اقتصاد انرژی

اقتصاد انرژی

اقتصاد انرژی مرداد و شهریور 1384 شماره 73 و 74

مقالات

۱.

هزینه انرژی تلف شده در کربن بلاک

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 376
مبحث استفاده از انرژی های تلف شده در پروسه واحدهای صنعتی با وجود اهمیت آن ، هنوز به نحو جدی در کشور ما پی گیری نشده است . در بسیاری از موارد ، استفاده از این انرژی ها به بازدهی بیشتر واحد صنعتی منجر می شود و این موضوع شاید از نظر مدیران صنایع از ارزش بیشتری برخوردار باشد . با وجودی که عنوان متن حاضر بهینه سازی هزینه تولید به وسیله مصرف موثر انرژی تلف شده در کبرن بلاک می باشد ، اما نویسنده ، س - پ ناتاراجان ، در بسیاری از نقاط متن ، تاثیر چشمگیر این بهینه سازی را برای افزایش تولید واحدهای کربن بلاک ، گوشزد نموده است . اکثر فرآیندهای توضیح داده شده در اینجا بسیار ساده بوده و از نقطه نظر عملی در فرآیندهای کربن بلاک بدون نیاز به تغییرات عمده ، می توانند مورد استفاده قرار گیرند .
۲.

چشم انداز منابع جدید تامین انرژی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 587
در سال های آتی به دلیل بحران های سیاسی ، اقتصادی و مسائلی نظیر محدودیت دوام منابع تجدید ناپذیر ، نگرانی های زیست محیطی ، ازدیاد جمعیت و رشد اقتصادی ، تامین تقاضای انرژی مباحث کلی می باشند که برنامه ریزان انرژی را در یافتن راهکارهای مناسب جهت استفاده بیشتر از انرژی های تجدیدپذیر در صورت موجود بودن پتانسیل در منطقه و اقتصادی بودن استفاده از آن به این امر سوق خواهد داد که در برنامه های آتی به کارگیری این نوع انرزی با تامین بیشتری بررسی شوند . در این مقاله ، به منابع انرژی های جایگزین سوخت های فسیلی از قبیل انرژی هسته ای ، انرژی خورشیدی ، انرژی باد ، انرژی بیوگاز ، انرژی حرارتی زمین ، انرژی هیدروژن ، انرژی جزر و مد آب ، انرژی موجی و نیز گسترش کاربرد انرزی های تجدیدپذیر در ایران و جهان پرداخته شده است .
۳.

تئوری قیمت نفت: سخنرانی دکتر محسن مسرت

۴.

بهینه سازی عملکرد موتورهای الکتریکی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 669
در این مقاله به موارد کاربردی بهینه سازی عملکرد موتورهای الکتریکی اشاره شده است موتورهای الکتریکی و سیستم های محرکه الکتریکی ، حدود 50 تا 60 درصد از کل مصرف انرژی الکتریکی را متناسب با سطح توسعه یافتگی کشورهای مختلف به خود اختصاص می دهند . طیف وسیعی از الکتروموتورهای سه فاز به کار گرفته شده در صنایع ، در محدوده توان کمتر از kw 150 بوده و عموما از نوع موتورهای القیایی با روتور قفس سنجابی می باشند . اتلاف انرژی الکتریکی در طیف وسیعی از مبدل های الکترومکانیکی در محدوده 40 تا 80 درصد بار کامل موتور را شامل می شود . با توجه به آن که بار الکتریکی بخش صنعت را عمدتا موتورهای الکتریکی تشکیل می دهند ، لذا تمرکز بر روی راهکارهای بهینه سازی در موتورهای الکتریکی بیشترین صرفه جویی انرژی الکتریکی در بخش صنعت را به دنبال خواهد داشت .

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۵