آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

مطابق با قرآن و روایات علم جایگاه رفیعی دارد به گونه ای که علم به عنوان «سلطان» معرفی شده که می تواند حکمرانی کند در این میان حاکمیت علم به قدری مهم است که امروزه تمامی کشورهای دنیا به این مهم ارج گذاشته و در برنامه ها، مدیریت ها و آینده پژوهی از حاکمیت علم بهره برده اند که می توان از طریق شایسته سالای به این مهم دست یافت. سئوال مقاله این است که حاکمیت علم و شایسته سالاری چگونه می تواند در افق 1414 به منصه ظهور برسد و این دو متغیر چگونه می توانند بهم مرتبط باشند؟ چنین به نظر می رسد که در افق 1414 می بایست به حاکمیت علم و شایسته سالاری اعتقاد در نظر و عمل داشت، به این صورت که با تحقق مردم سالاری واقعی و مشارکت حداکثری می توان از ظرفیت های بالایی که شایسته سالاری و حاکمیت علم دارند به آینده و رسیدن به اهداف و برنامه ها مدیریت و برنامه ریزی کرد. یافته ها حاکی از آن است که بدون اتکا به دانش روز و نظریه های علمی، حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه، عملاً ناممکن یا حداقل ناقص و ناکارآمد خواهد بود و برای تحقق چشم انداز 1414، لازم است علم و دانش به مثابه یک فرهنگ در سطوح مختلف جامعه نهادینه شده شود و زیرساخت ها هموار شود. مقاله از دو نظریه «عوامل شکل دهنده آینده» و «حاکمیت علم و شایسته سالاری» بهره برده است که بخش نظری، غالب بر بحث روشی است. گردآوری داده ها از طریق منابع کتابخانه ای و اینترنتی است.

The sovereignty of science and meritocracy in the horizon of Iran 1414 (the study of democracy and people's participation)

According to the Qur'an and traditions, science has a lofty position in such a way that science is introduced as a "sultan" that can rule. and future studies have benefited from the sovereignty of science, which can be achieved through meritocracy. The question of the article is, how can the governance of science and meritocracy come to the fore in the horizon of 1414 and how can these two variables be related? It seems that in the horizon of 1414, one should believe in the sovereignty of science and meritocracy in thought and action, in such a way that with the realization of real democracy and maximum participation, the high capacities of meritocracy and the sovereignty of science can be used for the future and achieve the goals and plans. Managed and planned. The findings indicate that without relying on current knowledge and scientific theories, moving in the direction of progress and development will be practically impossible or at least incomplete and inefficient, and to realize the vision of 1414, it is necessary for science and knowledge as a culture at different levels of society. to be institutionalized and the infrastructure to be smoothed. The article has used two theories "future shaping factors" and "sovereignty of science and meritocracy" that the theoretical part dominates the method discussion. Data collection is through library and internet sources.
sovereignty of science, meritocracy, democracy, participation, horizon 1414

تبلیغات