مطالعات آفریقا

مطالعات آفریقا

مطالعات آفریقا 1381 شماره 5

مقالات

۱.

مبانی سیاست خارجی امریکا در افریقا : دولت های ضعیف و خشونت سیاسی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 432
اهداف سیاست خارجی امریکا در مورد کشورهای افریقایی در مقام مقایسه با اهداف این کشور در خصوص کشورهای دیگر ، تاثیر بیشتری از گزاره های نئولیبرالیسم را به نمایش می گذارد و آن ، امکان پذیر بودن تجارت آزاد خارجی ، حاکمیت اقتصاد بازاری و تضمین سرمایه گذاری خارجی است . در این چارچوب ، دولتمردان آمریکایی به دلیل دغدغه های امنیتی در سطح وسیع و فقدان رقابت ایدئولوژیک و مبارزه قدرت در بین کشورهای برتر برای ایجاد حوزه نفوذ با تاکید بر نگرش اقتصادی ، به طراحی اهداف خود می پردازند .
۲.

جهانی شدن و تاثیر آن بر افریقا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 727
پس از تحول در نظام دو قطبی ، شاهد بروز خشونت های عظیمی در قاره افریقا بوده ایم . به رغم شعارهایی که در مورد تاثیر فرایند جهانی شدن بر دموکراتیزه شدن جوامع عنوان می گردد ، شاهد بروز خشونتهای متعددی در دهه 90 در قاره افریقا هستیم . تحولات نظام جهانی طی چند دهه اخیر با افزایش تعاملات میان کنشگران دولتی و غیر دولتی ، افزایش نقش کنشگران غیر دولتی در نظام بین المللی ، تاثیر پذیری فزاینده دولت ها از تحولات جهانی و کنش های سایر کنشگران ، کاهش کنترل دولت ها بر فرآیندهای موثر در سطح جهانی و منطقه ای و ملی و فراملی همراه بوده است .
۳.

آفریقا ، قاره ای با اقتصاد نامتوازن

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 792
افریقا و به ویژه ثروت های آن ، توجه جهانی را طی سده های گذشته و در هزاره سوم به خود جلب کرده است . در سده نوزدهم افریقا به دلیل منابع ، ثروت ها و امکانات بالقوه و بالفعلی که داشت اسیر استعمار شد . در سده بیستم نهضت های آزادی خواه برای استقلال سرزمین های آفریقایی به مبارزه برخاستند و به استقلال دست یافتند ، ولی به دلایل مختلف ضمن کسب استقلال سیاسی ، به لحاظ اقتصادی اغلب وضع نامقبولی یافتند و حتی بعضا وابسته باقی ماندند .
۴.

احزاب سیاسی مصر و انتخابات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 677
احزاب سیاسی مصر از پایان دهه هشتاد با بحران تشکیلاتی و سازمانی مواجه بوده اند که در دهه گذشته شدت یافت و بحرانی تر شد و با انتخابات مجلس در پاییز سال 2000 میلادی ، علائم و نشانه های آن بر همگان روشن گشت . غیبت این احزاب در میدان عمل سیاسی در سال 2000 به عدم تاثیر گذاری آنها بر روند انتخابات اخیر مجلس انجامید ؛ به گونه ای که به نظر می رسد ورودی واکنش های حزبی ، خود مدخلی جهت فهم خروجی معرکه انتخاباتی مصر باشد .
۵.

منازعات قدیم و جدید در معادله جوامع دولت ـ قبیله در آفریقای زیر صحرا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 580
دو گانگی ناشی از تفسیر افریقایی در مقابل تفسیر اروپایی باعث تعمیق بحران در حوزه های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی در قاره سیاه شده است . اشکال گوناگون شبیه سازی فرهنگی که اروپائیان در دوران استعمار بر این قاره تحمیل نمودند ، همواره با مقاومت فرهنگ سنتی و قبیله ای مواجه بوده است و به همین دلیل در حوزه های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی نهادهای دوگانه به نمایندگی از فرهنگ وارداتی و افریقایی در تعارض با یکدیگر به چشم می خورد که نیروی زیادی صرف ایجاد تعادل بین این نهادهای متعارض می گردد .
۶.

بیست و نهمین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در خارطوم ( 4 تیرماه 1381 )

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 221
جایگاه سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان تنها مرجع رسمی بین المللی که تمامی کشورهای اسلامی را در بر میگیرد بر کسی پوشیده نیست . اگر چه از ظرفیت این جایگاه به نحو مطلوبی استفاده نشده است ، ولی قابلیت های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی قابل توجهی برای این سازمان وجود دارد که باید توسط اعضای آن شناسایی شده ، ارتقا یافته ، مورد بهره برداری قرار گیرد . ...