تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی 1379 شماره 4

مقالات

۱.

نگاهی به سیاست خارجی دولت ساسانی در غرب قفقاز

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 919
در نیمه نخست سدة پنجم میلادی، دولت ساسانی نه تنها با امپراتوری روم شرقی در غرب سرحدات خود و با اقوام کوشانی و صحراگرد در شرق درگیری بود بلکه در منطقة قفقاز (شمال) هم با اقوام صحراگرد هون و هپتال که به تحریک رومیان حمله می‌کردند، مشکل داشت. این مقاله به سیاست خارجی و مکاتبات دولتی آن زمان در این باره می‌پردازد.
۲.

بررسی انتقادی دیدگاه‌های موجود درباره خاستگاه تبار شناسی هزاره‌ها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 704
بررسی مستند خاستگاه هزاره‌ها (یکی از اقوام ساکن افغانستان) با توجه به نظریه‌های موجود دربارة نظریة بومی بودن آنها یا مغول تبار بودن آنان، که به نظریة آمیختگی نژادهای فوق با توجه به ریشه‌های زبانی آنان می‌پردازد.
۳.

مخالفت با قرارداد 1919 ایران و انگلستان (1)

نویسنده: مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 218
انعقاد قرارداد 1919 در واقع به ابتکار لُرد کرزن، وزیر امور خارجه، انگلیس بود. هر چند که وزارت هند، وزارت خزانه‌داری و وزارت جنگ انگلیس با توجه به اکراه پیشین خود، زمینه‌های شکست این قرارداد را فراهم کردند. پس از کودتای 1299، ظهور رضاخان و شروع فصلی جدید در روابط ایران و انگلیس این قرارداد لغو شد.
۴.

مصدق ، نفت و مشکلات امپریالیسم بریتانیا (2) : ارتباط آمریکا ، شرکت نفت ایران و انگلستان و کودتای اگوست 1953

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 38
این مقاله با اشاره به اختلاف نظر دولتمردان انگلیس و امریکا در مورد آیندة دولت دکتر مصدق با وجود آگاهی از احتمال کودتای عناصر توده‌ای، به وضع شرکت نفت ایران و انگلیس و بعضی افراد دخیل در این کودتا می‌پردازد.
۵.

تاجیکستان ، ضرورت احیای نهضت ترجمه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 340
در مورد پیشینة زبان پارسی در دو کشور ایران و تاجیکستان همراه با اعلام آمادگی سفارت ایران در دوشنبه برای اعطای جوایزی به ترجمه‌های نفیس در زمینة ایران شناسی، زبان پارسی و تاریخ ایران از زبان روسی به زبان فارسی توسط مترجمان تاجیکستان است.
۶.

تحولات جانشینی چنگیز و نقش آن در مناسبات خارجی ایلخانان ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 774
این نوشتار بررسی مشکلات چنگیزخان در امر تعیین جانشین خود به نقشة ایلخانان در مورد چیرگی بر ممالک مصر نیز اشاره می‌کند.
۷.

روابط بین الملل میان پتک تاریخ و سندان واقعیت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 190
نویسنده دربارة تقسیم‌بندی کشورها در نظام روابط بین‌الملل با نیم نگاهی به تاریخ تحولات سیاسی و اقتصادی دنیا مطالبی را به نگارش درآورده است.
۸.

نخستین سفیران ایران و تایلند

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 515
این مطلب شرح کوتاهی است دربارة گزارش مأموریت نخستین هیئت نمایندگی ایران در دربار نارای کبیر، پادشاه سیام و شرح مسافرتهای نمایندگان بعدی ایران با استفاده از کتاب سفارتنامة سفینة سلیمانی و شرح نقش و نفوذ ایران در تایلند با وجود اشکال تراشی دشمنان.
۹.

نقدی بر مقاله «سیاست ایالات متحده آمریکا در قبال ایران در زمان دولت ترومن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 762
مطلبی است پیرامون ادعاهای مارک گازیوروسکی، همراه با تکذیب ادعای پرداخت رشوه به سران حزب ملی در دورة مصدق پیش از کودتای 28 مرداد یا همان طرح عملیاتی
۱۰.

تحولات سیاسی - اجتماعی نخجوان در سالهای 1917-1907

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 206
در این سالها نخجوان بی‌رحمانه زیر ستم تزار و پس از سقوط تزار تحت سلطة کمونیسم روسیه قرار گرفت. کشورهای ایران و ترکیه و حتی خود اهالی نخجوان درصدد برپایی حکومتی به اصطلاح مردمی در جمهوری نخجوان بودند. جمهوری آذربایجان هم مدعی مالکیت نخجوان بود و در این میان حتی پای کشورهای غربی و امریکا هم به میان کشیده شد.
۱۱.

ادبیات ایرانیان مهاجر

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 604
یکی از روزنامه‌هایی که در روشن نمودن افکار عمومی در آستانة نهضت مشروطیت ایران، نقش بسزایی داشت، روزنامة پرورش، به مدیریت میرزا علی محمد کاشانی (شیبانی) چاپ مصر بود. گزارش حاضر با استناد به بعضی از اسناد مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی درصدد معرفی زوایای پنهانی این شخصیت و نشریة مربوطه است.
۱۲.

روابط فرهنگی ایران و رژیم اشغالگر قدس در دوره پهلوی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 85
گزارش مختصری است بر پایة اسناد موجود در مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی که به روابط فرهنگی ایران و اسرائیل در دورة پهلوی دوم در زمینه‌های: جهانگردی، جشنهای 2500 ساله، باستان شناسی، دعوت از روشنفکران و مقامات دو طرف، پخش برنامه‌های رادیویی، اعطای بورسیه‌های دانشجویی و برگزاری دوره‌های آموزشی و همکاریهای هنری و ورزشی می‌پردازد.
۱۳.

آشنایی با آرشیو دیپلماتیک و تاریخی وزارت امور خارجه یونان

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 912
گزارشی است از آرشیو وزارت خارجة یونان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آرشیوهای اروپای همراه با شرح قسمتهای مختلف آن در مورد اسناد دیداری و شنیداری و برنامه‌ها و اهداف آتی آرشیو تاریخی.
۱۴.

خلیج فارس ، بحر بصره ؟!

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 785
نقدی بر کتاب بازنگاری نقشة جغرافیایی جهان در عصر مأمون عباسی (218-198.ق) بر اساس نسخة خطی مالک الابصار، تألیف ابن فضل الله العمری به کوشش دکتر علاء الدین جوخوشا که در آلمان چاپ شده است.
۱۵.

تاریخ روابط ایران و هند

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 25
با گذشت بیش از سی سال از انتشار پایان نامه دکترای آقای ریاض الاسلام، هنوز نمی‌توان این اثر را کهنه پنداشت، چرا که در این سالها در شبه قارة هند، ایران و غرب اثری همسنگ این پژوهش در زمینة موضوع مورد بحث پدید نیامده است.
۱۶.

گزارشی جدید از هند شرقی و ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 248
این کتاب در واقع نام سفرنامة دکتر جان فرایر انگلیسی به ایران و هند در دورة حکومت شاه سلیمان صفوی (1105-1077 ق) است. این سفرنامه یکی از منابع اصلی مورد استفادة پژوهشگران تاریخ صفویه در غرب می‌باشد، اما تاکنون به فارسی ترجمه نشده، از این رو لذا در ایران کمتر شناخته شده است.
۱۷.

نگاهی به کتاب «در حاشیه سیاست خارجی»

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 308
این کتاب که نوشتة عبدالرضا هوشنگ مهدوی است، به نوعی زندگی‌نامه و به صورتی دیگر خاطرات این نویسنده است که از جانبداری به دور می‌باشد. نگارنده کوشیده است تا حقایق تاریح معاصر را طی سالهای حضورش در دانشگاه و وزارت امور خارجه (59-1327) بیان کند.
۱۸.

«تحریم ایران» : بررسی یک سیاست شکست خورده

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 408
این کتاب نوشتة حسین علیخانی است که به بحث پیرامون قوانین وضع شده و تحریمهای اعمال شده از سوی دولتهای امریکایی در بیست سال گذشته برای قرار دادن ایران در انزوای سیاسی، نظامی و اقتصادی می‌پردازد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷