تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی 1379 شماره 5

مقالات

۱.

فصلنامه تاریخ روابط خارجی سال دوم، شماره 5-6، زمستان 1379 و بهار 1380

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 343
برای درک روشن تر نظریه قدرت در اسلام و منظر و مشروعیت آن باید به دیدگاههای شیعه و سنی درباره پایه های حکومت اسلامی با یادآوری عملکرد حکومتهای اولیه اسلامی پرداخته شود.
۲.

موقعیت سیستان در خط مشی بریتانیا در برابر مرزهای هندوستان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 247
سیستان در زمان ناپلئون وارد حوزه دفاعی مرزی هند و انگلیس شد و به همان ندازه که روسیه در دل آسیای مرکزی رو به جنوب پیشروی می کرد، سیستان نیز مورد توجه بریتانیا قرار می گرفت.
۳.

نگاهی به فعالیت مبلغان ارتدوکس روسی در ایران از آغاز ورود تا مشروطیت

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 111
فعالیت مبلغان مسیحی در ایران با پیشینه ای بیش از هفتصد سال، مبحثی گسترده و پیچیده است. این نوشته گزیده ای است از پژوهش گروهی درباره فعالیت مبلغان مسیحی در ایران که در آن، عملکرد هیئت ارتدوکس روسی از آغاز ورود تا دوره مشروطیت با تکیه بر اسناد موجود در بایگانی وزارت امور خارجه بررسی شده است.
۴.

تاثیر انقلاب 1905 روسیه بر انقلاب مشروطیت ایران ؛ یک روایت روسی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 452
ارزیابی روسها از انقلاب مشروطه ایران روایتی است که بدون توجه به آن نمی توان تصویری روشن از تحولات جنبش عدالتخواهی مردم ایران ترسیم نمود. این پژوهش می کوشد با بررسی منابع روسی عهد پادشاهی و دوره بلشویکی، این مهم را دنبال نماید.
۵.

مخالفت با قرارداد 1919 ایران و انگلستان (2)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 474
با پافشاری لرد کرزن بر اجرای قرارداد 1919، تجاوز نیروهای نظامی بلشویکی به شمال ایران و کوششهای دولت قاجاریه برای حفظ حکومت به بهای نابودی استقلال و حاکمیت ایران ، سران کشور ایران به رایزنیهایی برای مذاکره با نمایندگان انگلیس و روسیه اقدام کردند.
۶.

سرآغاز مداخله ؛ سیاست آمریکا در قبال ایران از زمان ترومن تا آیزنهاور (53-1950)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 983
پرسش اصلی این مقاله درباره چگونگی تغییر سیاست امریکا، پیرامون عدم مداخله در امور ایران و احترام به حاکمیت آن تا آمادگی برای دخالت مستقیم در براندازی نخست وزیر وقت است که بسیار مختصر مورد بررسی قرار گرفته است.
۷.

امیران تاتار در ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 885
برخی از سرداران تاتار زمان چنگیز و جانشینان وی به ایران آمدند که برای همیشه هم در ایران ماندگار شدند و ضمن مؤثر بودن در تحولات سیاسی – نظامی به تدریج با فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی نیز مانوس شدند.
۸.

براوین ، نخستین فرستاده دولت روسیه شوروی در ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 949
پس از پیروزی انقلاب کبیر 1917 روسیه، رهبران شوروی کوشیدند با ایران رابطه دوستانه برقرار کنند. با وجود ورود براوین به عنوان سفیر جدید روسیه، فون اتر، سفیر پیشین روسیه، از تحویل ساختمان سفارتخانه به نامبرده خودداری کرد.
۹.

روابط ایران و شوروی و وقایع سال 1953 تهران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 891
در آن سال شوروی امکان دخالت در امور داخلی ایران را نداشت. وظیفه اصلی روسها این بود روابط دو کشور را حفظ کرده و موانع موچود بر سر راه گسترش رابطه را بردارند. گواه این امر، حل مشکلات مالی و مرزی پس از تغییر دولت بود.
۱۰.

بحران ظفار در واپسین دهه روابط خارجی ایران عصر پهلوی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 508
از سال 1879 به بعد که ظفار تحت حاکمیت سلطان مسقط در آمد، همواره برای پذیرش جریانهای مرکزگریز، آماده بود. مداخله نظامی ایران در بحران ظفار، نشان دهنده یک رشته شرایط، علتها و دلبستگیهای سیاسی، نظامی و اقتصادی و در ارتباط تنگاتنگ با نوع راهبرد و تحول کارکردهای دولتهای ابر قدرت در سطح بین المللی بود.
۱۱.

آشنایی با موسسه مطالعات دیپلماتیک مصر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 928
کار مؤسسه های مطالعاتی دیپلماتیک، فراهم آوردن امکان آموزش دیپلماتیک به صورتهای تئوری و عملی و رهبری و هدایت مطالعات و تحقیقات به عنوان بخشی مطالعاتی در وزارت امور خارجه یک کشور است.
۱۲.

سمینار جهان ایرانی و توران (25 و 26 بهمن ماه 1379)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 703
جمهوری اسلامی ایران در جغرافیای سیاسی کنونی خود صرف نظر از جایگاه آن در ژئوپلتیک جهانی، دارای تمدنی دیرین است. با توجه به تشکیل دولتهای جدید در منطقه آسیای مرکزی و قفقاز و لزوم باز اندیشی در حوزه تاریخ و اساطیر، اجرای چنین نشستی برگزار شد.
۱۳.

یادداشتهای روزانه دیوید ستون در خلیج فارس (سال 1809 - 1800 میلادی)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 552
یادداشتهای روزانه دیوید ستون یکی از مجموعه اسناد و مدارک مرتبط با تاریخ مناسبات ایران و بریتانیا در آستانه سده نوزدهم میلادی است که از نقش نمایندگان شرکت هند شرقی در شکل گیری ساختار سیاسی سواحل حاشیه جنوبی خلیج فارس حکایت می کند.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷