روانشناسی و علوم تربیتی (دانشگاه تهران)

روانشناسی و علوم تربیتی (دانشگاه تهران)

روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 1368 شماره 42 و 43

مقالات

۱.

کتابشناسی آمار آموزش و پرورش

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 673 تعداد دانلود : 751
منابعی که در این کتابشناسی آمده عمدتا شامل کتب و تک نگاشتهایی است که سازمان های مسئول درهر دوره تهیه کرده اند. این سیاهه بیشتر متکی بر منابعی است که تا زمان تدوین در مرکز آمار ایران موجود بوده است. بنابراین، گرچه می تواند برای پژوهشگران و برنامه ریزان مفید واقع شود، ممکن است از جامعیت لازم برخوردار نباشد.
۲.

لزوم همگامی دانشگاها با نیازهای جامعه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 292 تعداد دانلود : 362
با توجه به هزینه و نیرویی که تحصیلات عالی به خود اختصاص می دهد، ارزیابی بازدهی این سرمایه گذاری از لحاظ احراز مشاغل مناسب و موثر ضروری و اجتناب ناپذیر می نماید. در این مقاله، که خود از تحقیقی وسیع تر اخذ گردیده، سعی شده است این ارزیابی با توجه به نوع و میزان تحصیلات و همچنین جنسیت دارندگان مدارک مختلف تحصیلی که در زمان انجام تحقیق دارای مشاغل گوناگون بوده اند صورت گیرد.
۳.

مقدمه ای بر مبانی مدیریت اسلامی

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی روانشناسی حوزه های جدید روانشناسی روانشناسی سازمانی و صنعتی
  2. حوزه‌های تخصصی علوم تربیتی مدیریت آموزشی
تعداد بازدید : 558 تعداد دانلود : 852
هنر هماهنگ کردن و هدفدار ساختن تلاشهای افراد به قصد افزایش بهره وری آنان، رمز مدیریت صحیح است. اما این امر باید با صرف کمترین میزان پول و نیرو و زمان و امکانات صورت گیرد. در این مقاله با اشاره به فلسفه مدیریت، و مروری بر اهداف آن، مدیریت اسلامی ارزیابی گردیده و برتری آن نسبت به سایر شیوه های مدیریت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
۴.

نگرشی دوباره به عقب ماندگی ذهنی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 168
علی رغم بحثهای گوناگونی که در زمینه عقب ماندگی ذهنی صورت گرفته، این پدیده به خوبی شناخته شده است. به همین دلیل، نه جامعه، نه والدین اینگونه افراد و نه حتی تمامی مربیان و دست اندرکاران، رفتار متناسب با این پدیده را می شناسند. در این مقاله سعی شده است که و یژگیهای عقب ماندگی ذهنی و نیازهای افراد مبتلا به این عارضه با زبانی ساده مطرح گردد و شیوه صحیح برخورد با این پدیده نشان داده شود.
۵.

آموزش و پرورش و رشد سیاسی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 924 تعداد دانلود : 953
آموزش و پرورش امروزه نه به مثابه نهادی محافظه کار، بلکه هنچون ابزاری در جهت ایجاد دگرگونی در جهات مختلف اقتصادی، اجتماعی، و سیاسی مورد توجه قرار می گیرد. رابطه متقابل آموزش و پرورش و رشد سیاسی یکی از جنبه های مورد تاکید در این مقاله است که با بهره گیری از یافته های محققان تعلیم و تربیت و تجربه های سایر جوامع مورد نقد و تحلیل قرار گرفته و برنامه ریزی موثر برای نیل به این هدف راه حلی موثر تلقی گردیده است.
۶.

کدامین سبک مدیریت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 600 تعداد دانلود : 244
در این مقاله سعی بر آن بوده است که مدیریت و شیوه اجرای آن با بهره گیری از مثالهای متنوع بررسی شود، و رفتار سازمانی با توجه به منزلتهای مختلف شغلی تجزیه و تحلیل گردد. رهنمودهایی نیز برای تصمیم گیری در موارد مختلف و نحوه برخورد با موقعیتهای گوناگون اجرایی برای علاقه مندان به این موضوع ارائه گردیده است.
۷.

تحلیل تظبیقی برخی از نظامهای آموزشی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 667 تعداد دانلود : 703
different societies can be useful for deciding to apply the best method for developing the Convenient educational Procedure to achieve the Predicted goals. Emphesizing upon the vocational education, the paper discusses the various findings and their weaknesses and strengths.
۸.

اهمیت بازی در آموزش و پرورش پیش دبستانی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 354 تعداد دانلود : 330
معنای واژه بازی و تعریفهای مربوط به آن از زاویه های ارگانیسم، آموزش و درمان، نگرش اسلام نسبت به بازی کودکان، ضوابط بازی و تفاوتهای میان بازی و کار از دیدگاه پیاژه، تعریفهای مربوط به روان درمانی و بازی درمانی ، آموزش های مستقیم و غیر مستقیم در برنامه مهد کودکها، تاثیر بازی در رشد ذهنی کودکان، عوامل موثر در رشد ذهنی کودکان، قابلیتهای ذاتی و محیط بر انگیزاننده، ضرورت بازی برای رشد کودکان، نیازهای طبیعی کودکان و جایگاه بازی در سلسله مراتب نیازهای کودکان، اعلامیه حقوق روانی کودکان و حق فرصتهای کامل برای بازی، تفریح و تخیل آزاد، دلیل علاقه کودکان به بازی، نقش بازی در غلبه کودک بر ترس و ناایمنی و ابراز خشم و پرخاش خود، عملی ساختن افکار و تصورات از راه بازی، نقش بازی در پرورش آفرینندگی کودکان، اهمیت بازی در برقراری پیوندهای اجتماعی و یگانگی شخصیت، مطالبی است که بطور گذرا در این مقاله مورد اشاره قرار گرفته است.
۹.

تاثیر تغییر ساختهای شناختی در بازپروری معتادین

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 727 تعداد دانلود : 996
یکی از مشکلاتی که درمانگران افراد معتاد با آن روبرو هستند، بازگشت دوباره و چندباره معتادان به استفاده از مواد مخدر است، در این امر عوامل گوناگونی دخالت دارد که برخاسته از مسائل مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. در این مقاله، که حاصل پژوهشی در دوره فرصت مطالعاتی نگارنده است، سعی گردیده با استفاده از تجربه های دیگران و مقایسه آن با تجربه های کسب شده در ایران، یافته های مفید و موثرتری عرضه گردد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱