آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی و قابلیت های فراوان آنها، تبدیل به تیغی دو لبه شده است که افراد هم به صورت اخلاقی و هم غیر اخلاقی از آن ها استفاده می کنند. هدف این مطالعه یافتن عوامل مهم تاثیر گذار بر تصمیم گیری های اخلاقی افراد می باشد که بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده (Theory of Planned Behavior) ارائه گردیده است. بدین منظور، چهار سناریوی مختلف طراحی شده که در پرسشنامه نهایی مورد استفاده قرار گرفته است تا تاثیر عوامل مختلف بر رفتار اخلاقی و یا غیر اخلاقی افراد بررسی شود. در مجموع 660 پاسخ معتبر از پرسشنامه ها جمع آوری شد که از طریق تکنیک حداقل مربعات جزئی- مدلسازی معادلات ساختاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان دادند که نگرش موثرترین عامل و پس از آن به ترتیب کنترل رفتاری درک شده و هنجارهای ذهنی افراد از عوامل تاثیرگذار بر تصمیم گیری های اخلاقی محسوب می شوند. در نهایت نقش سناریوهای مختلف نیز به عنوان عامل تعدیلگر بررسی شد و مشخص شد شدت تاثیر روابط بین عوامل شناسایی شده در سناریوهای مختلف متفاوت است.

Factors Influencing Unethical Behavior in Social Networks based on Theory of Planned Behavior

Factors Influencing Unethical Behavior in Social Networks based on Theory of Planned Behavior Abstract The expanding use of Social Networking Sites (SNS) and their flexible functionalities allow individuals to use these sites in ethical and unethical ways. The objective of this study is to identify the influential factors that have an impact on individuals’ ethical decision-making process based on Theory of Planned Behavior. For this purpose, four different scenario-based questionnaires were designed to enable the survey to investigate factors affecting individuals’ behavior in different situation. With 660 returned questionnaires in hand, the collected data were analyzed using the Partial Least Squares-Structural Equation Modeling (PLS-SEM) technique. The results showed attitude to be the most influential factor, followed by perceived behavioral control and subjective. Finally, the role of different scenarios was studied and it is shown different effects on the relationships based on different scenarios. Keywords: Unethical Behaviors, Theory of Planned Behavior, Social Networks, Ethic in Information Technology

تبلیغات