آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

زمینه و هدف : هدف این تحقیق، شناسایی نقش مدیران در پیشگیری از تنیدگی شغلی کارکنان فراجا با محوریت سبک رهبری، جلب رضایتمندی کارکنان، مهارتهای ارتباطی و توجه به نیازهای سازمانی کارکنان است. روش : این تحقیق از نظر هدف کاربردی، و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمام کارکنان ستاد فراجا هستند. حجم نمونه بر پایه جدول مورگان، 217 نفر محاسبه شد که با روش روش نمونه گیری احتمالی ساختارمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها نیز پرسشنامه محقق ساخته است که قبل از اجرا اعتبار (از طریق روش اعتیار سنجی محتوا و تایید 5 نفر روش شناس و نخبه) و پایایی آن (از طریق آلفای کرونباخ با ضریب پایایی (91%=α) تأیید، و داده ها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها : نتایج و یافته های تحقیق نشان می دهد که مهارتهای ارتباطی فردی سازمانی با بتای 147/0-=β، سبکهای مدیریتی با بتای 049/0-= β، رضایتمندی کارکنان از مدیران با بتای 157/0-= β، توجه مدیران به نیازهای سازمانی کارکنان با بتای 168/0-= β در تبیین تنیدگی شغلی کارکنان سهم معنی دار، اما منفی دارد. نتیجه گیری : بر اساس یافته های پژوهش، می توان این گونه نتیجه گرفت که تنیدگی شغلی کارکنان، ابعاد زیاد و پیچیده ای دارد و از علل و عوامل متعددی تأثیر می پذیرد و نقش فرماندهان و مدیران در سطح سازمان فراجا در این مسئله بسیار برجسته است که پیشنهادهای کاربردی نیز در پایان پژوهش در این زمینه ارائه شده است.

The role of managers in preventing the job tension of FARAJA employees

Background and purpose: The purpose of this research is to identify the role of managers in preventing job burnout of FARAJA employees with the focus on leadership style, obtaining employee satisfaction, communication skills and attention to the organizational needs of employees. Method: This research is a descriptive survey in terms of practical purpose, and in terms of implementation method. The statistical population of the research is all employees of FARAJA headquarters. The sample size was calculated based on Morgan's table, 217 people were selected by structured probability sampling method. The tool of data collection is also a questionnaire made by the researcher, which before the implementation of validity (through the method of content evaluation and the approval of 5 elite methodologists) and its reliability (through Cronbach's alpha with a reliability coefficient (α = 91%)) and the data It was also analyzed using SPSS software. Findings: The results and findings of the research show that personal organizational communication skills with β = -0.147, management styles with β = -0.049, employee satisfaction with managers with β = -0.157, managers' attention to needs the organization of employees with β = -0.168 has a significant but negative contribution in explaining the job stress of employees. Conclusion: At the end of the research, based on the findings of the research, it can be concluded that the job stress of employees has many and complex dimensions and is affected by several causes and factors, and the role of commanders and managers at the FARAJA organization level is very prominent in this issue, and the suggestions application have been presented in this field.

تبلیغات