پژوهش های مدیریت عمومی (پژوهش های مدیریت سابق)

پژوهش های مدیریت عمومی (پژوهش های مدیریت سابق)

پژوهش های مدیریت سال دوم زمستان 1388 شماره 6

مقالات

۱.

ارتقاء نوآوری مدیریتی در بخش دولتی:تبیین نقش ارزش های مدیریتی و جو سازمانی

کلید واژه ها: بخش دولتی جو سازمانی نوآوری مدیریتی ارزش های مدیریتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 518 تعداد دانلود : 315
در عصر ما که عصر شتاب و سرعت، دگرگونی و تغییر است، نو آوری به عنوان نیاز اساسی برای محیط پیچیده و پویای معاصر در آمده است.افزایش رقابت، شرایط متغیر و بین المللی ، نو آوری را به عنوان پیش نیاز اجتناب نا پذیر برای رشد، موفقیت و بقاء هر سازمان عمومی و خصوصی در آورده است. درخصوص نو آوری مطالعات زیادی در سطح بین المللی انجام گرفته است این پژوهش ها نشان می دهد که عوامل متعددی باعث افزایش نوآوری مدیریتی می گردد. اما این که ارزشهای مدیریتی تا چه میزان بر روی نوآوری مدیریتی تاثیر می گذارد چندان مورد توجه قرار نگرفته است. لذا این پژوهش این ادعا را مورد آزمون قرار داده است که ارزش های مدیریتی ضمن تاثیر گذاری مستقیم بر نوآوری مدیریتی خود نیز از جو سازمانی متاثر می شود و جو سازمانی نیز از طریق ارزش های مدیریتی نوآوری مدیریتی را تحت تاثیر قرار می دهد.
۲.

بررسی میزان آمادگی اجرای نظام مدیریت مشارکتی (مطالعه موردی)

کلید واژه ها: آمادگی سازمانی آمادگی نظام مدیریت مشارکتی،آمادگی فردی آمادگی ساختاری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 620 تعداد دانلود : 75
این تحقیق میزان آمادگی لازم برای اجرای نظام مدیریت مشارکتی را با استفاده ازچهار متغیر آمادگی فردی کارکنان ، آمادگی فردی مدیران، آمادگی ساختاری و آمادگی فرهنگی سازمان، بررسی می کند و بر اساس ماهیت و روش، یک تحقیق توصیفی- پیمایشی است که جامعه آماری آن را کلیه کارکنان و مدیران دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی استان سیستان و بلوچستان در سال ١٣٨٧ تشکیل داده اند. بـرای جمع آوری اطلاعات و اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه ای مشتمل بر ٤٨ سوال پنج گزینه ای و 2 سوال تشریحی استفاده شده که روایی و پایایی آن به کمک نرم افزارspss محاسبه گردیده است. مجموع پرسشنامه هایی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند ٣٦٢ عدد می باشد. یافته های این پژسسوهش حاکی از آن است که علیرغم وجود آمادگی فردی مورد نیاز برای اجرای موفق نظام مدیریت مشارکتی در نزد کارکنان و مدیران، سازمانهای مورد مطالعه از آمادگی ساختاری و فرهنگی لازم برخوردار نیستند که در مجموع دلالت بر عدم وجود آمادگی سازمانی لازم برای اجرای موفق این نظام در دانشگاه های دولتی استان دارد . نتیجه نهایی نشان می دهد که آمادگی درون سازمانی لازم برای اجرای موفق نظام مدیریت مشارکتی در دانشگاههای دولتی استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.
۳.

سنجش آمادگی الکترونیک سازمان بازرگانی استان تهران

کلید واژه ها: عوامل اجتماعی مدل های سنجش آمادگی الکترونیک عوامل فناوری عوامل آموزشی و منابع انسانی عوامل دولتی و عوامل اقتصادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 968 تعداد دانلود : 747
هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی آمادگی الکترونیک سازمان بازرگانی استان تهران بوده است. از آنجا که انتخاب مدل مناسب خود مستلرم تحقیق و مطالعه بوده است؛ ارائه آن به بعد از شناسایی و معرفی انواع مدل های مختلف سنجش آمادگی الکترونیک موکول گردید. در انتخاب مدل مناسب برای این پژوهش از چارچوب کلی موسسه Bridges کمک گرفته شده و سپس با مراجعه به سایر ابزارها؛ ابعاد و شاخص های مربرط به هر یک از مفاهیم مدل تحلیلی استخراج شده است. پس از شناسایی مدل و ابعاد و شاخص های آن، و تدوین پرسشنامه، داده های میدانی پژوهش از 109 نفر از مدیران و کارکنان (کارمندان و کارشناسان) سازمان بازرگانی استان تهران جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد از عوامل پنجگانه مدل مفهومی بالاترین امتیاز مربوط به عوامل اجتماعی است و عوامل فناوری، عوامل آموزشی و منابع انسانی، عوامل دولتی و عوامل اقتصادی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
۴.

بررسی اولویت موانع فرهنگی موثر بر توسعه کارآفرینی

کلید واژه ها: کارآفرینی سیستان و بلوچستان موانع فرهنگی اولویت بندی موانع فرهنگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 672 تعداد دانلود : 59
هدف مقاله حاضر بررسی اولویت موانع فرهنگی موثر بر توسعه کارآفرینی در استان سیستان و بلوچستان می باشد. بدین منظور در ابتدا پیشینه تحقیق همراه با تحقیقات صورت گرفته در این زمینه مـورد بررسی قرار گرفته و براساس آن متغیرهای، برداشت های شخصی از عقـاید دینی و مذهبی، ویژگی های خانوادگی، هنجارهای اجتماعی و هنجارهای رسمی، به عنوان ارزشهای فرهنگی موثر برتوسعه کارآفرینی در استان سیستان و بلوچستان شناسایی و مورد بررسی قرار گرفتند. سپس پرسشنامه ای با هماهنگی و استفاده از نظرات خبرگان طراحی و در اختیار نمونه 175 نفری از جامعه آماری دانشجویان دانـشگاه های سیستان و بلوچستان ، آزاد ، پیام نـور و تـربیت معلم زاهدان قرار داده شد. داده های جمع آوری شده بعد از کدبندی از طریق آزمون فریدمن با استفاده از نرم افزار آماری SPSS در سطح اطمینان 95 درصد مورد تحلیل قرار گرفتند. در نهایت بر اساس تحلیل داده های جمع آوری شده از دیدگاه جامعه آماری مذکور، اولویت موانع فرهنگی توسعه کارآفرینی در استان سیستان و بلوچستان به ترتیب شامل موانع خانوادگی، هنجارهای رسمی موجود در استان، برداشت های شخصی از عقاید دینی و مذهبی و هنجارهای اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
۵.

رابطه فرهنگ سازمانی و خلاقیت سازمانی در سازمان های دولتی

کلید واژه ها: فرهنگ سلسله مراتبی فرهنگ سازمانی،خلاقیت سازمانی،فرهنگ مشارکتی فرهنگ عقلایی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 550 تعداد دانلود : 173
با توسعه فناوری و ماشینی شدن کارها نوع فعالیتهای انسانی تغییر شکل داده و به صورت کار فکری در می آید که این امر نیاز به تفکر خلاق و ارتقاء سطح خلاقیت در میان افراد سازمانی را بیش از پیش نمایان می سازد.هر چند برنامه و هدف سازمان،اساس کارایی آن را تشکیل می دهد،اما تحقیقات بسیاری به این موضوع اشاره دارد که بازده مطلوب کاری بر اثر برآورده شدن نیازهای افراد سازمان توسط شمار دیگری از متغییرهای محیط کاری ،از جمله فرهنگ سازمانی می باشد. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت و ضرورت وجود خلاقیت و نوآوری در سازمانها سعی کرده رابطه بین فرهنگ حاکم بر سازمانها و خلاقیت سازمانی را در سطح سازمانهای اداری استان سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار دهددر این پژوهش فرهنگ سازمانی متغیر مستقل و خلاقیت سازمانی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است .نتایج بدست آمده از این پژوهش به صورت خلاصه به شرح زیر می باشد. -بین فرهنگ و خلاقیت سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد - بین فرهنگ عقلایی و خلاقیت سازمانی یک رابطه همبستگی مثبت وجود دارد. - بین فرهنگ سلسله مراتبی و خلاقیت سازمانی یک رابطه همبستگی منفی وجود دارد -. بین فرهنگ مشارکتی و خلاقیت سازمانی یک رابطه همبستگی مثبت وجود دارد.
۶.

مطالعه رابطه بین هویت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان بانک های دولتی شهر کرمان

نویسنده:

کلید واژه ها: تعهد سازمانی هویت سازمانی نظریه هویت اجتماعی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 286 تعداد دانلود : 203
این تحقیق به بررسی رابطه بین هویت سازمانی و مولفه های تعهد سازمانی توسعه یافته توسط می یر و آلن در بانک های دولتی شهر کرمان می پردازد. جامعه آماری تحقیق را بانک های دولتی شهر کرمان تشکیل می دهد که از میان شان، پنج بانک ملی، ملت، تجارت، رفاه و مسکن بطور تصادفی انتخاب شده اند. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شد، و بوسیله آزمون های آماری توصیفی- استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره، آزمون ANOVA یک راهه و Post hoc تحلیل شدند، که به برخی نتایج برجسته آن اشاره می گردد: الف- نتایج آزمون ضریب همبستگی نشان دادکه بین تعهد هنجاری و هویت سازمانی، و بین تعهد عاطفی و هویت سازمانی در همه بانک ها به جز بانک ملت رابطه معنی داری وجود دارد، در حالیکه بین تعهد مستمر و هویت سازمانی در هیچ بانکی به جز بانک ملت رابطه معنی داری مشاهده نشد. ب- نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهدکه متغیرهای پیش بین تعهد هنجاری در بانک های مسکن و رفاه، تعهد عاطفی در بانک ملی، تعهد هنجاری و عاطفی در بانک تجارت و تعهد هنجاری و مستمر در بانک ملت، تغییرات متغیر ملاک هویت سازمانی را تبیین می کنند. ج- هیچ کدام از متغیرهای جمعیت شناختی، اثر تعدیلی بر روی رابطه بین هویت سازمانی و تعهد عاطفی، هنجاری و مستمر نداشتند. د- نتایج آزمون های ANOVA یک راهه و Post hoc نشان دادندکه بین برخی از بانک های مورد مطالعه از لحاظ تعهد سازمانی(تعهد عاطفی، تعهد هنجاری و تعهد مستمر) و هویت سازمانی کارکنان تفاوت معنی داری وجود دارد. بالاخره، پبشنهاداتی برای ارتقای تعهد سازمانی و در نتیجه هویت سازمانی کارکنان ارائه شده است.
۷.

طراحی مدل پیاده سازی نظام مدیریت دانش در سازمان های دولتی (مطالعه موردی شهرداری تهران)

کلید واژه ها: مدیریت دانش فرایند دانشی مدل کاربردی مدیریت دانش

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 679 تعداد دانلود : 874
مدیریت دانش ، یکی از عوامل حیاتی موفقیت در سازمان های امروزی محسوب می شود. سودمندی پروژه مدیریت دانش بستگی زیادی به هماهنگی موفق موضوعاتی مثل فرهنگ سازمان، فرایند دانشی، مدیریت منابع انسانی و فناوری اطلاعات دارد. این تحقیق از بعد هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی می باشد. بررسی وضعیت شاخص های ساختار، فرهنگ، فناوری، منابع انسانی، فرآیندهای دانشی و رهبری در شهرداری تهران برای استقرار مدیریت دانش، با تحلیل داده های به دست آمده از پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفته است و بر اساس آزمون فریدمن (بالاترین میانگین)، اولویت بندی شده است. جامعه آماری در این تحقیق شامل مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان شهرداری تهران می باشد که شامل 1057 نفر می باشد و از این تعداد 285 نفر به عنوان نمو نه مورد بررسی قرار گرفته اند. در نهایت مدلی کاربردی برای استقرار مدیریت دانش طراحی شده است. پس از تحلیل مشخص شد وضعیت رهبری در شهرداری تهران برای استقرار مدیریت دانش مناسب ارزیابی شده و شاخص های منابع انسانی، ساختار، فرآیندهای دانشی، فناوری و فرهنگ در اولویت های بعدی قرار می گیرند

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱