پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه سابق)

پژوهشنامه بیمه (صنعت بیمه سابق)

صنعت بیمه سال بیست و پنجم زمستان 1389 شماره 4 (پیاپی 100)

مقالات

۱.

رابطه جستجوگری محیطی با عملکرد سازمان ها (مورد مطالعه: صنعت بیمه)

کلید واژه ها: عدم اطمینان محیط عملکرد سازمان خرده محیط جستجوگری نرخ بازگشت سرمایه (کل سرمایه)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 435 تعداد دانلود : 137
در این مقاله سعی شد تا به طور خاص رابطه توجه مدیران صنعت بیمه به خرده محیط های عمومی و تخصصی با عملکرد سازمان بررسی شود. جامعه آماری این تحقیق مدیران عالی و میانی شرکت های بیمه دولتی و خصوصی اند. براساس یافته های تحقیق، محیط صنعت بیمه، عدم اطمینان زیادی دارد و غیر از خرده محیط تکنولوژیک، توجه به باقی خرده محیط ها بر عملکرد سازمان تاثیر دارد. همچنین دریافتیم که شرکت هایی که عملکردهای متفاوتی دارند، مقدار توجه شان به محیط یا به اصطلاح جستجوگری محیطی متفاوت است و این شرکت ها از اطلاعات حاصل از محیط، در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های خود بهره بیشتری نسبت به شرکت های با عملکرد پایین تر می برند. به علاوه اهمیت خرده محیط ها بین شرکت های دولتی و خصوصی متفاوت است؛ ولی به طورکلی در مقدار جستجوگری آنها تفاوت معناداری وجود ندارد.
۲.

اندازه گیری ارزش در معرض ریسک در شرکت های بیمه با استفاده از مدل GARCH

کلید واژه ها: ارزش در معرض ریسک (VaR) مدل اتورگرسیو واریانس شرطی (ARCH) مدل اتورگرسیو میانگین متحرک (ARMA)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 642 تعداد دانلود : 692
ارزش در معرض ریسک، شاخصی است که با استفاده از آن شرکت های بیمه می توانند در پذیرش یا عدم پذیرش ریسک انواع ریسک ها و همچنین در خصوص تعیین میزان نگهداری کمتر و یا حداکثر مقادیر مجاز و میزان واگذاری اتکایی خود تصمیمات مقتضی را بگیرند. در این مقاله ابتدا ارزش در معرض ریسک با استفاده از مدل های ARMA و GARCH محاسبه و سپس با پیش بینی مدل برای سال های آتی با شرط استمرار روند تصمیم گیری شرکت در نحوه گزینش ریسک های بیمه گری، مشخص شد که شرکت در شرایط مناسبی قرار داشته و خطر غیرمتعارفی آن را تهدید نخواهد کرد.
۳.

بازسازی مدل های مرگ و میر بر پایه شکنندگی با استفاده از تعمیم توزیع گومپرتز

کلید واژه ها: نیروی مرگ و میر مدل شکنندگی مدل مرگ و میر ناهمگن توزیع گومپرتز تعمیم یافته توزیع تحویل طول عمر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 327 تعداد دانلود : 952
مدل های مرگ ومیر ناهمگن از مهم ترین موضوعات مورد بررسی در مطالعات تحلیل بقا هستند. در این مدل ها به علت تفاوت های فردی و ژنتیکی موجود بین افراد که بر طول عمر آنها موثر است، با جمعیت های ناهمگن مواجه هستیم که برای تبیین این ناهمگنی از کمیت حقیقی مقدار نامنفی و غیرقابل مشاهده ای به نام شکنندگی استفاده می کنیم. ازآنجاکه متغیر شکنندگی غیرقابل مشاهده است، اندازه گیری آن غیرممکن است. برای لحاظ کردن این متغیر در مدل مرگ ومیر با معرفی توزیع گومپرتز تعمیم یافته نشان می دهیم که در مدل های مرگ ومیر ناهمگن با نیروی مرگ ومیر پایه گومپرتز و شکنندگی گاما، متغیر تصادفی طول عمر را می توان به صورت تفاضل دو متغیر تصادفی گومپرتز تعمیم یافته درنظرگرفت. در این تفاضل، متغیر تصادفی اول، بیانگر نیروی مرگ ومیر جمعیت است که به صورت گومپرتز توزیع شده است و متغیر تصادفی دوم، بیانگر شکنندگی است که باتوجه به رابطه بین توزیع گومپرتز تعمیم یافته و نسخه عکس آن، می توان این متغیر را با توزیع عکس گومپرتز تعمیم یافته درنظرگرفت. روش مورد استفاده در این مقاله این امکان را به توزیع تفاضل می دهد که توزیع شکنندگی را به عنوان توزیع تحویل طول عمر تفسیر کند.
۴.

پیش بینی خسارت رشته بدنه اتومبیل با به کارگیری روش های سری زمانی (مورد مطالعه: شرکت بیمه پارسیان)

کلید واژه ها: پیش بینی سری زمانی بیمه بدنه اتومبیل مدل باکس جنکینز مدل وینترز شاخص خطای MAPE

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 574 تعداد دانلود : 950
بیمه اتومبیل در بازار بیمه ایران بالاترین حجم صدور و خسارت را دارد. بنابراین نیاز به تصمیم گیری های مالی و پیش بینی رفتار این بازار برای بیمه گران امری ضروری است. سری زمانی از روش های توانمند آماری است که با استفاده از روش های مبتنی بر فرآیندهای تصادفی به مدل سازی و پیش بینی رفتار متغیرهایی می پردازد که به گونه ای به زمان وابسته اند. مقاله حاضر میزان خسارت وارد شده در رشته بیمه بدنه اتومبیل (شرکت بیمه پارسیان از فروردین ماه سال 1385 الی تیرماه 1389) را به صورت یک متغیر زمانی درنظرگرفته است، سپس با استفاده از دو مدل سری زمانی باکس-جنکینز و وینترز به مدل بندی رفتار این متغیر زمانی می پردازد. باتوجه به اینکه مشاهدات، روند فصلی دارند از مدل های آریمای فصلی ضربی باکس و جنکینز و وینترز فصلی ضربی استفاده شد. ابزار شاخص خطای MAPE نشان می دهد مدل وینترز فصلی ضربی برازش دقیق تر به داده ها ارائه می کند. درنهایت با استفاده از مدل منتخب، میزان خسارت برای یک دوره شش ماهه پیش بینی می شود.
۵.

بررسی روابط بین معیارهای غیر مالی و عملکرد مالی شرکت (مورد مطالعه: شرکت های بیمه دولتی شعب استان تهران)

کلید واژه ها: عملکرد مالی رضایت کارکنان رضایت مشتریان معیارهای غیر مالی شرکت های بیمه دولتی شعب استان تهران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 523 تعداد دانلود : 910
در این تحقیق، روابط بین معیارهای غیرمالی و عملکرد مالی شرکت های بیمه دولتی شعب استان تهران بررسی شده و دو معیار رضایت کارکنان و رضایت مشتریان به عنوان معیارهای غیرمالی؛ و معیار سود ناخالص معاملات بیمه ای به عنوان معیار مالی درنظرگرفته شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین شرکت های بیمه ازلحاظ میزان رضایت مشتریان تفاوت معنا داری وجود دارد و به طورنسبی شرکت های بیمه دارای سود ناخالص بالا، از رضایت مشتریان بالایی برخوردارند. بین شرکت های بیمه ازلحاظ میزان رضایت کارکنان تفاوت معنا داری وجود دارد و به طورنسبی شرکت های بیمه دارای سود ناخالص بالا، از رضایت کارکنان بالایی نیز برخوردارند. همچنین نتایج نشان داد که رضایت مشتریان شرکت های بیمه دارای رضایت کارکنان بالا با شرکت های بیمه دارای رضایت کارکنان پایین، ازلحاظ آماری تفاوت معنا داری ندارد.
۶.

به کارگیری یک درخت رگرسیونی هرس شده جهت انتخاب ویژگی های موثر بر پیش بینی رفتار خرید مشتریان در صنعت بیمه

کلید واژه ها: مدیریت ارتباط با مشتری انتخاب ویژگی درخت تصمیم رگرسیونی پیش بینی رفتار خرید تشخیص مشتری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 852 تعداد دانلود : 958
از مهم ترین ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری، کشف الگوی رفتاری خرید مشتری است؛ سازمان می تواند با تعریف استراتژی های بازاریابی دقیق تر جهت جذب مشتریان مشابه اقدام کند. لذا، انتخاب ویژگی های موثر بر روی الگوی رفتاری خرید مشتریان با اهمیت است. زیرا استفاده از ویژگی های نامرتبط منجر می شود سازمان ناخواسته هزینه های بسیاری را صرف افرادی کند که احتمال خرید آنها ناچیز است. این تحقیق، یک رویه جدید برای شناسایی ویژگی های موثر جهت بهبود پیش بینی مشتریان ارائه می دهد. همچنین یک سیستم تشخیص مشتری مبتنی بر تکنیک غیرخطی درخت تصمیم رگرسیونی جهت انتخاب ویژگی ها و پیش بینی رفتار خرید مشتریان طی دو مرحله توسعه داده می شود. چون شناسایی مشتریان از موضوعات حیاتی صنعت بیمه است، از مجموعه داده های یک شرکت بیمه هلندی برای پیش بینی خرید یکی از محصولات آن استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که انتخاب بهترین زیرمجموعه از ویژگی ها با به کارگیری یک درخت رگرسیونی هرس شده علاوه بر کاهش معنا دار پیچیدگی محاسبات می تواند بهبود قابل توجهی را در نتایج پیش بینی ایجاد کند.
۷.

مقایسه کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان در واحدهای پرداخت خسارت بیمه اتومبیل (مورد مطالعه: دو شرکت بیمه دولتی)

کلید واژه ها: قابلیت اعتماد عوامل محسوس پاسخ گویی قابلیت اطمینان و همدلی کیفیت خدمات بیمه ای

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 789 تعداد دانلود : 554
مقاله حاضر به بررسی تفاوت بین انتظار و ادراک مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده دو شرکت بیمه « ب» و « الف» در واحدهای پرداخت خسارت بیمه اتومبیل (بدنه و شخص ثالث) و مقایسه عملکرد دو شرکت با استفاده از مدل سروکوآل می پردازد. براساس نتایج تحقیق، بین انتظار و ادراک مشتریان دو شرکت در تمامی ابعاد تفاوت معنا داری وجود دارد. نتایج فرضیه اول نشان می دهد که بین انتظار مشتریان دو شرکت در دو بعد قابلیت اعتماد و پاسخ گویی تفاوت معنا داری وجود داشته که میانگین انتظار مشتریان شرکت بیمه « ب» بیش از شرکت بیمه « الف» بوده است. نتایج فرضیه دوم نشان می دهد که بین ادراک مشتریان دو شرکت در هیچ یک از ابعاد پنجگانه تفاوتی معناداری وجود ندارد و همچنین براساس نتایج فرضیه سوم، فاصله خدماتی در شرکت بیمه « ب» در بعد پاسخ گویی، بیش از شرکت « الف» ا ست، به عبارتی؛ شرکت بیمه « الف» در پاسخ گویی به انتظار مشتریان خود موفق تر عمل کرده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴۰