توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال دهم فروردین و اردیبهشت 1395 شماره 48

یادداشت ها

۱.

سرمقاله/ ارتباط تبلیغات و برندینگ با تغییرات فرهنگی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 368
تأثیر ارزشهای اجتماعی و فرهنگی بر تبلیغات و شیوه هایی که چنین اثراتی، درک برند یک شرکت را تحت تأثیر قرار می دهند، هم صادقانه هستند و هم گاهی اوقات وسوسه انگیز و تلقین کننده. در ارتباطات کسب وکاری، ارزشها و سیستم اخلاقی و رفتاری فعلی جامعه اغلب در تبلیغات آن دوره منعکس می شود - برعکس، شیوه هایی که از طریق آنها پیام و محتوای تبلیغات باعث ایجاد تغییرات و اصلاحاتی در جامعه و رفتار افراد می شود، بخوبی توصیف شده اند. امروزه، این پدیده و رابطه به دلیل وجود فناوریهای دیجتال و استفاده ی جهان از آن به منظور اهداف ارتباطاتی، ذاتاً جهانی است. این ارتباط، موضوع و هدف اصلی این سرمقاله است....

گفتگوها

۱.

نورولیدرشیپ/ در گفت وگو با ارژنگ قدیری: نورولیدرشیپ و نوروکوچینگ؛ رهبری و مربیگری دوستدار مغز

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 279
ارژنگ قدیری، دانشجوی دکتری، ایرانی ساکن کلن آلمان، کتابی برای مدیران دارد با عنوان نورولیدرشیپ (Neuroleadership) که از سوی انتشارات اسپرینگر چاپ و منتشر شده است. نورولیدرشیپ به عنوان مطالعات بین رشته ای، پیوند بین مطالعات عصب شناسی و رهبری و مدیریت، دوستدار مغز است و به رهبران این فرصت را می دهد که برای توانمندی مدیران و کارکنان در محیط کار به مغز و سازوکارهای آن توجه بیشتری کنند. گفت وگوی کوتاه ما با ارژنگ قدیری فراتر از معرفی رشته های وابسته به نورولیدرشیپ نظیر نوروکوچینگ، شیوه های توانمندسازی مدیران و رهبران را بررسی می کند، همچنین از آینده ی نورولیدرشیپ می گوید که در شرکتهای مشاوره ی کسب وکاری از این نوع مطالعات بویژه ابزارهای آن بهره مند خواهند شد.
۲.

تحقیقات بازاریابی/ تحقیقات بازاریابی با رویکرد کاربردی در گفت وگو با دکتر امین اسداللهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 866
تحقیقات بازاریابی با رویکرد کاربردی""، عنوان کتابی است از پینگالی ونوگپال (Pingali Venogpal) با ترجمه ی دکتر امین اسداللهی، و گلناز عابدینی تفلیسی. این کتاب تحقیقات بازاریابی با رویکرد کاربردی در روزهای آغازین سال 1395 از سوی انتشارات بازاریابی در 327 صفحه با قیمت 25 هزار تومان چاپ و روانه ی بازار شد. ویژگیهای برجسته ی این کتاب نظیر تدوین هوشمندانه، و ترجمه ی سلیس آن بویژه رویکرد کاربردی آن، که از رویکرد تئوریک فاصله گرفته، سبب شد تا با دکتر امین اسداللهی گفت گویی داشته باشیم. دکتر امین اسداللهی، مدرس و مدیر تحقیقات بازاریابی، در این گفت وگو، از ساختار کتاب گفت که متکی بر سه فاز 1) تشخیص، 2) تجویز، و 3) درمان است. وی تصریح کرد که بسیاری از شرکتها در ایران فاز 1، و فاز 2 را بخوبی پیش می برند، ولی از فاز 3 یعنی درمان می گریزند؛ این در حالی است که هزینه های آن را پرداخته اند، اما از سود سرشار آن چشم پوشی می کنند. به گفته ی دکتر اسداللهی، جای این کتاب در ایران خالی بود و می توان آن را کتابی خودآموز نامید؛ چرا که از آغاز با مثالهای فراوان، پرسشنامه ها، معرفی نرم افزارها، به شیوه ای بدیع راهنمای مؤثری است هم برای تازه واردان، و هم حرفه ای ها. شایسته ی عنوان است که پیش از دکتر اسداللهی، کتاب دیگری را با عنوان برنامه ریزی برند اثر کوین لین کلر در انتشارات بازاریابی ترجمه کردند که در سال 1394 چاپ و منتشر شد.
۳.

بسته بندی/ بسته بندی محصولات آرایشی بهداشتی؛ گفت وگو با دیوید ریگیل، مدیر بخش محصولات مراقبت از پوست و موی گروه کوآدپک

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 566
بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی بشدت مورد توجه شرکتهای برتر جهانی قرار گرفته است؛ چرا که مصرف کننده قبل از اطلاع از مواد داخل تیوپ ها و محتویات ظرفها، مجذوب بسته بندی آن می شود. بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی افزون بر القای زیبایی، بیش و پیش از همه نوید شادابی و سلامتی را قرار است به مصرف کننده انتقال دهند. برای اطلاع بیشتر از کوشش شرکتهای جهانی آرایشی و بهداشتی به سراغ دیوید ریگیل (David Reguill) رفتیم که در شرکت کودآپک (Quad pack)، مدیر بخش محصولات مراقبت از پوست و موی این گروه است. دیوید ریگیل در این گفت وگو به کاربرد سرامیک در بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی پرداخت که می تواند نوآوری ویژه در این صنعت پردرآمد به حساب آید.

مقالات

۱.

بازاریابی حسی/ بوی خوش افزایش فروش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 547
شرکتهای بزرگ و پیشرو جهانی در پرتو مطالعات بازاریابی حسی دریافتند که بو بهتر و بیشتر از صدا و تصویر در ذهن می ماند. این دستاورد بزرگ به این شرکتها آموخت که با انتشار بوهای متنوع می توانند فروش خود را به نحو چشمگیری افزایش دهند؛ نظیر آنچه مک دونالد با انتشار بوی خوش سیب زمینی بسیاری از رانندگان خودرو را به درون شعب مک دونالد انتقال می دهد! نایک با انتشار عطر گلها، مشتریان را به سمت کفشهای گرانقیمت هدایت می کند و مشتری حاضر است پولِ بیشتر بپردازد و...
۲.

مشتری مداری/ روندهای جدید تجربه ی مشتری در سال جدید

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 645
فزونی انتظارات مشتریان از برندها، شرکتها، و سازمانها هر لحظه بیشتر و بیشتر می شود. شرکتهایی که نتوانند این انتظارات را فوری و مطابق سلیقه و نظر مشتریان برآورده کنند، به سرعت خود را حذف و برای تشریف فرمایی رقیبان آماده می سازند. چه باید کرد تا همچنان در مدار کسب وکارها باقی بمانیم؟ پاسخ این پرسش این است: 1) حداکثر بهره برداری از تکنولوژیهای روز را به عمل آورید. 2) بر فراز امواج احساسات مشتریان پرواز کنید و به سرعت پاسخگوی انتظاراتشان باشید این تکنولوژیها چیست؟ و چگونه آن را باید در فضای مشتریان و بر فراز امواج احساسات به کار انداخت؟ این راهکارها را در این اثر بخوانید.
۳.

بازاریابی/ دپارتمان بازاریابی؛ نقشها و وظایف

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 267
دپارتمان بازاریابی"" چه نقشها و وظایفی دارد؟ پاسخ این پرسش با این عبارت تکمیل می شود که حضور و وجود دپارتمان بازاریابی قوی، برای شرکتها برکاتی دارد از جمله آنکه مدیران به جای روزمرگی های ناگزیر شرکت، به هدفهای میان مدت و بلندمدت نیز توجه می کنند. از دیگر سو، دپارتمان قدرتمند بازاریابی با ایجاد جذابیتهای بیشتر، می تواند نیروهای ارزشمند و کارآمد را با درآمدهای بالاتر به مجموعه ملحق سازد. از دیگر سو، دپارتمان بازاریابی ضعیف با موانعی که برای خودش می آفریند، در نهایت، آسیبهای جدّی برای اشخاص و سازمان پدید می آورد که در این اثر اشاره شده است.
۴.

تبلیغات/ پیشگویی های بزرگان تبلیغات جهان: روندهای تبلیغات در سال 2016

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار
  2. حوزه‌های تخصصی علوم اجتماعی ارتباطات آموزش و ارتباطات اقناعی تبلیغات تجاری
تعداد بازدید : 358
5 شخصیت برجسته از بزرگان تبلیغات جهان به یک پرسش پاسخ داده اند؛ روندهای تبلیغات در سال 2016 چیست؟ پاسخ مشترک آنها، ""محتوا"" و روایتگری است. تام برناردین، مدیر اجرایی و رئیس لئوبرنت نگاه تیزبینی دارد آنجا که با صراحت می گوید: ""توجه مردم، ملک طلق ما دست اندرکاران تبلیغات نیست"" و برای به دست آوردن این توجه مردم، راهکارهایی بیان می کند.
۵.

تبلیغات/ گفت وگو با مایکل شارپ؛ بنیانگذار آژانس تبلیغات استانداردتایم/ آژانسهای تبلیغاتی کوچک چگونه می توانند تبلیغات برندهای بزرگ را انجام دهند؟

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار
  2. حوزه‌های تخصصی علوم اجتماعی ارتباطات آموزش و ارتباطات اقناعی تبلیغات تجاری
تعداد بازدید : 120
چگونه می توان با داشتن آژانس تبلیغاتی کوچک، پروژه ی تبلیغات برندهای بزرگ را بر عهده گرفت؟ مایکل شارپ، بنیانگذار آژانس تبلیغاتی استانداردتایم (Standard Time) به این پرسش پاسخ داده و راه و روش موفقیت و برتری اش را در بین آژانسهای تبلیغاتی بزرگ تشریح کرده است.
۶.

گزارش سمینار/ توصیه ها و پیش بینی های معلم بازاریابی برای سال 1395

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 615
توصیه ها و پیش بینی های معلم بازاریابی برای سال 1395""، عنوان سخنرانی پرویز درگی، معلم بازاریابی ایران بود که در آخرین روزهای اسفندماه سال گذشته، با حضور جمعی از صاحبان مشاغل و صنایع، و مدیران و کارشناسان سازمانها و شرکتها در قالب سمیناری نیم روزه برگزار شد. شایان ذکر است لوح فشرده ی این سمینار، هدیه ی ویژه ی این شماره از مجله ی توسعه مهندسی بازار برای مشترکان مجله است. سایر علاقه مندان برای تهیه ی این لوح فشرده می توانند آن را به قیمت 20 هزار تومان از طریق فروشگاه انتشارات بازاریابی تهیه کنند. تلفن: 71 و 66408251 (021). فروشگاه آنلاین: www.MarketingShop.ir در ادامه مروری مختصر و فهرست وار بر مهمترین موارد مطرح شده در سمینار خواهیم داشت.
۷.

تبلیغات خلاق/ تبلیغات خلاق و نوآور

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار
  2. حوزه‌های تخصصی علوم اجتماعی ارتباطات آموزش و ارتباطات اقناعی تبلیغات تجاری
تعداد بازدید : 236
چگونه می توان تبلیغات خلاق آفرید؟ برخی صاحبنظران بر این باورند که در ابتدا بهتر است الگوهای پیشین را با دقت بنگرید و با الهام از آن، برای تبلیغات خود کار کنید. در اینجا از تصاویری لذت می برید که تبلیغات خلاق برای آدامس بادکنکی، کاکائو، نمک دریایی تا پیتزا، و وسایل آشپزخانه را نشان می دهد. این تصاویر، بیننده را شگفت زده می کند و به احتمال کلید فروش را در مغز خریدار به کار می اندازد.
۸.

نوروادورتایزینگ/ ردیابی حرکات چشم در تبلیغات تلویزیونی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار
  2. حوزه‌های تخصصی علوم اجتماعی ارتباطات آموزش و ارتباطات اقناعی تبلیغات تجاری
تعداد بازدید : 592
فناوری ردیابی حرکات چشم کاربردهای فراوانی دارد از جمله برای شناسایی میزان توجه و اثربخشی تبلیغات تلویزیونی می توان از آن استفاده کرد. شایسته ی یادآوری است که این فناوری، فراتر از توجه، میزان مشارکت شخص را نیز می سنجد؛ چرا که بررسی رفلکسهای مردمک چشم، اطلاعات ارزشمندی درباره ی فعالیتهای درونی مغز می دهد.
۹.

تبلیغات/ چگونه آژانسهای تبلیغاتی را اداره کنیم؟

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار
  2. حوزه‌های تخصصی علوم اجتماعی ارتباطات آموزش و ارتباطات اقناعی تبلیغات تجاری
تعداد بازدید : 162
دروگا5، یک آژانس تبلیغاتی بین المللی است که در سال 2006 به وسیله ی دیوید دروگا تأسیس شد. دروگا5، نه بار به عنوان ""آژانس تبلیغاتی برتر سال"" در محله ی ادایج (Advertising Age) معرفی شده است. همچنین در سال 2013، عنوان نوآورترین آژانس تبلیغاتی جهان را از آن خود کرده است. دروگا5، جزو یکی از پنجاه کسب وکار برتر نیویورک است که پیشرفت خوب و چشمگیری را در طی سالهای فعالیتش داشته است. سه تن از برجسته ترین مدیران دروگا5، طی مصاحبه ای دیدگاههای خود را برای آژانس داری، و دلایل موفقیت این آژانس را تشریح کرده اند.
۱۰.

بازاریابی چریکی/ بازاریابی چریکی؛ بودجه هایی کوچک، با آرزوهایی بزرگ

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 336
بازاریابی چریکی یا پارتیزانی شیوه ای از بازاریابی است برای برندهای کوچک یا شرکتهایی که بودجه هایی کم دارند، اما می خواهند در بازار، سهم بازار خوبی داشته باشند. اثر حاضر درباره ی این نوع از بازاریابی، هم به اصول و روح بازاریابی چریکی یا پارتیزانی اشاره می کند، و هم تکنیکها و تاکتیکهایی را برمی شمرد که در بازاریابی پارتیزانی از آن استفاده می کنند.
۱۱.

خرده فروشی/ توسعه ی استراتژیک خرده فروشی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 759
خرده فروشی در ایران رو به گسترش است با این ویژگی که برخی شبیه هایپراستار با اقبال بیشتری روبه رو شدند، و برخی فروشگاههای زنجیره ای با گسترش خود و افزونی کالاها خود را محبوس کرده اند و با شتاب فراوان، مشتریان خود را از دست می دهند. برای رهایی از این تنگنا یا کامیابی اقبال مشتریان کافی است توسعه ی استراتژی مشخص شود. توسعه ی استراتژیک خرده فروشی در این اثر در قالب یک جدول ساده، اما کاربردی تشریح شده است.
۱۲.

قیمت گذاری/ تشخیص و اجرای تکنیکهای قیمت گذاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 41
قیمت گذاری"" فراتر از محاسبات پیچیده ی ""قیمت تمام شده"" خدمات و کالا است. اوج ظرافت شرکتهای برتر در تشخیص و اجرای تکنیکهای قیمت گذاری است. گاه ""کاهش قیمتها"" از سوی مشتریان غیرمنصفانه تلقی شده و به دلیل آزردگی خاطر، محصول یا کالا طرد می شود. اما در مواردی حتی ""افزایش قیمت"" رغبت خریدار را افزون کرده است. این همه در شناسایی دقیق و اجرای صحیح قیمت گذاری است که در این اثر می خوانید.
۱۳.

مدیریت/ کار کردن بعد از تعطیلات؛ سخت ترین کار دنیا

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 848
خستگی پس از تعطیلات طولانی، گاه برای برخی مدیران و کارکنان نگران کننده است. متخصصان پیشنهادها و توصیه هایی دارند که چگونه پس از یک دوره ی طولانی، مدیران می توانند خود را با کار مأنوس کنند و به مرور بهره وری خود را افزایش دهند. این پیشنهادها و توصیه ها در 17 بند آمده است که با اجرای آن می توان بتدریج کارآیی را در روزهای آغازین افزایش داد و با پیگیری این روند، دوباره مدیران خود را به اوج کارآیی برسانند.
۱۴.

پرسشنامه/ آیا برای توانمندسازی محیط کاری آمادگی دارید؟

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 573
پرسشنامه ی 13 سؤالی ""آمادگی برای توانمندسازی محیط کار"" را می توانید در کمتر از 15 دقیقه تکمیل کنید. ویژگی این پرسشنامه ی کوتاه، در شیوه ی امتیازدهی و نمره گذاری آن است. پس از آن می توانید تحلیل امتیازها را ببینید. مدیران کافی است به مدت 10 تا 15 دقیقه با حوصله و شیکبایی این پرسشنامه را خوانده و پاسخ دهند. پس از نمره گذاری و تحلیل، شما درمی یابید که باید نگرهایتان را تغییر دهید و آماده ی اقدام شوید تا محیط کاری مطلوب و دلنشین پدید آورید؛ محیطی که هم شما را به شعف و شادمانی برساند، و هم واجد بهره وری عالی باشد.
۱۵.

بسته بندی/ بسته ای پر از خلاقیت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 83
بسته بندی"" تبلیغات فوری یا تبلیغات لحظه ای است که قرار است در کسری از ثانیه، مغز بیننده را آنچنان درگیر سازد که مشتری دست به جیب و کیف شود یا آن بسته را در سبد کالاها قرار دهد و تا رسیدن به صندوق پرداخت پول، همواره آن را ببیند و ورانداز کند. برای مثال یک شرکت تولیدکننده ی عسل، بسته بندی خود را شبیه کندوی عسل طراحی کرده و از طریق تصاویر زنبورهای آن بسته بندی، این احساس برایتان ایجاد می شود که عسل تازه از کندو برمی دارید، و یا تی شرتهایی که بسته بندی آن شبیه مواد غذایی است و شما فکر می کنید وارد سوپرمارکت شده اید، یا بسته های پاستا، کلوچه و بیسکوئیت، آدامس که هر یک با بسته بندیهای متفاوت شما را برای خریدن ترغیب می کنند.
۱۶.

مذاکره (موردکاوی)/ مذاکره با فرانسوی ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 516
نخستین پرواز ایرفرانس به ایران بعد از سالها، یکشنبه 28 فروردین ماه 1395 در فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران به زمین نشست. ایرفرانس در سال 2008، پروازهای خود را به تهران متوقف کرد و اکنون پس از 8 سال، مدیرعامل شرکت ایرفرانس و مدیرعامل شرکت بوئینگ با سفر به ایران برای پروازهای مجدد فرانسه ایران آمادگی خود را اعلام کردند. فراتر از این ارتباط در سطح خطوط حمل ونقلی که در عمل مناسبات فراوان تجاری و سیاسی را عهده دار است، باب مذاکرات در سطح وسیعی به احتمال گسترده تر خواهد شد. با این گسترش بهتر است بازرگانان ایرانی برای ملاقات با همتاهای خارجی خود آمادگی بیشتری در روابط و مناسبات بویژه مذاکرات تجاری داشته باشند. در این اثر به آداب تشریفات مذاکره با فرانسوی ها پرداخته شده است.
۱۷.

تکنیکهای فروش/ نقش روایتگری در موفقیت شرکتها

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 333
روایتگری"" کلید طلایی شرکتهای پیشرو جهانی است. شرکتهای پیشرو و جهانی بویژه در سالهای اخیر کوششی وافر دارند تا از روایتگری در بالاترین سطح از فعالیتها بهره مند شوند. به باور آنها، مشتری از ""منطق"" گریزان است، تمایلی ندارد تا ""استدلالها"" را بشنود و درباره ی آن تصمیم بگیرد، آنچه نیاز مشتری است، ""علاقه"" و ""سرگرمی"" است و از این رو به منطق و استدلال روی خوش نشان نمی دهد، گو آنکه ""ضد منطق"" و ""ضد استدلال"" نیست، اما اینها را در زندگی کنونی، ملال آور می داند. ""روایتگری"" طرح نویی است که آزمون خود را در شرکتهای جهانی با موفقیت گذرانده است و از این رو با درآمدهای سرشاری که نصیب شرکتها کرده، تمایل آنها را برای به کارگیری هرچه بیشتر آن برانگیخته است. با وجود این، بسیاری از شرکتها نمی دانند چگونه باید ""روایتگری"" را به کار گرفت تا مشتری را مجذوب کرد که کالا یا محصول را خریداری کند. دیوید گوبر، مدیر اجرایی شرکت مندلی اینترتیمنت از مجموعه شرکتهای سونی، ""روایتگری"" را گام به گام برای شرکتها تبیین و توضیح می دهد. برای اطلاع از دانایی و تجربه های دیوید گوبر، همین مقاله ی پیش رو را بخوانید. برای آنکه درباره ی روایتگری بیشتر بدانید، بهتر است فیلم ""نقش روایتگری در موفقیت شرکتها"" را با دقت ببینید که گوبر همه را توضیح داده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸