آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل علی روابط رهبری خدمت گزار و اشتیاق کارآفرینانه باتوجه به نقش واسطه ای جوسازمانی در میان دبیران فنی و حرفه ای ناحیه یک شیراز است. جامعه آماری شامل 678 نفر دبیران فنی و حرفه ای ناحیه یک شیراز بوده است که از این تعداد 334 نفر را آقایان و 344 نفر را خانم ها تشکیل داده اند. بر اساس جدول مورگان و فرمول کوکران 248 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب گردیدند.  ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسش نامه رهبری خدمت گزار قلی پور و همکاران (1388)، پرسش نامه اشتیاق کارآفرینانه کاردن (2013) و پرسش نامه جوسازمانی ترک زاده و محرر (1391) بوده است. شایان ذکر است پژوهش حاضر از نظر هدف به دلیل کاربرد نتایج آن جهت ایجاد انگیزه و اشتیاق کارآفرینانه در میان دبیران  فنی حرفه ای ناحیه یک شیراز از نوع کاربردی است. از منظر شیوه اجرا نیز به دلیل بررسی روابط بین متغیرها در چارچوب مدل تحلیل مسیر، توصیفی و از نوع همبستگی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مدل ارزیابی شده از شاخص های برازندگی خوبی برخوردار است. به طورکلی نتایج بیانگر این است که مولفه های رهبری خدمتگزار (خدمت رسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد و مهرورزی) هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق واسطه گری مولفه های متغیر جو سازمانی (جو داخلی، جو توسعه ای، جو منطقی و جو گروهی) بر روی متغیر اشتیاق کارآفرینانه در نمونه مورد بررسی تأثیر می گذارند.

Causal Model Of The Relationship Between Servant Leadership And Entrepreneurial Passion By The Mediating Role Of Organizational Atmosphere Among the technical and professional teachers In District (No.1) Of Shiraz City

The purpose of this research is to present a casual model of servant leadership and entrepreneurial passion regarding the mediating role of organizational atmosphere Among the technical and professional teachers In District (No.1) Of Shiraz City. The statistical population consists of 678 teachers, that is consisting of 334 male teachers and 344 female teachers. Based on Morgan's table and Cochran's formula, 248 individuals were selected as the sample using a stratified sampling method. The questioneries were used in this research are servant leadership questionarie of Gholipur et.al (2009), Cardon’s Entrepreneurial passion questionarie (2013), and Torkzadeh and Moharer’s organizational questionarie (2012). It is worth mentioning that the present research is applied due to its application for motivating and enthusiastic entrepreneurship among technical highschools’ teachers of Shiraz. From the perspective of the implementation method, it is also descriptive and correlation due to the study of the relationships between variables in the path analysis model. Findings of the research show that the evaluated model has good fitness indicators. In general, the results show that the components of servant leadership (service, humility, trustworthiness and kindness) either directly or indirectly through the mediating role of the components of the organizational atmosphere variable (internal, developmental, group and logical atmosphere) affect the variable of entrepreneurial passion in the investigated sample.

تبلیغات