آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی چالش های آموزش مجازی در دوره پیش دبستانی حین و بعد کرونا است. این پژوهش، به لحاظ روش گردآوری داده ها، در زمره پژوهش های آمیخته(کیفی- کمی) قرار می گیرد. بخش کیفی پژوهش از طریق سنتزپژوهی (انتخاب هدفمند مقاله های منتخب) و روش پدیدارنگاری (مصاحبه نیمه ساختاریافته با مربیان پیش دبستانی) انجام شد. در بخش کمّی پژوهش، از روش FAHP جهت رتبه بندی آنها استفاده شد. نمونه پژوهش در بخش استخراج چالش ها و شاخص های آن، کلیه مقاله مرتبط با آموزش مجازی پیش دبستانی(حین و بعد ایام کرونا) و مربیان پیش دبستانی است و در بخش کمی، افراد صاحب نظر شامل 21 مربی و 15 کارشناس از سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به روش هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی و کمی از روش تحلیل محتوای کیفی در سه سطح و روش فازی چانگ استفاده شد. براساس تجزیه وتحلیل داده ها 5 مولفه و 34 شاخص مؤثر در ارتباط با چالش های آموزش مجازی پیش دبستانی شناسایی شد. چالش های شناسایی شده به ترتیب اهمیت عبارتند از: محتوا و آموزش (30.70)، زیرساخت ها (27.54)، مربیان (22.30)، کودک (14.38) و والدین (5.09).

Fuzzy Identification and Prioritization of Virtual Education Challenges in Preschool during and after the COVID-19 Pandemic

The current study aims at identifying and prioritizing the challenges of virtual education in preschool during and after the COVOD-19 pandemic. The present study can be considered among mixed-method (qualitative-quantitative) research studies in terms of its (data collection) methodology. The qualitative part of the study was conducted through research synthesis (purposeful selection of select articles) and phenomenological method (semi-structured interviews with preschool teachers). In the quantitative phase of the research, the Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP) method was used to identify and rank-order the relevant challenges. The sample of the study in the phase of extracting challenges and their indicators included all the articles related to virtual preschool education (during and after the COVID-19 pandemic) as well as preschool teachers; for this quantitative phase, in particular, the experts including 21 trainers (preschool teachers) and 15 specialists from the National Organization of Child Education and Training were purposefully selected. To analyze the qualitative and quantitative data, qualitative content analysis method in three levels and Chang's Fuzzy method were used. Based on the data analysis findings, 5 components as well as 34 indicators were identified as influential in terms of the challenges of preschool virtual education. The identified challenges in order of their importance include: content and education (30.70), infrastructure (27.54), educators (22.30), children (14.38) and parents (5.09).

تبلیغات