دانش مرمت و میراث فرهنگی

دانش مرمت و میراث فرهنگی

دانش مرمت و میراث فرهنگی سال اول پاییز 1383 شماره 1

مقالات

۱.

ارزش های تصویری داربست ها در محوطه های تاریخی

نویسنده:

کلید واژه ها: داربست زنی محوطه تاریخی کارگاه مرمت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 944
هرچند که در نظر جمعی، داربست زنی آن قدر بدیهی و آسان می نماید که کمتر توجهی را در اجرا، نگهداری و استفاده صحیح از داربست ها به کار می بندند، اما داربست به عنوان اولین و مهمترین عنصر لازم در انجام هرگونه عملیات ساختمانی اعم از تعمیر و مرمت و یا ساخت و ساز در ارتفاع است. در این مقاله پس از بررسی انواع داربست ها از دو دیدگاه به آن ها توجه می شود، ابتدا ارزش های اجرایی داربست ها و رعایت اصول ایمنی در آن ها بررسی شده و سپس از آن جا که در اکثر موارد داربست های اجرا شده ماه ها و بعضاً سال ها به عنوان یک الحاق در کنار بنای تاریخی می-مانند،ارزش های تصویری و بصری داربست ها در بافت ها و بناهای تاریخی نیز بررسی می شوند.در این راستا نگاهی به انواع داربست های اجرا شده در کارگاه های شهرهای رم، ونیز و فلورانس می شود.
۲.

کاربرد تابش ماوراء بنفش به عنوان یکی از روش های سنجش غیر تخریبی در مرمت

نویسنده:

کلید واژه ها: مرمت حفاظت مستندنگاری تابش ماورا بنفش غیر تخریبی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 139 تعداد دانلود : 734
کاربرد تابش ماوراء بنفش به عنوان یکی از روش های سنجش غیر تخریبی در مرمت آثار هنری به ویژه آثار تاریخی را می توان از وجوه گوناگون بررسی نمود. ولی سنجش آن ها با روش های علمی مانند بازویی فرعی اما بسیار مهم به یاری تاریخ نگاران و محققان هنری آمده و می تواند منبع بسیار کارآمدی برای مرمتگران آثار تاریخی باشد. چرا که مرمتگر در برخورد اولیه با اثر سعی بر شناسایی و مستند ساختن آن دارد و روش این شناسایی و سنجش باید به گونه ای باشد که مرمتگر در وضعیت موجود اثر به نتیجه ی قابل قبولی برسد. روش های علمی گوناگونی جهت حصول به این نتیجه موجود است. یکی از روش های قابل دسترسی، موثر و غیرمخرب استفاده از تابش ماورای بنفش است.
۳.

کاربرد میکرو سوند الکترونیکی در تفسیر و بررسی ساختاری اشیای باستانی از دیدگاه متالوژیک

کلید واژه ها: کاربرد بررسی ساختاری میکروسکوپ سوند الکترونیکی اشیای باستانی تفسیر متالوژیک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 320 تعداد دانلود : 976
در سال های اخیر برای شناخت و درک هر چه بهتر مسائل فنی و باستان شناسی از متخصصین علوم مختلف در قالب تیم تحقیقاتی منسجم کمک گرفته شده است. این مهم در جهت شناخت و مورد واهمیت قرار داده یک روش تحقیقاتی- پژوهشی تخت عنوان بستان سنجی در باستان شناسی معرفی شده است هدف از مطالعات باستانسنجی پی بردن به فنون به کار رفته و کشف تکنیک به ظاهر فراموش شده در دنیای باستان جهت تولید و بکار گیری مواد است. در ان رابطه نقش علوم پایه بالاخص شیمی و فیزیک و مینرالوژی حائز اهمیت است. شیمی تجریه و روش های مختلف تجزیه شیمیایی جهت پی بردن به نوع مواد به کار برده شده و ترکیب شیمیایی حقیقی یک ماده همواره از موضوعاتی بوده که از چند دهه قبل نتایج بنیادی ای را برای تحقیقات باستان شناسی به ارمغان آورده است و تفسیر خصوصیات بلورشناسی یک ماده جهت شناخت ساختاری آن ماده، اعم از سفال، سرامیک یا شیشه و تعیین مشخصات ترمودینامیک یک ترکیب ( آلیاژها) نیز مسائلی هستند که اهمیت خود را برای باستان شناسان روشن کرده اند پی بردن به چگونگی این تاثیر در گذشته و پیش بینی فرآیندهای مشابه در حال حاضر، از مسائلی است که متخصصین مواد و کانی شناسی را به خود مشغول کرده است. در هر حال با توجه به پیشرفت تینیک در دنیای امروز می توان یک اثر پیدا شده و محفوظ مانده در دل خاک را نه تنها ماکروسکوپیک، بلکه میکروسکوپیک مورد بررسی قرار داد و از نتایج حاصله نه تنها به اهمیت تاریخی یک شی پی برد بلکه از دید میکروسکوپی می توان با سرگذشت و تکنیک فن آوری و به آوری یک اثر چشم دوخت.
۴.

استفاده از سیستم گرمایشی کف در طرح احیای بناهای تاریخی

نویسنده:

کلید واژه ها: حفاظت،بناهای تاریخی وسایل گرما زا سیستم گرمایش کف

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 47 تعداد دانلود : 596
مساله گرمایش کف فضاهای داخلی از مهمترین موارد عملکردی ونیز حفاظتی در بناهای تاریخی ست هر چند که این امر در تغییر کاربری بناهای تاریخی درجه دو بیشتر به چشم می خورد. اما در بناهای تاریخی درجه یک و از نقطه نظر حفاظتی به ویژه در حفاظت از تزئینات بدنه از اهمیت بیشتری دارد. هنوز هم دیده می شود که در بناهای تاریخی بسیار مهم و با تزئینات منحصر بفرد کشور از بخاری دیواری نفت سوز و یا گازسور استفاده می شود که خطرات متعددی مانند آتش سوزی، تاسیسات ناشی از انبساط و انقباظ های آنی بر تزئینات به وجود آمدن اختلاف در درجه حرارت شدید در دو سوی جداره های خارجی به ویژه د گنبدها و تاثیرات مخرب گازهای حاصل از احتراق مواد نقشی به دنبال دارد. استفاده از سیستم حرارت مرکزی و شوفاژ نیز عادری از مشکل نیست در همین راستا در این مقاله به تشریح روش استفاده از سیستم گرمایش کف پرداخته شده است.
۵.

55 درجه و 45 دقیقه شمالی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 824 تعداد دانلود : 287
قصد بر آن است تا در طی یک سلسله مقاله کوتاه، گذری داشته باشیم بر ابنیه ی تاریخی مرمت شده و موزه های موجود در شهر مسکو، که در این راستا بر موضوعات خاص تاکید می گردد. ابنیه شاخص مرمت شده و موزه های برجسته و ارزشمند مورد تحلیل قرار خواهند گرفت، هرجند مختصر. خانه هایی مانند پالی بین ، گورکی، ماروزف و ... و قصرهایی مانند آستانکینو، آرخانگلس و ... و موزه هایی مانند تری یتاکف،پوشکین، پانوراما و... و معماران و هنرمندانی مانند شختل، گرابار،رریخ و ... معرفی خواهند شد. با این امید که تمامی این اسامی ناآشنا و غریب جای خود را در بحث های هنری متخصصان ما باز نماید.
۷.

توصیه نامه اصول بین المللی قابل اجرا در حفاری های باستانشناسی

مترجم:

کلید واژه ها: مرمت حفاظت توصیه نامه یونسکو1956 کاوش های باستان شناسی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی تاریخ گروه های ویژه باستان شناسی قوانین و فنون حمایت و حفاظت از آثار باستانی
  2. حوزه‌های تخصصی هنر و معماری گروه های ویژه مرمت آثار تاریخی
تعداد بازدید : 543 تعداد دانلود : 859
توصیه نامه برای کاوش های باستانشناسی توسط یونسکو در سال 1956 تهیه شده است و توسط کنفرانس ونیز در سال 1964 صریحا مورد تایید قرار گرفته است. در نشست بین المللی که توسط سازمان ایکروم و با همکاری ملی یونسکو در نیکوزیا پایتخت قبرس در سال 1983 انجام شد. با توجه به این توصیه نامه بحث و بررسی در باره مسئولیت های مرمتی و اصول اساسی مرمت باستان شناسی پرداخته شده است. در این نشست مشخص گردیده که این توصیه نامه هنوز به عنوان سند با ارزش جهت تنظیم و تدوین قوانین و مقررات برای کاوش های باستان شناسی و حفاظت و مرمت بقایا و آثار به دست امده از کاوش ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵