آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

امروزه استفاده از سیستم موقعیت یاب جهانی GPS برای حمل ونقل درون و برون شهری امری لازم و غیرقابل انکار است. ارزیابی قابلیت اطمینان و پایداری مسیر های اتوبوس درون شهری به عنوان یک موضوع مهم مطرح شده است که تأثیر زیادی بر کیفیت خدمات اتوبوس رانی می گذارد. در این پژوهش از داده های  سیستم موقعیت یاب جهانی GPS که مربوط به سامانه اتوبوس رانی شهر یزد است، برای ارزیابی قابلیت اطمینان و پایداری در اتوبوس های شهری برای نقل و انتقالات درون شهری استفاده شده است. یکی از اهداف مورد بررسی در این پژوهش، بررسی پارامتر های تأثیرگذار بر حرکت دسته ای و تحلیل پایداری سیستم و همچنین قابلیت اطمینان سیستم حمل ونقل عمومی است. در این پژوهش زمان سفر بخش، زمان توقف، سرفاصله و حرکت دسته ای از نظر زمانی و مکانی مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است. در واقع بررسی می شود که در دوره های زمانی مختلف روز، وضعیت وقوع حرکت دسته ای و پایداری و همچنین قابلیت اطمینان چگونه است. در این پژوهش از روش های پیش بینی رگرسیون خطی، رگرسیون بردار پشتیبان، جنگل تصادفی و رگرسیون تقویت شده گرادیان برای پیش بینی قابلیت اطمینان و بررسی پایداری مسیر های سفر اتوبوس استفاده شده است. مدل رگرسیون تقویت شده گرادیان برای پیش بینی قابلیت اطمینان مسیر سفر اتوبوس و همچنین جهت پیش بینی سرفاصله خطای کمتر و عملکرد بهتری را نسبت به بقیه مدل های پیش بینی داشته است. نتایج این پژوهش به برنامه ریزان شهری در درک پایداری ایستگاه ها، شناسایی نقاط کلیدی که بر پایداری ایستگاه ها تأثیر می گذارد، شناسایی ایستگاه های کلیدی و ارائه بهتر خدمات حمل ونقل در آینده، جهت کاهش زمان انتظار مسافران کمک می کند.

Investigating Reliability and Stability Parameters of City Buses for Intra-city Transportation based on GPS

Today, the use of the GPS global positioning system for intra- and extra-urban transportation is a necessary and undeniable matter. Assessing the reliability and stability of intra-city bus routes has been raised as an important issue that has a great impact on the quality of bus services. In this research, the GPS global positioning system data, which is related to the Yazd City bus system, was used to evaluate the reliability and stability of city buses for intra-city transfers. One of the goals investigated in this research is to examine the parameters affecting bus bunching and analyze the stability of the system as well as the reliability of the public transportation system. In this research, section travel time, dwell time, headway, and bus bunching have been analyzed in terms of time and place. In fact, it is checked how the situation of batch movement occurrence and stability is at different times of the day. In this research, the prediction methods of Linear Regression, Support Vector Regression, Random Forest, and Gradient Boosting Regression were used to predict the reliability and stability assessment of bus travel routes. The Gradient Boosting Regression Model had a lower error and better performance for predicting the reliability of the bus travel route and headway than the rest of the prediction models. The results of this research help urban planners understand the stability of stations, identify key points that affect the stability of stations, identify key stations, and provide better transportation services in the future to reduce the waiting time of passengers. 

تبلیغات