آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای به بررسی مبانی قرآنی اندیشه های اقتصادی آیت الله خامنه ای (دام ظله) در مبحث توزیع کالا با تاکید بر اقتصاد مقاومتی می پردازد؛ به این ضرورت که عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی در جامعه یکی از شاخص های مهم در اقتصاد مقاومتی است و از نظر مقام معظم رهبری پیشرفت اقتصادی کشور باید همراه با عدالت باشد. نتایج این مقاله بیانگر این است که توزیع عادلانه ثروت در سراسر کشور موجب تأثیرات اقتصادی بر سیاست و فرهنگ می شود. از راهکار های اجرایی توزیع در کلام مقام معظم رهبری باید به نظارت و کنترل بر فعالیت های اقتصادی، قاچاق و واردات بی رویه کالا و حذف واسطه های غیر ضروری اشاره کرد. در آموزه های اقتصادی اسلام، نفی واسطه گری با عناوینی مانند نهی از تلقّی رُکبان و ممنوعیت نیابت شهری از روستایی به کار رفته است. احتکار، کم فروشى و اجحاف و فساد اداری از موانع توزیع عادلانه ثروت است. همچنین پایین بودن سطح حقوق و دستمزد، فقدان نظارت کافی و عدم برخورد جدی با متخلّفین از علل و عوامل فساد اداری است که برای از بین بردن آن باید از راهکار های تقویت و احیای فرهنگ دینی و ارزش های اخلاقی و پاکسازی نظام اداری از افراد فاسد استفاده کرد.

Quranic-Hadith Examination of the Economic Ideologies of Ayatollah Khamenei (May his shadow last long) Regarding the Goods Distribution with Emphasis on the Resistance Economy

This article, using a descriptive-analytical method and library resources, examines the Quranic foundations of Ayatollah Khamenei’s economic ideologies regarding the goods distribution, with an emphasis on the resistance economy. It emphasizes that economic justice and social justice are important indicators of the resistance economy in society, and according to the Supreme Leader, the country’s economic progress must be accompanied by justice. The results of this article indicate that fair wealth distribution across the country economically affects politics and culture. Executive measures for distribution mentioned in the Supreme Leader’s statements include monitoring and controlling economic activities, preventing rampant smuggling and imports, and eliminating unnecessary intermediaries. In Islamic economic teachings, the rejection of intermediaries is emphasized through prohibitions such as prohibiting middlemen from profiting and prohibiting urban representation of rural areas. Hoarding, underselling, exploitation, and administrative corruption are obstacles to fair wealth distribution. Additionally, low wages, lack of sufficient oversight, and failure to seriously address offenders are causes and factors of administrative corruption that require strengthening and revitalizing religious and moral values and cleansing the administrative system of corrupt individuals.

تبلیغات