تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی

فصلنامه تاریخ روابط خارجی 1386 شماره 30 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

مهاجرت شیرازیها به شرق آفریقا(مقاله علمی وزارت علوم)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 819 تعداد دانلود : 58
ایرانیان در مدت اقامت دیرنیه خود افزودن بر تغییر چهره سیاسی این منطقه، در زمینه تبادلات بازرگانی و گسترش فرهنگ و تمدن ایران در این سرزمین کارهای مثبتی انجام دادن که نتایج آن با گذشت بیش از هزارسال همچنان پابرجامانده است.
۲.

بررسی روابط ایران و اروپا در دوره ترکمان آق قویونلو(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 255 تعداد دانلود : 440
دولتهای اروپائی با ارسال سفرا و اسلحه و امپراطوری طرابوزان از طریق ازدواج شاهزاده خانمهای خود با امرای آق قویونلو، سعی داشتندآنها را در جهت منافع سیاسی – اقتصادی خود علیه عثمانی به جنگ وادارند.
۳.

مناسبات ایران و هلند از دوره صفویه تا زندیه(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 678 تعداد دانلود : 665
در این مقاله چگونگی تعامل شرکت هند شرقی هلند با حکومت کریمخان زند و تاثیر عملکرد این شرکت بر تحولات سیاسی و اقتصادی ایران در این دوره بررسی و تحلیل می شود.
۴.

مناسبات سیاسی دولت صفوی با امپراطوری عثمانی از معاهده ذهاب تا سقوط اصفهان ( 1049 تا 1135 ق / 1639 تا 1722 م )(مقاله علمی وزارت علوم)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 245 تعداد دانلود : 111
مهم ترین موضوعات در این تحقیق ،بررسی عوامل موثر در چگونگی روابط ایران و عثمانی پس از معاهده زهاب است که در برگیرنده عوامل سیاسی، نظامی، اقتصادی ، مذهبی و معاهده ها و نتایج آنها، روحیه پادشاهان دو کشور ، جنگ بر سر تسلط بر بین النهرین و برخی از عوامل خارجی است.
۵.

بررسی تطبیقی روابط روسیه تزاری و شوروی با نهضت جنگل و تاثیر آن بر روابط خارجی ایران(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 341 تعداد دانلود : 87
فرضیه اصلی این تحقیق، دلیل ایجاد شکاف میان نهضت جنگل و چگونگی شکست آن به دلیل سیاست و نیرنگ بازیهای سیاستمداران دولت انقلابی شوروی را بررسی می کند.
۶.

روابط ایران و انگلیس از سال 1800 میلادی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 366 تعداد دانلود : 605
کتاب روابط ایران و انگلیس از سال 1800 میلادی توسط خانم ونسامارتین گردآوری شده است و در سال 2005 در لندن به چاپ رسید.کتاب حاضر برگزیده یازده مقاله از مجموع آثار ارائه شده در دو کنفرانس روابط ایران و انگلیس در تابستان سالهای 2001 و 2002 میلادی است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷