مطالعات آفریقا

مطالعات آفریقا

مطالعات آفریقا 1383 شماره 10

مقالات

۱.

تلاش امریکا جهت سلطه بر نفت افریقا

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 181 تعداد دانلود : 290
برخلاف انتظار جهانیان که گمان داشتند با عبور از قرن بیستم ، مشکل وابستگی به انرژی های فسیلی و به طور بهتر هیدروکربورها حل خواهد شد ، چنین نشد و اکنون در پنجمین سال سده ی بیست و یکم ، تقاضای انرژی افزایش یافته و در این افزایش تقاضا ، هیدروکربورها و به ویژه نفت همچنان نقش اساسی ایفا می کند . در عین حال ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهانی دارای بیشترین میزان مصرف انرژی و به طور اخص نفت است . لذا روز به روز در صحنه داخلی و جهانی و به ویژه در بیرون از مرزهایش به دنبال نفت می گردد و در این راه در مجموع از هیچ وسیله ای نیز فروگذار نیست ، چرا که باور دارد هدف ، وسیله را توجیه می کند . ...
۲.

منابع استراتژیک افریقا ، رابطه آن با جهان صنعتی و نقش ایران در این رابطه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 246 تعداد دانلود : 866
این مقاله از دو بخش بهم پیوسته تشکیل شده است . در بخش اول سعی شده است که با تجزیه و تحلیل جایگاه افریقا در روند توسعه جهانی ، جایگاه و اهمیت افریقا و منابع استراتژیک آن برای قدرت های بزرگ مشخص شود . مقاله بر مبنای این فرضیه شکل گرفته است که پرداختن به توسعه افریقا از الزامات تداوم توسعه اقتصادی و صنعتی در جهان می باشد . نکته اساسی در این بحث آن است که بر خلاف اجرای سیاست های استعمار کهنه و نو که بیشتر قصد و نیت استفاده از مزیت های نسبی این قاره توسط کشورهای صنعتی بوده است ، سیاست های جدید توسعه باید بر مبنای شتاب بخشیدن به توسعه صنعتی این قاره تبیین بشوند . ..
۳.

تاثیر زبان و فرهنگ فارسی بر زبان و فرهنگ سواحیلی افریقایی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 586 تعداد دانلود : 972
فرهنگ و تمدن سواحیلی مشخصه اصلی مردمی می باشد که در سواحل شرق و جنوب افریقا زندگی کرده و به زبان سواحیلی یا کیسواحیلی صحبت می کنند . آنها خود را از اعقاب شیرازیها دانسته و بدین امر افتخار می کنند . خوشبختانه مردم آن سامان این ویژگی را بعنوان یک شرف و برتری ذاتی دانسته و به شیرازیها احترام می گذارند . این احترام همانا بدلیل اهتمام و عنایت ایرانیان و بویژه شیرازیها بدان خطه بوده و اینکه ایشان سعی وافری در بهبود شرایط مردم شرق آفریقا داشته و در جهت خلق فرهنگ و تمدن تلاش و همکاری کردند که در افریقا بی نظیر است .
۴.

نگاهی به روابط چین و افریقا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 953 تعداد دانلود : 143
چین و قاره افریقا از دوران کهن ، بویژه از دهه 1950 به بعد ، مناسبات اقتصادی و سیاسی داشته اند . در دوران سی ساله 1950 تا 1980 ، روابط سیاسی چین با این قاره بیشتر بر مبنای « حمایت از ملل زیر ستم » و روابط اقتصادی نیز بر اساس « کمکهای بلاعوض و وامهای بدون بهره » بود . از عصر اصلاحات و دروازه های باز اقتصادی در چین ( 1980 به بعد ) ، مناسبات در همه زمینه ها بر اساس « نفع متقابل » شکل گرفته است . این روابط با چالش های عمده ای از جمله تلاش تایوان و کشورهای غربی برای حضور بیشتر در افریقا و همچنین ناآرامیهای قومی و دینی در آفریقا روبرو است .
۵.

سیاست خارجی و چند جانبه گرایی ایالات متحده در آفریقا

نویسنده: مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 65 تعداد دانلود : 658
این مقاله به بررسی سیاست خارجی ایالات متحده در قاره افریقا و راهکارهایی که این کشور به منظور حفظ و تامین منافعش در این قاره اعمال می نماید می پردازد . سیاست خارجی ایالت متحده در قاره افریقا دارای فراز و نشیب فراوان بوده است . نویسنده در این مقاله به دو رهیافت انطباق و امتناع در سیاست خارجی ایالات متحده در دوره های مختلف پرداخته و معتقد است که رهیافت انطباق رهیافتی است که ایالات متحده پس از جنگ سرد ( دهه پایانی قرن 20 و اوایل قرن 21 ) به ویژه در دوره کلینتون آن را اعمال نموده است و هنوز هم با اندکی تغییر ادامه دارد . ...