تازه های جهان بیمه

تازه های جهان بیمه

تازه های جهان بیمه سال 1392 شماره 179

مقالات

۱.

بیمه نامه های باربری خاص در دنیا بیمه حمل اثاثیه در کشور استرالیا

کلید واژه ها: حمل و نقل بیمه حمل و نقل بیمه باربری بیمه باربری حمل اثاثیه بیمه نامه باربری در استرالیا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 117 تعداد دانلود : 130
حمل و نقل در شاخه های مختلف، یکی از فعالیت های مهم اقتصادی است که بر افزایش سطح رفاه و رضایت آحاد جوامع اثر قابل توجهی دارد. سرعت دستیابی، سهولت دسترسی، تأمین امنیت و سلامت دارایی ها از عمده وظایفی است که یک سیستم حمل و نقل کارا واجد آنهاست. صنعت بیمه، حامی و پشتیبان بخش حمل و نقل در ایفای وظیفه تأمین امنیت و سلامت دارایی هاست. انواع بیمه نامه های باربری جهت پوشش خطرات انواع روش های حمل و نقل مورد استفاده قرار می گیرند. در کشور ما، بیمه نامه های باربری نسبت به برخی کشورها، از تنوع کمتری برخوردارند. ریسک برخی شاخه های حمل و نقل داخلی می تواند مورد پوشش بیمه واقع شده و بر تنوع این شکل از بیمه های اموال بیفزاید. در این مقاله، یکی از انواع پوشش های بیمه باربری تحت عنوان بیمه باربری حمل اثاثیه در کشور استرالیا مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از بیان ویژگی های این بیمه نامه، افزایش احتمال به کارگیری بیمه نامه مشابه در کشور ایران است. برخی مؤلفه های جمعیتی و زیستی در کشور ایران، امکان تعریف و استفاده از این گونه بیمه نامه را مهیا می سازد. بدیهی است بومی سازی بیمه نامة مذکور نیاز به مطالعه و مداقه بیشتر شرکت های بیمه گر در ایران دارد
۲.

مقایسه بررسی و سنجش کیفیت خدمات ارائه شده در شرکت های بیمه دولتی و خصوصی شهر کرمان (مطالعه موردی: یک شرکت بیمه دولتی و یک شرکت بیمه خصوصی)

کلید واژه ها: کیفیت خدمات مدل سروکوال بیمه دولتی بیمه خصوصی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 757 تعداد دانلود : 263
هدف از این مقاله، مقایسه کیفیت خدمات شرکت های بیمه دولتی و خصوصی است. در همین راستا، کیفیت خدمات این شرکت ها در دو وضعیت موجود (ادراکات) و مطلوب (انتظارات) بر اساس ابعاد مختلف خدمات از قبیل «اعتبار»، «پاسخ گویی»، «اعتماد»، «همدلی» و «عوامل محسوس» مورد مطالعه قرار گرفته است. یک شرکت بیمه دولتی و یک شرکت بیمه خصوصی برگزیده شده و کیفیت خدمات این دو شرکت بیمه، با استفاده از پرسش نامه استاندارد سروکوال بررسی شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که ابعاد کیفیت خدمات در جامعه مورد نظر از وضعیت مساعدی برخوردار است. از دید شاخص های مؤثر در کیفیت خدمات ارائه شده در شرکت های بیمه دولتی و خصوصی، میان وضعیت موجود با وضعیت مطلوب تفاوت معنی داری وجود دارد، به طوری که انتظارات بیمه گذاران از ادراکات آنها بالاتر است؛ همچنین میان سطح و میزان کیفیت خدمات در شرکت های بیمه دولتی نسبت به شرکت های بیمه خصوصی تفاوت معنی داری وجود دارد، به طوری که آمارها حاکی از برتری کیفیت خدمات در شرکت بیمه خصوصی نسبت به شرکت بیمه دولتی است. بالا بردن کیفیت خدمات با راهکارهای مربوطه به خصوص در ابعاد اعتبار و پاسخ گویی، در شرکت بیمه دولتی از پیشنهادهای ارائه شده است.
۳.

حوادث ترافیکی؛ فرصت ها و تلاش های صنعت بیمه برای کاهش آن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 932 تعداد دانلود : 852
گسترش ارتباطات و توسعه شهرنشینی همگام با رشد صنعت و ورود تکنولوژی به زندگی انسان، سوانح وحوادث، بالاخص سوانح و حوادث ترافیکی، را به عنوان یکی از عوامل مهم و تهدید کننده زندگی انسانها درآورده است. مهمترین علت حوادث و مصدومیت ها در دنیا را حوادث ترافیکی تشکیل می دهند. سوانح در واقع بخشی از بهایی است که انسان به ازاء پیشرفت تکنولوژی می پردازد که علل مشخص و متفاوتی دارد و پیشگیری از آن نیازمند توجه به علل و ماهیت سوانح است (جزوه آموزشی سوانح ترافیکی ویژه کارکنان بهداشتی - شبکه بهداشت و درمان شهرستان البرز، 1390). ویلیام هادون عوامل مؤثر بر تعداد و شدت تصادفات را عوامل رفتاری، عوامل محیطی و اجتماعی (عوامل مربوط به راه) و عوامل مربوط به وسایل نقلیه می داند (هادون، 1970، 1974، 1974، 1980، 1999). این نسبت ها را در ایران برای نیروی انسانی70% ، وسیله نقلیه15% و جاده ها 15% ذکر کرده اند(صحت و علوی،1389 ). بدیهی است که عامل اصلی شدت تصادفات، سرعت غیرمجاز و بالا است که باید با عزم ملی در خصوص رفع این معضل چاره اندیشی گردد. با توجه به مطالعات و تحقیقات انجام شده در بیش از 16 کشور جهان مشخص شده است که در 97 درصد تصادفات، عوامل انسانی دخیل بوده اند که از این میزان سهم نقش انسانی به تنهایی 67 درصد است و در 30 درصد موارد نیز انسان در تعامل با جاده و وسیله نقلیه نقش دارند که از میان سهم قصور جاده به تنهایی 1 الی 2 درصد می باشد (اخبار حمل و نقل جاده ای،1390).

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶۳