تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی 1379 شماره 3

مقالات

۱.

مصدق ، نفت و مشکلات امپریالیسم بریتانیا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 87
"این مقاله بر آن است تا جزئیات بیشتری از رویدادهای سال 1953، از دیدگاه انگلیس، را بازگو کند. در این مقاله به دو مسئلة مهم پرداخته می‌شود: الف) نقش انگلیس در این رویدادها ب) درگیری احتمالی شرکت نفت ایران و انگلیس در این وقایع "
۲.

چالش ایلخانان و ممالیک و سیاست صلح جویانه رشیدالدین فضل الله

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 685
گرچه توجه به آثار خواجه رشید الدین فضل الله، رویکرد اصلاح طلبانه و اهداف اصلی او را روشن می‌کند، اما همان میانه‌روی او مورد ستایش تاریخ نگاران خارجی است. هر چند علمای اهل سنت همچون ابن تیمیه حکم به ارتداد و کفر نامبرده دادند.
۳.

اقلیتهای تبعیدی به تاجیکستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 756
جمعیت جمهوری تاجیکستان مشتکل از اقوام گوناگونی است. این مقاله می‌کوشد تا علل تبعید اقلیتهای مختلفی همچون روسها، آلمانیها، ارامنه و اقوام دیگر به آنجا را بررسی کند و در ضمن به تکذیب ادعای برخی مورخان روس دربارة ادامة سیاست دوران تزاری در ترکستان زمان بلشویکها می‌پردازد. به باور نویسنده علت اصلی اعزام تبعیدیان در دوران استالین به تاجیکستان برای صنعتی کردن و رشد کشاورزی بوده است.
۴.

ایران و عربستان و بررسی تطبیقی شکل گیری دو نظام جدید

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 802
در دهه‌های نخست سدة بیستم ایران و حجاز دارای تشابهاتی در روند توسعة سیاسی بودند، اما در نیمة دوم دهة 1300 شمسی هر چند که هر دو زمینة روند تحکیم قدرت تجربه مشابهی را طی می‌کردند اما روابط دو جانبة آنها را در دورة پس از تثبیت باید در دو بعد دوستی و رقابت بررسی کرد.
۵.

برداشتی از نهضت ملی شدن صنعت نفت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 370
ایران در صد سال گذشته شاهد دو انقلاب مشروطه و اسلامی بود. نهضت ملی شدن صنعت نفت هم جریان مهمی بود که متأسفانه هنوز علل، عوامل و نتایج آن تحول آن چنان که باید بررسی نشده است.
۶.

جمهوری اسلامی ایران و ابرقدرتها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 510
روابط جمهوری اسلامی ایران با ابرقدرتها دارای پیشینه‌ای است که به اوایل سدة نوزدهم میلادی باز می‌گردد. اکنون مهم‌ترین وجه از مشکلات چند وجهی ایران با قدرتهای بزرگ، تصمیم‌گیری در مورد نوع رویارویی با آنها به عنوان قدرتهای هسته‌ای‌ است.
۷.

مهرهای شیخ شامل

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 276
این نوشتار بر آن است تا به بررسی نمونه‌هایی از مهرهای برجستة دورة شیخ شامل (سدة نوزدهم) در منطقة داغستان بپردازد که شاکان به ذکر است تاکنون اصل قالبهای مُهر پیدا نشده و تنها از روی اثر مهرها بر روی اسناد به پژوهش دربارة آنها پرداخته‌ شده است.
۸.

طالبان ، پدیده تاریخی

نویسنده: مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 774
چگونگی زمینة شکل‌گیری جنبش طالبان در 1945 با حمایت پاکستان و ادامة روند قدرت‌گیری تدریجی آنها در طول زمان و چیرگی بر افغانستان در سال 1995 همراه با تفسیر و توضیح مبانی عقیدتی طالبان که باعث سیر نزولی و قهقرایی کشور افغانستان را فراهم کرده است.
۹.

سیاست ایالات متحده آمریکا در قبال ایران

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 862
سند فوق، نخستین بیانیة سیاستگزاری امریکا دربارة ایران بوده که دو ماه پیش از ملی شدن شرکت نفت انگلیس و ایران (AIOC) تدوین گردید. یکی از فرضیات اساسی در این دوران این بود که ایران یک “اهمیت حاد” برای ایالات متحده آمریکا دارد و یک “هدف مستمر برای توسعة شوروی” است.
۱۰.

صورت جلسه مذاکرات بین دبلیو . ای . هریمن با نخست وزیر مصدق و کلنل والترز ، وزارت امور خارجه Memcon

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 474
"در ژوئیه 1951، رئیس جمهور ترومن نماینده‌ای ویژه به ایران اعزام نمود تا بن‌بست روابط میان ایران و بریتانیای کبیر را از میان بردارد، زیرا مقامات ایالات متحدة امریکا می‌ترسیدند که این واقعیت به زودی موجب متوقف شدن عملیات استخراج نفت کشور شود و اقتصادی ایران به کلی فرو پاشد و راه رسیدن کمونیستها به قدرت را هموار نماید. "
۱۱.

شرایط و گرایشهای مؤثر بر امنیت ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه در سال 1953

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 33
متن حاضر گزارشی از سازمان سیا است که مبین اهداف سیاست منطقه‌ای امریکا در خاورمیانه بوده و برای شناخت نیروها و گرایشهای اصلی موجود در منطقه و برآورد نقاط قدرت و ضعف آن تهیه شده است.
۱۲.

یک نشست ، دو دیدگاه ، سمینار تاریخ علوم در ماوراء النهر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 131
گزارش علمی سمینار تاریخ علوم در ماوراء النهر در آکادمی علوم تاجیکستان همراه با اشاره به نقاط ضعف و مسایل فرهنگی مطروحه در این نشست علمی که به صورت مبسوطی گزارش شده است.
۱۳.

اولین سفیر جمهوری دموکراتیک آذربایجان در ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 732
"این گزارش به زندگی دو برادر، اسماعیل خان و عادل خان زیاد خانوف می‌پردازد که در تأسیس جمهوری دموکراتیک آذربایجان در فاصلة20-1918 نقش به سزایی داشته‌اند. اشخاصی که فرهنگ و زبان آذربایجان را تابعی از فرهنگ و تمدن ایران دانسته و تنها راه نجات جمهوری خود مختار مساوات را، هم جهتی سیاسی با ایران می‌دانستند. "
۱۴.

بزرگداشت چهارصدمین سال برقراری رابطه سیاسی و دیپلماتیک بین ایران و روسیه

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 559
گزارش مراسمی به ابتکار سفارت ایران در مسکو و مشارکت “خانة مرکزی روزنامه‌نگاران روسیه” با چشمداشتی به همکاریهای فنی و اقتصادی دو کشور که در حال انجام است.
۱۵.

سیاسیت خارجی رضا شاه در قبال نشریات ایرانی خارج از کشور

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 12
نشریة پیکار در سال 1309 زیر نظر “جمعیت جمهوری طلبان ایران” در برلین منتشر شد که هدف عمدة آن تبلیغ عقاید کمونیستی در میان دانشجویان ایرانی مقیم اروپا بود. کارل ورنر، یک آلمانی کمونیست مدیر مسئول آن بود که با همکاری اشخاصی چون: امامی، یزدی زاده، بهرانی و مرتضی علوی این نشریه را چاپ می‌کرد.
۱۶.

نگاهی به زندگی یک وزیر امور خارجه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 490
انعکاس زندگی و عملکرد سیاسی مرحوم حسن پیرنیا (مشیر الدوله) در منابع فارسی تاریخ معاصر ایران است. تأکید بر منابع فارسی بیشتر از آن جهت است که بتوان از این طریق تصویر داوری دیگر فرهیختگان ایرانی را دربارة او بدانیم.
۱۷.

ماجرای توقیف کشتی بازرگانان جلفا و اعتراض دولت ایران به دولت دانمارک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 328
داستان توقیف کشتی بزرگ بنگالی به نام “والندیس” حاوی کالای تجار ارمنی اصفهانی در سدة هفدهم و اقدامات آنها برای بازگرداندن کالاهای خود. این مطلب از سوی سفارت دانمارک در تهران در اختیار فصلنامه قرار گرفته است.
۱۸.

کنفرانس ایران و قدرتهای بزرگ

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 541
چکیدة مطالب سخنرانان ایرانی و خارجی حاضر در سمینار ایران و قدرتهای بزرگ با توجه به اهمیت ایران برای کشورهای استعماری کهن مانند روسیه و انگلیس (حتی پیش از اکتشاف نفت) و امریکا که حاوی واقعیاتی از سیاست ابرقدرتها است.
۱۹.

نسخه های خطی فارسی در کتابخانه های اوکراین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 590
معرفی نسخه‌های خطی و نفیس ایرانی در کتابخانه وارسیل استفانوک، کتابخانة دانشگاه لووف، کتابخانة دراگومانوف و موزة تاریخ ادیان لووف که برخی از کتب و اشیای گرانبهای تاریخ ایرانی را در آنجا می‌شناساند.
۲۱.

تاریخ آشوریاتکان

نویسنده: مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 604
این کتاب که نوشته اقرار علی اُف و ترجمة شادمان یوسف است، دربارة تشکیل آتورپاتکان در نیمة پایانی سدة چهارم پیش از میلاد در استانهای آذربایجان، کردستان شرقی و بخشی از شمال آذربایجان است.
۲۲.

فهرست نویسی نسخه های خطی فارسی در آسیای مرکزی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 328
همکاری کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی (ره) با مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی و روسها منجر به چاپ کتابی دربارة فهرست نویسی نسخه‌های خطی در آسیای مرکزی به ویژه ازبکستان شد. این کتابها برای افرادی که در زمینة فهرست نویسی نسخه‌های خطی خاورمیانه فعالیت می‌کنند، حائز اهمیت است.
۲۳.

تاریخ سری جنایتهای استالین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 320
از کتابهایی است که به طور منحصر به فرد دربارة سرگذشت رئیس واقعی اتحاد شوروی نوشته شده است. آلکساندر آرلوف به عنوان شاهد که این کتاب را نوشته است، سالها در بالاترین ردة دستگاه جنایی عظیم استالین خدمت می‌کرد. این کتاب را عنایت الله رضا ترجمه کرده است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷