏ها و سختى‏هایى را نیز به همراه دارد، تا آنان در پرتو احساس و خیال تنها ازدواج نمایند، بلکه علاوه بر احساس از فکر و عقل کمک و یارى بگیرند و همه ابعاد ازدواج را مورد مطالعه و امعان نظر قرار بدهند.
2-دختران و پسران جوان در انتخاب همسر تنها بر محور ذوق و احساس تکیه ننمایند، بلکه به معیارهاى منطقى و عقلى اعتماد کنند و اگر نتوانستند شرایط کفویت و همانندى را در حد عالى به دست آورند، لااقل سعى کنند بطور نسبى عوامل همانندى را مدّ نظر قرار دهند.
به عنوان مثال دختر یا پسرى که به عقاید دینى و مذهبى پاى‏بند است سعى مى‏کند با خانواده‏اى متدین وصلت نماید.همین‏طور فرد تحصیل‏کرده با کسى پیمان ازدواج ببندد که او هم همطراز یا در حدود او قرار گرفته‏باشد.به نظر ما وقتى دختران و پسران معیارهاى همانندى را در نظر بگیرند، بخش مهمى ازاختلافات و درگیرى‏ها خودبخود حل و فصل مى‏گردد و تنها بخش کوچکى از اختلاف سلیقه‏ها باقى مى‏ماند، مثل اینکه زن و شوهر یکى کم‏حرف و دیگرى پرحرف، یکى دقیق و دیگرى سهل‏انگار، یکى اجتماعى و دیگرى منزوى است.در این قسمت هم عقیده ما بر این است که اگر زن و شوهر حدود تکریم و احترام یکدیگر را رعایت بنمایند، به مرور زمان روحیات و کمالات ارزنده هریک در دیگرى اثر گذاشته، با گذشت زمان به او انتقال داده خواهدشد و در غیر این صورت از شدت و غلظت آن کاسته خواهدگردید.
از این دو قسمت اگر بگذریم به بخش بسیار ناچیزى از روحیات برخورد مى‏کنیم که آنها به مرور زمان جزو لاینفک زن و مرد شده است.بدیهى است شرط عقل و خرد آن است که به خاطر اهمیت استحکام خانواده باید با روحیه سازش و سازگارى به زندگى ادامه داد و متعرض روحیات ویژه یکدیگر نشد و از هر گونه برخوردى که به درگیرى و مناقشه مى‏انجامد، جدا خوددارى کرد.
به نظر چنین مى‏رسد که زنان و مردان نباید تلاش کنند همسران خود را همانند خود متحول سازند، زیرا این خود یک واقعیت طبیعى است. آیا منطقى است دو نفرى که در دو محیط و با ژنهاى متفاوت و با دو نوع تربیت و تغذیه پرورده شده‏اند یکسان و همگون یکدیگر باشند؟مهم این است که زن و شوهر یکریگر را درک کنند و با الهام از روحیه گذشت و سازگارى با یکدیگر زندگى کنند.
از رسول خدا نقل شده‏است که فرمود: سازگارى با مردم نیمى از ایمان، و انس و الفت با آنان نیمى از زندگى است.خداوند متعال در قرآن مى‏فرماید: ولیعفوا ولیصفحوا الا تحبون ان یغفر الله لکم والله غفور رحیم. 5
مؤمنان باید از خطاها و لغزش‏هاى یکدیگر درگذرند.آیا مؤمنان دوست ندارند که پروردگارمتعال آنان را مورد بخشش و عفو خود قرار دهد؟همانا خداوند بخشنده و مهربان است.
از امام صادق علیه السلام نقل شده‏است که فرمودند: من کظم غیظا و لوشاءان یمضیه امضاء املاء الله قلبه یوم القیمه رضاه. 6
هرکه خشمگین شود و بتواند خشم خود را اعمال کند، ولى از بروز آن جلوگیرى نماید، در روز رستاخیز پروردگار متعال دل او را از رضاى خود سرشار مى‏سازد.
خلاصه اینکه سعى کنیم با عقل و اندیشه قوى زندگى خانوادگى را بنیان بنهیم و در هنگام برخورد با اختلافات، با الهام از عقل و منطق آنها را حل و فصل کنیم.
منابع:
(1)-لورین، هارى، حافظه در روان‏شناسى، ترجمه مشفق همدانى، صفحه 55
(2)-روان‏شناسى مان، ترجمه محمود صناعى
(3)-پروفسور ادوارد، فکر در قلمرو عمل، ترجمه پرویز امیدوار، صفحه 150
(4)-آرونتى، بک، عشق کافى نیست، ترجمه، مهدى قراچه‏داغى، صفحه 300
(5)-سوره نور، آیه 22
(6)-سفینة البحار، باب مدارا کردن

تبلیغات